Fototips - Close Up Filter



 

Hej allihopa!
Ett litet, smidigt och billigt tips för snyggare bilder är close-up-filter. Jag har ett x4, vilket betyder att jag kan komma x4 närmare mitt objekt. Närgränsen blir alltså kortare. Man skulle kunna säga att det är en billigare version av makro.

Som ni kan se ovan så har jag tagit två bilder - en med filtret, och en utan - och där ser ni skillnaden. Den övre bilden är utan filtret, och då har jag fotat så nära jag kan komma med kameran. Med x4-filtret kan jag alltså komma ännu närmare, men ändå få en bra bild.

Jag har köpt mitt filter på tvspelsweb.se, där jag även har köpt mitt star filter. Utöver filter finns det enormt mycket roliga prylar till din kamera på denna sida!
Hur som helst - om du har några funderingar på hur det här fungerar så är det bara att klicka sig in på kamerafilter.se, där kan du hitta allt.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag håller med dig till 100% :D

Ett close-upfilter är superbra :) Går att komma riktigt nära och ändå få fin skärpa! Självklart drömmer man om ett makroobjektiv ;)

Om inte minst för ljuskänsligheten men för oss fattiga studenter räcker ett close-upfilter långt då det är gott om ljus :D

2010-05-11 @ 15:51:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0