Julklappstips

Jag tycker alltid att det är himla svårt att fixa julklappar till mina nära och kära som är vuxna. Det brukar bli ett smycke till mamma, och det i sin tur brukar hamna i nån låda. Det kan åka fram någon gång - men ofta blir det jag själv som använder det. Och det känns inte så roligt...
Jag har dock insett faktum:
Vuxna föredrar tjänster och sådant framför materiella saker. Följande tjänster kan vara bra att ge bort i julklapp:
- En middag.
- En mamma/dotter-dag eller liknande.
- Städning & Tvättning.
- Massage.

Men jag har även kommit på en annan sak som jag ska ge till mina nära och kära: de ska få varsitt tal. Jag har blivit en riktig höjdare på att skriva tal! Det bästa, för att göra ett riktigt bra tal är att du inkluderar lite olika stilfigurer/retoriska figurer. Vad är då en stilfigur, tänker ni. Till min hjälp tänkte jag använda talet som jag skrev till Pernilla, för att visa fyra retoriska figurer som är lätta att använda och som jag ofta använder när jag skriver.

Retorisk fråga - En fråga man inte förväntar sig ett svar på.
Ex. Och det är väl vad vänner gör?

Anafor - "talaren upprepar ett eller flera ord i början av flera meningar eller satser." Wikipedia.
Ex. Den tionde juli, Wyoming blev en delstat i USA detta datum. Den tionde juli, den första kommunikationssatelliten sattes upp detta datum. Den tionde juli, datumet då Pernilla, världens bästa Pernilla, föddes.

Antites - att förklara verkligheten som annars kunde varit förvirrande med hjälp av två motsatta begrepp.
Ex. Vi är så olika, som socker och salt.

Cirkelkomposition - att knyta till början till slutet.
Ex. Början: Den tionde juli, Wyoming blev...
Slutet: Den tionde juli. Året var 1991...


Kommentarer
Postat av: Cassandra

Vad jag letat efter dej! NU hittar jag din blogg, äntligen! :)

2008-12-17 @ 19:03:00
URL: http://cassandraj.devote.se
Postat av: Your Dream Closet -,

om du tittar på blogg.se längst ner, där är ett inlägg om lets Dance 2009, och där står blondinbella med ;) Kul tycker jag !

2008-12-17 @ 19:07:13
URL: http://yourdreamcloset.blogg.se/
Postat av: Bea

Vad bra du är på att reigera å sånt :D ! snyggt !

2008-12-17 @ 19:23:24
URL: http://tjugotredje.blogg.se/
Postat av: amanda

åh, grymma sanna! :D jag blir nästan smart av din blogg, fortsätt så kanske jag får mvg i svenska! :D <3 LOVE

2008-12-17 @ 21:28:56
URL: http://ate.blogg.se/
Postat av: amanda

åh, grymma sanna! du är så duktig! jag har kommit på att jag blir nästan smart av att läsa din blogg :D fortsätt så kanske jag får bättre betyg! :D nämen nä, det är inte därför faktiskt. Fäör jag tycker alltid du skriver om väldigt intressanta & roliga saker, och det gillar jag! :D you go girl! LOVE <3

2008-12-17 @ 21:32:32
URL: http://ate.blogg.se/
Postat av: amanda

haha oj, jag skickade visst två kommentarer förut och jaha, kan man ändra det fula mellanrummet? :D woohoo :D <3

2008-12-17 @ 21:51:48
URL: http://ate.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0