Tramadol & sjukgymnastik




Nästan en vecka har gått sedan jag fick den sprängande huvudvärken som gjort mig soffbunden tillika sängbunden. Idag besökte jag än en gång vårdcentralen på grund av knölen jag fått bakom örat. De sa då att det var en fettknöl (jag har sådana på halsen, och vet hur det känns - detta känns inte som en fettknöl, men men), och att min huvudvärk helt enkelt kommer från dålig ergonomi och har sin rot i rygg och nacke. Jag köper det, jag har djävulskt ont i ryggen och nacken - men varför sa de inte det från början? Varför har jag gått i tron om att ett virus snart kommer bryta ut i nästan en vecka och således missat arbetstid? Hälsan går först, det är jag den förste att skriva under på, men här snackar vi ändå ett par 100 kronor som jag gått miste om i lön för att vårdcentralen var lata. Usch och fy!

Så, jag fick utskrivet tramadol, ett narkotikaklassat preparat som är mycket beroendeframkallande, för min smärta. YAY, not! Jag gillar inte att gå på sådant, det är ju knark, för bövelen. Och hjälper gör de inte ens. Jag har någon konstig immunitet mot läkemedel; alvedon, citodon, ipren, panodil, voltaren, treo, stesolid... Allt jag har provat vid ett eller flera tillfällen har fungerat måttligt eller inte alls. Till och med så att läkare har höjt på ögonbrynen och sagt "Men det är ju inte normalt!". No shit, Sherlock, tror du inte jag kände samma sak? Så nu har jag ätit 100mg Tramadol och har fortfarande huvudvärk. Gick ut och promenerade, motion är ju bra för de flesta typer av smärta, och bra i förebyggande syfte för att jag inte ska få såhär ont igen. Men huvudvärken sitter kvar.

Därför har läkaren sagt till mig att jag ska börja med sjukgymnastik. Det i kombination med friskvårdsmassagen jag redan går på (den massagen där mina armar domnar och jag tappar känseln i fingrarna för att min rygg är så fucked up) ska nog ställa saker och kotor till rätta. Wish me luck!

Kommentarer
Postat av: Ditte

Hoppas att du får ordning på din värk! Sjukgymnastik och akupunktur kan var en väg. Att i längden ta starka tabletter är aldrig bra.
Många tankar till dig!

Svar: Nej precis. Detta är ju tänkt som en kortsiktig lösning innan sjukgymnastiken gör sitt. Har börjat kolla på massor av pass på gymmet också, har i princip inga muskler i ryggen, måste göra något åt det innan det blir en bestående skada. Tack för omtanken!
sannas rum

2012-09-17 @ 21:09:38
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Emelie S

Åh! Förstår hur frustrerande det måste vara att gå runt med den smärtan. Men kan iallafall säga en sak till dig, jag har haft enorma problem med huvudvärk (hade det kanske 5 dagar/veckan i 4 år), testade massa hemmakurer, tabletter, promenader och olika sovsätt men ingenting fungerade. Sen började jag med sjukgymnastik, fokuserade mycket på rygg och nackpartier och blev chockad över hur bra det hjälpte! Nu har jag huvudvärk som en "normal" person = inte alls lika ofta. Hoppas det blir detsamma för dig Sanna! :)

Svar: Åh, Emelie, du har sååå rätt! Jag har börjat med både friskvårdsmassage och naprapat nu och det funkar jättebra. Dock är mina bröstmuskler sjukt åtspända, alltså de är inte vana att vara utsträcka, så därför sitter jag helst med axlarna framåt. Nu håller jag dock på att vänja mig vid att sitta rak i ryggen, med axlarna bakåt och neråt... Superjobbigt, man anstränger ju bröstmusklerna väldigt mycket, behöver stretcha och träna dem mer. Men känns som att jag är på god väg!
sannas rum

2012-09-20 @ 22:25:53
URL: http://emeliestricker.devote.se
Postat av: Dr Pawel.

Hejsan, ett tips på tramadolen, funkar inte 200mg så byt ut den mot tex. lyrica som fungerar mkt bättre mot nervsmärtor vilket det kanske kan vara :)
Jag personligen äter tramadol i höga doser pga jag råkat ut för en kraftig trafikolycka som gett mig mén för livet och jag får ont i huvet och nacken av medicinen :/
Kämpa på. Somsagt, Lyrica eller gabapentin funkar kanske :)

2013-03-12 @ 18:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0