Ord jag överanvänder i min engelska

Jag har insett att jag överanvänder lite ord när jag pratar engelska med mina aupairbarn eller aupairföräldrar. Eller anyone else för den delen också...

1. As well
Jag säger typ aldrig too, jag säger aswell hela tiden. Vet inte varför egentligen. Eller jo, från början var det nog för att jag tyckte det lät mer engelskt, så då gjorde jag det. Och nu har jag fastnat.

2. Mad
Det har liksom blivit översättningen av galet, som jag använder ganska ofta i min svenska... Så då har det blivit mad; it was absolutely mad, I just went mad osv. Asbra... låter i och för sig lite töntigt nu när jag tänker efter. Men ändå.

3. Bottom

Jag använder typ aldrig ordet rumpa på svenska. Jag tycker ärligt talat det är ganska fult. Men bottom används hyfsat ofta här, mest för att barnen vägrar sitta ner. Då blir det "On your bottom, please". Så ja, det överanvänds nog lite för mycket, för det sägs väl ett femtiotal gånger per dag...

Också har jag ju några fraser aswell, haha.


1. When I say -- it is ---
Till exempel "When I say no telly, it is no telly", eller "When I say go to bed, you go to bed". Och så vidare och så vidare... Fint va? Jag känner att jag säkert låter väldigt brysk. Jag undrar på allvar om mina aupairbarn ens gillar mig.

2. On your bottom, please
Som jag sa tidigare används detta ett femtiotal gånger om dagen, därför att barnen först börjar lyssna när man har sagt något typ fem gånger.

3. Can you listen to me, please
Ja, med tanke på fras nummer två så blir det också mycket fras nummer tre. Man säger ungefär "on your bottom, please... Can you listen to me, please? I said on your bottom! Can you please listen to what I am saying?"


Kommentarer
Postat av: Hanna

haha alltså. vet precis vad du menar. överanvänder precis samma ord, speciellt mad :)

2011-06-30 @ 14:12:09
URL: http://hannabjoorklund.blogg.se/
Postat av: Julia

Himlans vad fin den nya designen är! Vad heter det snirkliga typsnittet?



Jag skulle inte ens vilja fundera på vilka ord eller fraser jag överanvänder i svenskan. Usch!



sv; Jo, övning ger färdighet, men ibland (läs ofta) skulle jag vilja hoppa över övandet och vara duktig med en gång ^^



Jag klarar hellre inte av människor som inte står för sina åsikter och kan tycka annorlunda än andra. Att kunna diskutera är så fruktansvärt viktigt. Hur skall man annars kunna utvecklas som människa?

Sen att han bara gick med på en sådan sak med sin bästa vän, säger bara herreguuuuud! Så mesig kan man väl inte vara? Eller?

2011-06-30 @ 15:12:36
URL: http://juliaingvarsson.webblogg.se/
Postat av: Carola

Hej Sanna! Jättefin ny design, MEN jag kan frtfarande inte gå in på dina sidor typ bloggdesigntips etc, stidan fryser, stoppa skrcript står det ibland, alla länkar med bilder har en blå ram runt......bara så det vet, din blogg funkar inte i IE:-(

2011-06-30 @ 17:08:45
Postat av: Johanna

sv; hihi ! (: Jag ska ta mig en titt på det där ;)

2011-06-30 @ 18:15:53
URL: http://tholen.webblogg.se/
Postat av: MADDES

tack så mycket. Jag är helt förälskad i min blå clutch ;)

2011-06-30 @ 18:19:19
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: Ja, får hoppas det håller i sig :D Så man blir av med magen nån gång! Har kikat in den ; ) Väldigt fint. :)

2011-06-30 @ 19:22:56
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: S A N N A S . R U M

Carola: Som sagt så kan inte jag ha IE på min dator för att jag har Mac. Ladda ner Firefox!

2011-07-01 @ 11:09:19
URL: http://sannasrum.se
Postat av: Melinda

haha gud vad kul! Åh jag önskade att jag fick prata englelska oftare. Det är så fint! Speciellt the british accent.. åh jag älskar den!!!! :D Kram!

2011-07-01 @ 14:52:13
URL: http://trettondemars.blogg.se/
Postat av: Camilla

Sanna: On your bottom, please!

Ben&Freddie: ...

Sanna: Can you listen to me please?

Ben&Freddie: ...

Sanna: When I say on your bottom, it is on your bottom!



Haha, där fick jag med alla ;D



pusss!

2011-07-01 @ 16:53:38
URL: http://camillajacobson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0