Att kommentera andra bloggar för bättre SEO



I detta avsnitt av bloggskolan ska vi prata kommentarer i jämförelse med SEO (sökoptimering). Att kommentera är vida känt i vår bloggvärld, för att skapa trafik mot ens egen blogg. Men, det är bara positivt i den benämningen att man under en kort tid kan få trafik till sin blogg. Om den trafiken är något positivt i sig tror jag tyvärr inte, då de flesta bara svarar på kommentaren. Det är en liten, liten bråkdel som faktiskt börjar läsa din blogg. Man bör ställa sig frågan om man har lust att lägga ner alla de timmar man faktiskt lägger på att spamma bloggar och svara på kommentarer för att få kortsiktig trafik.

Vad säger Google om spamkommentarer?
Att skapa länkbygge (en del i sökoptimering) genom att kommentera andras bloggar är inget som uppfattas som positivt utav sökmotorn Google (när jag pratar om sökoptimering och söktmotorer talar jag främst om Google då det är den överlägset största på internet idag). Dina länkar på andra bloggar blir irrelevanta, så att säga. Ett "Hej, fin blogg" ser man igenom ganska snabbt, samma sak med "Sv; tack". Jag kommer att skriva mer om detta i nästa veckas bloggskola då ni får DO's & DON'Ts angående bloggkommentarer, men dessa kommentarer är helt irrelevanta för din blogg och Google plockar inte upp dem på samma sätt än om du hade deltagit i den faktiska diskussionen som pågår i samband med inlägget ifråga som du kommenterar.

Summering
Spamma inte andras bloggar, kort och gott. Det uppfattas som stötande och många kommentarer tas bort ändå och du får inte ut något utav det via SEO ändå. Det skapar en kortvarig trafik mot din blogg, och du får vara beredd på att du måste fortsätta spamma om du vill bibehålla ditt besöksantal.

Kommentarer
Postat av: amanda

sv: hej! det var hon som gjorde min design som la in symbolerna, varför undrar du? :)

Svar: Ja, nej det är nämligen olagligt att använda dem när man gör desginer till andra. Betalade du för designen?
sannas rum

2013-10-13 @ 15:49:50
URL: http://liindstrand.blogg.se
Postat av: LIL' BABUSTYLE - Drömmen om att jobba som fotograf utomlands

Håller med dig fullständigt! Det är jättetråkigt med massa spamkommentarer... :/

Svar: Verkligen, jag ska försöka förmedla hur man kan få läsare och kommentarer utan att bete sig på det sättet :)
sannas rum

2013-10-13 @ 18:39:16
URL: http://babustylee.webblogg.se
Postat av: johanna

Bra att veta! Så hur ska man göra för att få fler besökare? :D

Svar: Det ger jag tips om på fredag :D stay tunnes så att säga!
sannas rum

2013-10-13 @ 20:01:54
URL: http://nannna.se/
Postat av: Moa

Hej! Först och främst måste jag säga att jag älskar din blogg! Jättefin verkligen och mycket intressant!
Det jag ville komma till var att jag har laddat ner en av dina designer (design nr 1) och jag älskar allt med den, så himla fin! Men jag har ett litet problem. På vänstra sidan där profilbilden, kategorier mm visas är profilbilden mer åt höger. Jag har försökt att klura ut hur man ändrar i kodmallarna men jag kunde inte hitta något så jag kontaktar dig som gjort designen istället. Om du går in på min blogg www.moaaregrans.blogg.se så kommer du förstå vad jag menar! Tacksam för svar, kram :D

Svar: Det jag skulle göra är att jag gör bilden mindre, det är ju därför den hamnar för mkt åt höger; den är för stor helt enkelt. Så antingen om du gör det i Photoshop eller om du lägger till width="200px" i img-src-koden. 200 kan du behöva ändra, jag vet inte riktigt hur bred du vill ha den :)
sannas rum

2013-10-14 @ 17:37:32
URL: http://moaaregrans.blogg.se/
Postat av: Emelie

WORD! ;)

2013-10-14 @ 22:38:09
URL: http://seperti.blogg.se/
Postat av: johanna

Har du skype? Jag skulle behöva hjälp med en grej på min blogg, och du verkar ju vara kunnig :D

Svar: Nä det har jag tyvärr inte, men du kan alltid skriva till mig på Facebook, via min sida; Sannas Rum :) Kan hjälpa dig där.
sannas rum

2013-10-16 @ 19:52:38
URL: http://nannna.se/
Postat av: johanna

Jag har inte facebook hehe.. Men är det okej att jag frågar här på kommentaren? :)

Svar: Javisst :) Det funkar bra!
sannas rum

2013-10-16 @ 20:02:00
URL: http://nannna.se/
Postat av: johanna

Bra! :) http://2.ii.gl/eLRxgb.png <- klicka på den länken.
Jag lyckas inte få bort understrecken som har hamnat under namnen på dom som kommenterat. Jag har försökt allt men det vägrar försvinna! Vet du någon lösning? :)

Svar: Det är för att du inte har något stycke i din stilmall som styr dem. Prova att lägga till detta längst ner i stilmallen:
.commentheader a { color: #000000; text-decoration:none; font-weight: normal;}
.commentheader a:hover { color: #edbfd7; text-decoration:none; font-weight: normal;}
sannas rum

2013-10-16 @ 20:04:42
URL: http://nannna.se/
Postat av: johanna

Åh det funkade! Tack så jättemycket :D :D KRAM

Svar: No worries :)
sannas rum

2013-10-16 @ 20:26:11
URL: http://nannna.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0