Q&A - Boktips

Fråga: kan inte du ge tips på bra böcker, vill så gärna hitta bra böcker men det är såå svårt!

Svar: Jag älskar att läsa men tar mig tyvärr inte speciellt mycket tid att göra det längre. Men jag har några böcker som jag absolut vill tipsa er om. Vissa av dem bättre än andra, vissa är till och med bara lite tidsfördrivs-läsning men jag tycker ändå att alla dessa är värda att överväga att läsa i alla fall.



Thrillers
Jo Nesbø Jag upptäckte Jo Nesbø i London faktiskt. Jag var på jakt efter en spännande bok och besökte Waterstone's på Oxford Street. Där hittade jag Snömannen som jag läste i ett sträck. Det är en av de mest spännande böckerna jag har läst. Nesbø skriver en serie som handlar om en trasig människa vid namn Harry Hole. Han jobbar till och från som polis i Oslo, och fallen han åtar sig är så sjuka att man ibland får gåshud. Men det är hysteriskt spännande i princip hela tiden. Jag har läst ett par stycken av dessa böcker, men i och med att jag började med Snömannen (och i den är det spoilers för de tidigare böckerna) så såg jag ingen anledning att läsa de tidigare böckerna utan jag jobbade mig framåt. Nesbøs senaste bok heter Polis, men jag rekommenderar att man minst börjar vid Snömannen, om inte från början.

Lars Kepler Som de flesta vet är detta ett par som skriver under pseudonymen Lars Kepler. Även här är det väldigt "sjuka" böcker, och är man väldigt insatt i vapen och läkemedel har jag hört att det finns faktafel i berättelserna. Jag bryr mig inte så mycket då jag inte har så mycket koll. Men detta är verkligen i klass med Stieg Larsson, det lovar jag. Dock vill jag avråda från att se filmen Hypnotisören som ska "bygga på boken". Det är det värsta jag har sett i mitt liv, kan jag säga. Det har släppts fyra böcker och alla är helt fantastiska; Hypnotisören, Paganinikontraktet, Eldvittnet och Sandmannen.

Mons Kallentoft Okej, nu drar vi "sjukligheten" till sin kulmen här. Mons Kallentofts böcker är nästan så att man faktiskt skäms över att man läser dem tycker jag, då de är så sjuka att jag blir rädd. Jag blir också rädd att folk ska tro att jag är galen för att jag har läst dem eller läser dem. Jag läste i alla fall Den femte årstiden först, vilken var... jag vet inte ens vad jag ska säga - så galet var det! Men spännande också. Rekommenderar endast dessa för de som känner att de kan läsa om tortyr osv.



Chic-lit, intriger, mode, skönhet & tjejigt
Lauren Conrad - L.A Candy-serien Detta är en av de bokserier som jag kanske anser är lite utav tidsfördriv. De är inte 11O% bra, men när jag märker att alla kollar på PLL, Gossip Girl etc. så tror jag ändå att det finns en stor marknad för dessa böcker. De är lite självbiografiska verkar det som, men allt är inte självbiografiskt. Dock känns det som att väldigt mycket är hämtat ur Laurens liv, karaktärer och händelser. Man kan inte annat än distraheras av att fundera på vad som är sant och vad som är fiktion. Vilket jag tycker är ett minus.

Plum Sykes - Singel på nytt Jag har inte kvar en gammal bok jag läst av Plum Sykes som heter Bergdorfblondiner och är riktigt bra chiclit enligt mig. Singel på nytt når inte riktigt upp till vare sig förväntningarna eller Bergdorfblondiners nivå, men den är ett helt okej tidsfördriv, den också. Jenny Gucci - Guccikrigen Här får vi en ingående, detaljerad om än nyanserad version av hur familjen Gucci under åren byggt upp sitt märke. Den är saftig, intrigerna flödar, men man kan inte undgå att fråga sig om författaren själv kanske lider av vissa psykiska sjukdomar... Den är ganska tung, i den meningen att det är otroligt mycket fakta, name-dropping och platser involverade, och jag hade nog inte läst den igen, om jag säger så.

Lauren Conrad - Style Denna bok köpte jag i London. Det är inte fiktion utan en tipsbok om stil, mode och skönhet. Jag tycker den är fin att ha som en inredningsdetalj, men den är också väldigt, väldigt bra i att ge tips om man har dåligt med inspiration. Allt från hur man bäst sätter på sig lösögonfransar till hur man organiserar sin garderob. Denna gillar jag verkligen!

Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Camilla

Precis min stil, haha! Älskar alla dem böckerna ;)

2013-10-20 @ 18:35:27
URL: http://camillalinneas.blogg.se
Postat av: Helena

Jag gillar precis samma författare inom thriller branschen! De är så spännande böckerna!!!

Tack för hälsningen på min födelsedag!
Önskar dig en fin måndag! Kram

2013-10-21 @ 07:21:23
URL: http://helenassota.se
Postat av: Emelie

Läsa är inte min starka sida direkt :P

Svar: Nej okej, funkar ljudbok eller så då? :)
sannas rum

2013-10-21 @ 07:43:10
URL: http://www.ayeartogo.blogg.se
Postat av: Jennie

Tack för tipsen!

2013-10-21 @ 09:28:04
URL: http://www.byvardagligt.com
Postat av: Julia

L.A candy är rätt så bra men måste läsa laurens style bok! :)

sv: tack så mkt!! :D

Svar: Det tkr jag att du ska, L.A Candy är ingenting mot den :) Den får man UT något av!
sannas rum

2013-10-21 @ 16:19:57
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Sandra Nilsson

Fifty Shades är faktiskt en riktigt bra trilogi... Det enda negativa är ju att alla vet vad det är du sitter och läser om du nu läser offentligt ;) Men det är inte BARA sex i boken utan handlingen är faktiskt också väldigt bra!

Svar: Hm, jag tror att jag redan har hört slutet faktiskt ;P haha. Ja som du säger så kanske det är ltie pinsamt att läsa det in public - jag skäms över att läsa tex Economista offentligt ;P haha. Men jag får kanske ta och kolla in dem då :D
sannas rum

2013-10-23 @ 20:02:05
URL: http://sandranilssonsfoto.blogg.se/
Postat av: Lisa Radojewska

Tack för tipsen! Blev sugen på att beställa böcker på en gång :3 Perfekt att läsa nu under hösten och vintern!
Kram

Svar: Ja visst är det, jag blir också sugen på att beställa några fler :D hihi
sannas rum

2013-10-23 @ 21:02:53
URL: http://raawhr.blogg.se/
Postat av: Olivia

Vilken fin blogg du har! den verkar super mysig :)

Svar: Tack så mycket :)
sannas rum

2013-10-23 @ 21:05:48
URL: http://olivialey.blogg.se
Postat av: Agnes Bjurek

Den sista verkar superintressant!

Svar: Det är den verkligen :)
sannas rum

2013-10-23 @ 21:07:38
URL: http://agnesbjurek.blogg.se/
Postat av: Kajsa Johansson

När det kommer till thrillers rekommenderar jag STARKT Sharon J Boltons böcker. Hon skriver så fruktansvärt bra!

Svar: Jag får absolut kolla upp det, jag kollade lite och det låter helt klart som något för mig! Tack Kajsa! :D
sannas rum

2013-10-23 @ 21:09:54
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: rememberthiis.blogg.se

Bra tips :) ska börja läsa igen, var så längesen. Men när man väl börjar läsa på blir man helt fast, gäller bara att ta sig tiden

Svar: Ja precis, det är helt klart samma grej med mig. Började läsa lite skönlitteratur igår faktiskt då jag bara läst faktaböcker och biografier på senaste vilket kan vara ganska tungt :)
sannas rum

2013-10-23 @ 21:14:51
URL: http://rememberthiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0