All reklam är inte bra reklam, blogg.se

Blev otroligt besviken när jag klickade mig in på blogg.se idag. Överst ligger ett sponsrat inlägg från Dorco Shave. En sida som troligtvis försätter många personer i skuld. Det står i inlägget "Prova gratis!", men ingenting är gratis. Jag jobbar med människor som trott att sådana här saker är gratis, och som sedan inte blir av med så kallade prenumerationer. Man hamnar i skuld och det gör mig otroligt upprörd att blogg.se, som har väldigt många unga människor som "kunder" hos sig, gör den här typen av reklam. Det är en skuldfälla!

Sedan tycker jag det är väldigt "roligt" med sidor där man ska medge att man är arton år. Vaddå medge? Om man inte fyller i ett personnummer kan ju företaget aldrig styrka att avtalet gjorts mellan två myndiga parter. Det vill säga; du som beställer som är under arton år kan aldrig få en så kallad dom på att du måste betala. En 15-åring kan således klicka i rutan att de fyllt arton år, och sedan ta emot paket i all oändlighet då avtalet slöts när denne var omyndig. Man kan aldrig, varken som inkassobolag eller Kronofogden, kräva en minderårig person på pengar. Sedan 2OO9 är det dessutom lag på att man måste avskriva skulder som uppkommit när gäldenären (den som står i skuld) varit omyndig.

Det gör mig otroligt ledsen att blogg.se inte tar sitt ansvar, det finns så otroligt många omyndiga personer på denna plattform och borde således inte ta in sponsrade inlägg där du inte måste styrka din myndiga ålder med personnummer + fyra sista siffror. Visst tror jag på ett samhälle där varje individ tar ansvar för sina egna handlingar, men man ska inte rikta sådan här reklam på en sida där - vad i alla fall jag tror - medelåldern på användarna är under 18 år. SKÄMS PÅ ER!

Kommentarer
Postat av: Nicole

Jag tänkte EXAKT samma sak när jag såg denna reklam. DEt är bara pinsamt av blogg.se att ha reklam över allt. Det är för mycket reklam. Speciellt sån här, som du säger. När det är så många unga som har en blogg hos dem. Dåligt.

Svar: Fruktansvärt dåligt, jag blir allvarligt förbannad, helt vansinnig! Jag jobbar med företag som Vitalas, de har samma grej, och försätter otroligt många personer i skuld. Dock så är det inte olagligt, men jag tycker det är sjukt dåligt av blogg.se att inte ta det ansvaret de borde göra när de är Sveriges största bloggplattform. I så fall får de införa en 18-årsgräns för att få blogg hos dem tycker jag.
sannas rum

2012-12-09 @ 14:49:28
URL: http://xoxonicole.com
Postat av: Anna Ståhl

Bra talat! Läser till Hem- och konsumentkunskapslärare och jag tycker det är himla intressant med konsumentregler. Ska bli skoj att få undervisa om rättigheter och skyldigheter m.m. Arbetar du som konsumentrådgivare?
Ska kika runt på din blogg nu och se om jag kan hitta något för egen bloggdesignsarbete. Gillar inte den jag har..
Ha det fint!

Svar: Jag jobbar inom inkasso, så det är jag som ringer och tar emot bestridande angående sådana här saker, försöker lägga upp avbetalningsplaner osv, en massa stackars människor som blivit lurade osv. Tyvärr går det ju till på "rätt" sätt rent juridiskt så många måste ju betala ändå. Så inte konsumentrådgivare, utan inkassohandläggare kan man säga, men det hade vart kul. Kan tänka mig att hem- och konsumentkunskapslärare är roligt, eleverna uppskattar ju de lektionerna en hel del ;D
Åh, hoppas du hittar något, har en hel sida med tips :D hoppas du kan hitta något :)
sannas rum

2012-12-10 @ 13:51:40
URL: http://gronanna.blogg.se/
Postat av: Anna Ståhl

Jaha, intressant jobb. Roligt att höra din version av det hela. Är ju lätt att man tänker att "ni på inkasso" bara vill köra över kunderna och ta ut alla avgifter som går, men nu vet vi bättre! :)
Fortsätt sprida reklam-budet och ge oss obegåvade fler designtips. :)

Svar: Tyvärr är det ju så som gäldenärer ser oss, men vi är ju där för att hjälpa till så att det inte kommer en dom och det går till Kronofogden/blir anmärkningar. Vi försöker ju lösa det både för företaget och gäldenären. Man måste också tänka på att om man bara hoppat över att betala något så förlorar företaget man handlat av. Ett fungerande samhälle bygger ju inte på att personer inte betalar för vad de köper; i så fall kan vi inte ha en marknad alls... Så även om jag anser att jag främst hjälper gäldenärerna att skapa en väg tillbaka till ett normalt liv, så hjälper jag också företaget, som det faktiskt också är synd om. :)
sannas rum

2012-12-11 @ 19:58:16
URL: http://gronanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0