Up to date - iOS7



Precis som alla andra så måste ju även jag ge mig in i debatten angående nya iOS7, skriva ett tjusigt litet inlägg om det ska jag också göra. Here we go! Till att börja med kan jag säga att jag för första gången gjorde allt rätt; jag installerade det imorse, inte igår (det var ju kaos på Facebook angående uppdateringen, att det skulle ta måånga timmar) - för mig tog det typ 15 minuter. Jag säkerhetskopierade såklart iPhonen innan - både till iCloud & min dator för säkerhetens skull. Det hade dock inte behövts - allt fanns kvar i min telefon ändå!

Nu till uppdateringen i sig. Rent utseendemässigt är jag inte 1OO% nöjd. Jag anser inte att det "platta" utseendet är Apple. Macbooks etc. har fortfarande 3D-temat kvar, ska dessa göras om också, undrar jag? Nej, jag tycker lite att det ser billigt ut med det mer tvådimensionella utseendet. Många påpekar att det är en kopia av Android. Saken är ju den att i denna bransch tillsammans med många andra branscher, så kollar man på vad konkurrenterna gör, man snappar upp det som de gör bäst och gör det till något eget. Det är inget nytt, och folk måste lära sig att det är så tillväxt och utveckling ofta sker. Man kan inte uppfinna hjulet på nytt, man får bygga vidare på det - eller hur? Dock hade väl även jag velat se något mer originellt.

Jag har touchat mig runt lite grann på iPhonen för att se hur det ser ut, som sagt är jag inte jätteimpad. Jag gillar välkomstskärmen mer än tidigare, den blåa rutan som man fick upp vid vissa tillfällen som hänger med sedan 5-versionerna verkar ha försvunnit vilket jag tackar Gud för. Så man kan säga att jag är glad fram tills jag touchar mig in på olika appar, så som meddelanden och så vidare. Jag föredrog gamla designen där, eller att man kanske hade gjort något "mitt-emellan" (är jag svensk, eller är jag svensk? Lagom är bäst ) - behållt det tredimensionella men kanske bytt ut färger. Nu ser det ut som en lam prototyp om ni frågar mig. Men det är tur att smaken är som baken, right? Som med det flesta andra uppdateringarna här och var på internet och av programvara så lär man nog vänja sig efter ett tag!

Mina plus: Multitasking, välkomstskärmen, helt klart snyggare design på mapparna på "skrivbordet", Panoramabilder i kameran, AirDrop & lättare att använda iCloud (så smidigt när man har det på datorn också!), mjuka övergångar som anden i flaskan på Mac (nästan) & Safari.
Mina minus: Helhetsdesignen, kamerans utseende (ser jättefult ut?!), meddelanden & app-ikonernas utseende, slide upp och ner för Kontrollcenter, Sök & Notiscenter laggar väldigt mycket för mig, att tangentbordet är detsamma som tidigare på till exempel Facebook.

Ni som uppdaterat; vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Susanna

vilken fin bakgrundbild. vart kan man hitta den? :)

Svar: Det är en av standardbakgrunderna på nya iOS 7 :)
sannas rum

2013-09-19 @ 20:56:53
Postat av: Ditte

Vad du kan! Jag läse det du skrivitr och försöker att förstå. Men det går inte något vidare. Jodå, läsningen går bra, men sedan blir det lite stopp. Jag väntar tills jag få hjälp och kör det gamla .

2013-09-19 @ 21:09:43
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Isabell

Jag får hålla med dig om att det inte riktigt känns som apples typ, men jag under någon vecka nu gått och suktat efter en samsung galaxy istället eftersom jag gillar deras färger och ja skärmupplösning bättre. Men därför kan jag säga att jag faktiskt stormgillar detta upplägget på telefonen nu. Åter igen är jag glad över att vara en iphone ägare som jag vart innan och de känns mycket fräschare och roligare att knappa sig runt. Man inbillar sig lätt att touchen är bättre med, men det gör mig inget emot :) Nästa steg: lämna in telefonen på lagning imorgon eftersom hela min älskade iphone 5:s skärm är spräckt haha :)

Svar: Haha, kan inte fatta att man kan spräcka en skärm, har haft iPhone i nära 4 år och har aldrig gjort det. Hihi. Inget illa menat, men helt ärligt är jag nästan nyfiken på hur man gör, har tappat mina telefoner åtskilliga gånger men aldrig har något spräckts ;P HAHA. Men men, angående inlägget; ja designen i sig tycker jag som sagt är platt, men som jag skrivit till många andra; detta är en programvara, inte en design. Designen är en del av programvaran, och programvaran i sig är sjukt komplicerad. Tror tyvärr att lika många väljer andra telefoner på grund av att den är så oanvändbar som de som väljer att behålla/gå tillbaka till iPhone pga utseendet. Så det blir lite +- 0 tror jag.
sannas rum

2013-09-19 @ 21:36:59
URL: http://bellefix.se/
Postat av: MICHELLE R - 15åring med Spastisk Diplegi

Gillar det gamla mycket bättre. :D

2013-09-19 @ 21:45:42
URL: http://michilitemichelle.webblogg.se
Postat av: lillsannas.org

Jag tycker att hela designen är mycket fräschare än den gamla, men som du skrev så när det kommer till facebook så skär det sig lite grann just för att det är gamla tangentbordet & inte det nya. Det går liksom inte ihop :)

Svar: Jag upptäckte dock att om man uppdaterar FB så är det nya tangentbordet där. Dock kvarstår problemet med tex blogg.se-appen och Instagram /:
sannas rum

2013-09-19 @ 23:29:14
URL: http://lillsannas.org
Postat av: Sanna Andersson

jag känner mig väldigt fundersam på om jag ska uppdatera min tele, blev inte så förtjust nu när jag såg hur den ser ut. Men man vänjer sig väl antar jag ;)

2013-09-20 @ 09:04:31
URL: http://moonzanna.se/
Postat av: Emelie

Jag tycker som dig, jag har inte uppdaterat min än för jag tycker att det är ett steg tillbaka...alltså, allt ser tråkigt ut och att det ser precis som du säger "platt" ut. :P

Svar: Man vänjer sig dock kan jag säga, det finns för och nackdelar med det gamla och för och nackdelar med det nya tror jag :)
sannas rum

2013-09-20 @ 11:03:51
URL: http://seperti.blogg.se/
Postat av: Felicia

Sv.: haha jag undrar om jag kommer vänja mig, ångrar att jag uppdaterade x)

Svar: Det tror jag nog att du kommer :)
sannas rum

2013-09-20 @ 12:17:16
URL: http://feliciaholmgren.blogg.se
Postat av: Malin "Pinkpiercing" Johansson

Finns allt kvar på ens iPhone? Vart då?

*svar:* Ah okej, ah alla kan ju inte gilla den nya uppdateringen, men som du skriver, man vänjer sig för man kommer ändå inte undan uppdateringen för mobilen kommer tjata om den :P Jag har det nya tredimensionella utseendet tror jag, haha. Det blir lite coolt när jag vinklar min iPhone. Men alla får nog det nya tillslut :)

Svar: Det gäller inte alla, men jag hade tur att det finns kvar. Men säkerhetskopierade du det inte innan? Vad jag ser på dina bilder har vi samma uppdatering, och det är inte 3D på samma sätt som tidigare version (inte 3D som i 3D, utan att dimensionerna är mindre) Nu är det som sagt mer platt, inga dimensioner (;
sannas rum

2013-09-20 @ 12:23:48
URL: http://pinkpiercings.se/
Postat av: mariekarolina

Nu har ju inte jag iphone men att döma utav bilderna så tycker jag det ser väldigt bra ut :) Förhoppningsvis återgår jag till iPhone senare i höst och det känns bra att se vad man kommer tillbaka till :)

Svar: Jag tror att det är det som är tanken med det - de flesta ser bara detta som en snygg design, och kan därför tänka sig att börja använda iPhone igen om de gått över till kanske HTC, Nokia eller Samsung. Saken är dock att detta är en programvara, designen är en del av programvaran, och programvaran i sig är sjukt komplex, jag tror tyvärr att Apple tappar lika många användare i den äldre målgruppen på grund av komplexiteten som de vinner i den yngre på grund av utseendet.
sannas rum

2013-09-20 @ 12:32:02
URL: http://mariekarolina.blogg.se
Postat av: Amanda

Hört många olika åsiker om det där, men dom flesta lät som din faktiskt :)
Hoppas du får en bra helg :)

Svar: Åh detsamma till dig Amanda :)
sannas rum

2013-09-20 @ 12:38:15
URL: http://Aamandasphotos.blogg.se
Postat av: Malin "Pinkpiercing" Johansson

*svar:* Nej jag gjorde ingen säkerhetskopia, inget jag tänkte på faktiskt, haha. Aha okej då förstår jag. Ah det vet jag, men det ser ut som en helt ny design om du förstår hur jag menar :) Jo den är väldigt komplicerad, men har man lärt sig den redan innan den nya uppdateringen så äre inga problem, mer problem för dom som vill skaffa sig en som du skriver.

2013-09-20 @ 12:58:31
URL: http://pinkpiercings.se/
Postat av: Malin "Pinkpiercing" Johansson

*svar:* Ja det har du rätt i, fast jag har aldrig ägt en Black Berry, har knappt hört talas om den, haha. Fy fan, jag hatade verkligen min HTC i början, fy fan, kunde ingenting!

Jaså? Tror inte jag har ägt en Samsung förut, i så fall va det sjukt många år sen. Kanske är därför, han är ju tillverkaren av Apple produkter och han har ju gått i samma mönster när en ny produkt kommit ut. Men men, jag gillar iaf en nya uppdateringen och jag kommer nog ha kvar Apple tills jag tröttnar, deras eget val om dom tappar kunder på grund av att alla inte gillar nåt nytt, haha :P

2013-09-20 @ 13:26:21
URL: http://pinkpiercings.se/
Postat av: Malin "Pinkpiercing" Johansson

*svar:* Ne det förstår jag, men att man inte gillar det nya utseendet kan också göra att dom förlorar kunder, det kan också vara svårt då att lära sig om det blir för konstigt om du förstår vad jag menar. Men det är som du skriver, folk som är i alla åldrar ska kunna använda en produkt, gammal eller ny uppdatering, det är viktigast.

2013-09-20 @ 13:40:33
URL: http://pinkpiercings.se/
Postat av: AW - Fotograf

Hihi och jag är helt tvärtom, men jag gillar också att utforska väldigt mycket :) Speciellt om de är helt nytt, så jag kan de mesta redan :) Men smaken är som baken, delad :)

Svar: Ja jag gillar att upptäcka jag med, men det gör inte alla och man kan inte göra en programvara för dem som gillar att upptäcka när det handlar om iPhone som är en av de vanligaste telefonerna i samhället.
sannas rum

2013-09-20 @ 15:54:15
URL: http://megapixeln.se
Postat av: Josefine Anerland

SV: Utan att jag ska "leka" cool eller så, så går jag inriktning media och vi pratar och håller väldigt mycket på med gränssnittsdesign. Och det nya "modet" inom teknikvärlden just nu är faktiskt "platt och tråkigt" precis som du säger. Därav inga skuggor, ränder, linjer, djup osv.

Och det är helt sant som du säger ,att den kanske inte är speciellt användarvänlig för någon som är 65+ men å andra sidan så tänker ju Apple på vad som säljer mest och till vilken målgrupp som de säljer flest produkter och i detta fallet är det inte gamla och halvblinda, tyvärr. Men det är självklart både positivt och negativt med den nya uppdateringen! I helhet gillar jag den dock, men det är nog mest på grund av att jag gillar att den är "smooth" och använder fade out/fade in, istället för On. Off. On. Off och för att jag kände att jag var väldigt trött på den gamla uppdateringen så iPhone/iPod sett i princip likadant ut sedan den första iPhone 2G kom ut. Känns som att ha en ny telefon! :)

Tack för din kommentar!

Svar: Håller helt med dig om fade in och fade out. Inte för att leka cool jag heller, men jag läser till webbutvecklare, så programvara etc. är något jag kommer jobba med i framtiden. Gränssnitt pratar även vi om, ofta. Men vi har vart inne mycket på det att om man vill ha en hållbar utveckling så gäller det att man har bra tillgänglighet, och jag gillar att man inte behöver lika mkt ljusstyrka på för att se, men saker och ting ska ju synas trots att man är ute i solen osv. Och att vara halvblind; det är ju inte bara gamla som är det, jag själv är det, och det är inte handikapp jag pratar om även om jag tycker att bra gränssnitt och bra tillgänglighet och användbarhet ska tilltala alla, inte diskriminera dem med handikapp såsom sämre syn eller hörsel, så missar man i princip alla över 40 om man skapar en programvara som har så många dolda funktioner som denna har. Det tog mig lång tid att komma på hur jag skull stänga av program, hur jag fick fram sök-funktionen, och jag fattar fortfrande inte skillnaden på vad jag gör när jag får fram sök eller notiscenter. Sådana saker är inte alls bra, hade varit bättre om det var mer tydligt hur man gör saker och ting.
Även om det platta är inne i designvärlden, och dt gamla kanske inte var jättesnyggt, så tycker jag fortfarande att detta ser ut som en billig prototyp, men det är tur att det finns vissa delar av det som väger upp det minuset för min del. Som sagt tror jag man vänjer sig, men jag är inte jätteimponerad ändå. Absolut känns det som att man har en ny telefon - en Samsung eller liknande. Även om branschen bygger mycket på kopiering osv hade jag hoppats att Apple hade velat göra något mer originellt än detta.
sannas rum

2013-09-20 @ 16:08:28
URL: http://josefineanerland.blogg.se/
Postat av: Isabell

Hade en iphone 4 och tappade den massa gånger utan någonting, men plötsligt en dag föll den ur sängen och baksidan sprack haha. Min 5a råkade jag tappa en gång på min infart till gården efter en utekväll och jag fann den ingenstans. Efter helgen kom tjejen som har hästar utanför in med telefonen och då visade det ju sig att någon hade kört över den. Så att så spräcker man en Iphone :D

Svar: JAAHAAAA, men då förstår jag ;P hahaha. Jag har som sagt tappat min helt oändligt många gånger, men det har aldrig hänt något. Till och med när jag tappat i stengolv/asfalt har det inte vart så mycket som en skråma... Jaja, det är väl sånt som händer. Hade en vän som lyckades göra sönder sina hela tiden, fattar aldrig hur hon gjorde... ;P
sannas rum

2013-09-20 @ 18:43:01
URL: http://bellefix.se/
Postat av: Isabell

Nja, dom är ju rätt tåliga alltså. Den blev ju späckt längst upp i ena hörnet och sedan spred sig sprickorna neråt. Kameran på baksidan gav rosa skärm ibland, men annars har mobilen funkat. Mamma fick dock ärva min 4a, och hon tappar den aldrig, men plötsligt for den i golvet med framsidan neråt och var väl antagligen ett gruskorn som hamnade mitt i skärmen så ser ut som en buske som sprider sig över hela skärmen haha. Men är väl så. Tappar man den flera gånger så blir de väl något tryck så att den tillslut spräcks av minsta lilla kanske :)

2013-09-20 @ 18:47:25
URL: http://bellefix.se/
Postat av: LIL' BABUSTYLE - Drömmen om att jobba som fotograf utomlands

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den nya uppdateringen. Det känns som en ny mobil, men det är ändå småsaker som stör mig men som jag inte kan sätta fingret på vad det är. Men jag är ändå glad på ett sätt att det känns nytt, för apple är så tråkiga i sig. Allt ser exakt likadant ut och det finns ingenting personligt med det. Men det tar nog ett tag att vänja sig vid den nya designen. Har inte riktigt hunnit kolla igenom allt vad som är nytt och inte, men hittills verkar det ändå helt okej.

Svar: Jag tycker om det med Apple faktiskt, att det är så enhetligt alltihopa. Det kanske inte är jättespeciellt, men jag gillar den stilrena designen etc. Sedan designen i telefonen bryr jag mig inte jättemkt om, nu när jag lärt mig lite mer om iOS7 är jag inte lika fientlig till det mer än att jag tkr att det är dålig tillgänglighet och användbarhet, det känns som att de minskar sin målgrupp pga uppdateringen... Men men, jag känner mig relativt nöjd just nu, tråkigt att de inte kunde vara mer originella bara.
sannas rum

2013-09-20 @ 20:35:06
URL: http://babustylee.webblogg.se
Postat av: Ditte

Oj,oj,oj... Jag har inte ens vågat mig på en uppdatering. Förstår att jag nog måste våga. Men att säkerhetskopiera.... Måste träna på det också. Illa för mig! Får ta hjälp av någon yngre förmåga. Och du som kan det här. är så långt bort.
Jag läser gärna dina tips och funderar så länge.
Heja dig! Du är bra du...
Kramar!
"Tant" Ditte, måste jag väl tillägga nu...

Svar: Hm, jag tycker att uppdateringen är ganska användarfientlig gentemot dem som kanske inte är så tekniskt lagda. Den påminner mer om HTC och Samsung i komplexitet, många av iPhones tidigare features/tillägg eller vad man ska kalla dem har fått en helt ny innebörd och tanke bakom sig, så man får vara beredd på att lära sig många nya saker. Men det finns för och nackdelar, jag börjar vänja mig vid iOS7 nu, jag skulle aldrig vilja ha tillbaka det gamla, men som vanligt så finns det justeringar som jag önskar görs till nästa uppdatering :) Att säkerhetskopiera är relativt lätt; du kopplar in din iPhone i datorn, öppnar iTunes och trycker på din iPhone. Sedan finns det säkerhetskopiera din iPhone där, antingen till din dator eller via iCloud. Jag gjorde både och för säkerhetens skull :) Om du behöver hjälp är det bara att maila!
sannas rum

2013-09-20 @ 22:38:33
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: emman

Nu har jag endast en ipad, men jag behöver förändringar hela tiden för att inte tröttna, så denna uppdatering för mig var endast positiv. Jag gillar att det utseendemässigt är stor skillnad mot för vad apple brukar på sina uppdateringar . Men kan hålla med om att det var lite mycket andriodkänsla.

Svar: Det blir alltid lite tråkigt när företag helt går ifrån sitt tidigare tänk, kan jag känna. iPhone var en av de första på marknaden i sitt slag - att svänga om helt och göra en Androidprogramvara i en Apple-telefon tycker jag känns surt på något sätt, det känns lite som att de bara gör det för att tjäna pengar. Å andra sidan förstår jag att det är det som är hela grejen för företag - att tjäna pengar - men det här känns som ett väldigt billigt och rentav smutsigt sätt med tanke på hur likt det är Samsung bland annat då :) Men jag har börjat vänja mig vid utseendet nu, det som jag gillar minst är meddelandena, sååå fult ;P
sannas rum

2013-09-21 @ 09:50:12
URL: http://emmma.se
Postat av: JUNITJEJ

Jag måste uppdatera genast!!!

Svar: Tycker jag :) Det är spännande även om man kanske inte är nöjd med allt vid första åsynen ;D
sannas rum

2013-09-21 @ 11:48:26
URL: http://www.junitjejen%2Cse
Postat av: Charlotte

I början gillade jag det inte, men nu gillar jag det :)

Svar: Samma här, tycker den är helt ok nu ;P
sannas rum

2013-09-22 @ 05:46:46
URL: http://charlottethoren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0