Bloggskolan: Bloglovin'

I novembers första bloggskola så kör jag ett avsnitt om Bloglovin' och alla dess fördelar och nackdelar. Det blir hela tiden debatter om hur, var, varför man använder andra sociala medier för att boosta sin blogg. Jag tycker absolut inte att man ska vara feg eller mesig - se potentialen i din blogg och låt inte jantelagen ta över. Men för det ska du givetvis inte bete dig dåligt! Vi kör igång med mina tankar och tips kring Bloglovin'.



Bloglovin'-byten
Det går ofta ett sus genom rummet när man nämner det provocerande uttrycket Bloglovin'-byte. Jag har tidigare varit otroligt skeptisk till detta och bara velat ha genuina följare. I slutet av sommaren bestämde jag mig för att ändra på det och istället köra några bloglovin'-byten, och nu har jag gjort ungefär 16 stycken. På den tiden har mitt följarantal på Bloglovin' ökat med 77 nya följare (inklusive de 16), så jag ser inte det dåliga i det faktiskt. Men det är viktigt att balansera det - att ha en följarskara som endast består av byten är inte alls lönsamt, då får du sällan läsare. Det viktigaste för att få ett långsiktigt stort läsarantal är att du har ett intressant innehåll med tips, tänkvärda inlägg, roliga inlägg eller vad det nu kan vara - något som väcker intresse. Så även om du har 5OO följare på Bloglovin' för att du har gjort en massa följarbyten så ger inte det dig några läsare om du inte har ett intressant innehåll. Har du däremot en läsvärd blogg så kommer antalet boosta både dig och din blogg.

Påvisa följare gentemot sponsorer
Detta är en positiv sak för dig men sponsoren eller företaget som du försöker få sponsring ifrån kanske inte anser att det är något bevis att du har många följare på Bloglovin'. Jag rekommenderar att man balanserar följarbyten (eller så kallade Bloglovin'-byten) med genuina följare som har valt att följa din blogg självmant, som jag nämnde ovan. Många sponsorer kan vilja ha ett bevis på att dessa följare faktiskt besöker din blogg också, i form av en print screen på din besöksstatisitik eller att de själva får mäta din statistik. Då är det ingen idé att ha flera hundra följarbyten på Bloglovin' om ingen av dem ändå besöker din blogg, eller hur? Men, om du har många följare och en majoritet av dessa är genuina följare (vissa av mina byten har blivit genuina följare och läsare, som faktiskt gillar min blogg och jag har även upptäckt bloggar som jag gillar via detta!) så ska det inte vara ett problem! Ett exempel är webbshoppar som ofta vill att man ska ha ca 1OOO följare på Bloglovin' för att få starta ett bloggprogram med dem (där du kan få produkter i utbyte mot att du skriver om dem). Därför kan det vara bra att ha många följare.

Din blogg får en större yta att upptäckas på
På blogg.se har vi framsidan med dess olika delar, Synas, och de boostade inläggen nedanför Synas. Dock är detta inte något som jag personligen gillar. Framsidan boostar oftast och endast bara ett litet utvalt gäng av bloggare (främst stilbloggarna), likaså med de boostade inläggen. Synas kan alla ta del av, men stackars dem som faktiskt måste spara poäng i flera veckor för att få en bra tid... Nej, jag gillar inte detta system alls, inget av det! På Bloglovin' däremot har vi en startsida med utvalda inlägg, där ruljansen är stor. Vi har även Populära inlägg och Hitta bloggar. Där kan du välja bloggar i olika kategorier, och Populära inlägg är de inlägg som blivit gillade många gånger inom en viss kategori. Få dina följare att gilla dina inlägg, placera din blogg i en kategori där den passar in, men helst inte "Allmänt" - där är konkurrensen för stor. Att nischa sin blogg över huvud taget är ju A o O, men det får vi ta en annan gång. På Bloglovin' finns massor av sätt att synas, och du behöver inte "betala" för det!

Gillade inlägg
Som jag skrev kan man alltså gilla inlägg, både som användare och anonymt. Detta är toppen, för om ditt inlägg blir gillat ett par gånger hamnar det på Populära inlägg. Jag har visat er när några av mina gjorde det (dock gör de faktiskt det hela tiden för att mina följare är så underbara och gillar i princip alla mina inlägg - tack för det!) och det inlägget ser ni här. Detta är också ett riktigt bra sätt att få sin blogg att synas, och det är därför många bloggare ofta uppmanar att gilla inlägg på Bloglovin' vid till exempel tävlingar.

Skapa framgångsrika relationer
Att följa andra bloggare (och med andra bloggare menar jag absolut inte Kissie, Blondinbella och Kenza, du kan givetvis försöka att skapa en relation med dem också, men det är långsökt och kräver en bra produkt/blogg om du vill lyckas) som också är på väg uppåt och skapa en typ av relation med dem är toppen. Gilla deras inlägg på Bloglovin', håll koll på vad de skriver genom tjänsten, kommentera ett inlägg då och då och du kan ha en stark relation som du kan använda längre fram i ditt "bloggliv". Jag har haft sådana med många bloggare, om det så har handlat om att pitcha min blogg och dess fördelar till en lite större blogg som har länkat mig (bra för min SEO och bra för mitt besöksantal) för mina ikoner, gratisdesigner eller liknande. Eller så kan man skapa en relation där man kan boosta varandra och vet ni vad - det går att hitta vänner via bloggarna också. Jag har lärt känna flera underbara tjejer genom åren som jag mött via min blogg; Charlotte, Helene, Julia m.fl. Genom att använda Bloglovin' för att hålla koll på dem du vill komma i kontakt med, hitta din vägar in där du vill få en fot in så kan ditt nätverkande bli lättare och smidigare, det är jag säker på!



Bloggare som utnyttjar Bloglovin'-byten till det yttersta
Ja, det finns ju en nackdel med Bloglovin'-byten också, och det är de som verkligen drar det över gränsen och får flera tusen följare för att de har byten. Dessa brukar dock de flesta se igenom - om man har en dålig blogg, varför skulle så många följa den? Satsa på att skriva en intressant blogg istället för att göra massa byten på Bloglovin', men ett par få för att boosta dina siffror är ingen fara, som sagt.

I övrigt har jag svårt att hitta fler nackdelar med Bloglovin' faktiskt!

Har ni något att tillägga?

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Bra inlägg! :) Kanske ska ändra min uppfattning av bloglovin-byten :D haha!
Det är verkligen grymt hur man kan träffa vänner genom bloggen :) Ska bli så kul att träffa dig igen!

Svar: Ja, men så länge man gör det lagom mkt, så tror jag inte det är så farligt :)
sannas rum

2013-11-01 @ 19:03:42
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: Nelly

En nackdel som tyvärr finns är att det finns bloggare som 'byter Bloglovin's' bara för att själva avfölja fort igen ;S

Svar: Ja, den är jättetråkig, jag är dock väldigt seriös om jag väljer att göra ett byte (vilket jag gör då och då för att boosta siffrorna). Ett tips där kan ju vara att bara göra byten med de som har en användare på bloglovin, då kan man gå in och kolla ibland och se om de fortfarande följer en :)
sannas rum

2013-11-01 @ 19:11:59
URL: http://justanothermortal.blogg.se/
Postat av: Tezzo

Jag gillar din blogg starkt. Den är riktigt bra pga det du bloggar om. Alltid roligt att läsa!
Sv: Skoja inte, det var super gott. :D

Svar: Vad gullig du äär :)
sannas rum

2013-11-04 @ 00:05:42
URL: http://tezzo.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0