Positionering



En väldigt grov skiss över hur användarens uppmärksamhet riktas


Det kommer säkert bli fler inlägg i bloggskolan om positionering, men just denna ska handla om användarens uppmärksamhet och vart den riktas. Först och främst vill jag tack NetRelations som föreläste om detta, all cred till dem. Känner ändå att det är viktigt att förmedla denna kunskap, så därför är detta en del av min bloggskola. Detta gäller givetvis alla webbplatser, så man kan ta till sig av de flesta av mina tips trots att man kanske inte bloggar utan driver en annan typ av hemsida.

Anyhow. Ovan ser ni något som nästan liknar ett F. Det är användarens, i bloggexemplet known as läsarens, uppmärksamhet. Som ni ser finns mest uppmärksamhet i det rosa området som vi kallar centrum. Desto mindre uppmärksamhet lägger läsaren/användaren i periferin - till höger och i högra, nedre hörnet. Det är ganska logiskt; vi börjar från vänster till höger och uppifrån och ner. Sällan börjar vi från höger till vänster och nerifrån och upp. Så det är givetvis ganska logiskt. Sedan vet jag inte hur det är i andra delar av världen där man faktiskt läser från vänster till höger - där kan det vara annorlunda, men det hör inte riktigt hit.

Vad vill jag då säga med detta? Jo, placera ingen viktig information i periferin. Jag skulle också rekommendera (dock inget måste, oftast hittar man menyn ändå!) att ha menyn till vänster och inte höger. Om man ska ha två menyer på sin blogg så rekommenderar jag att man har det mest väsentliga till vänster och det mindre viktiga till höger. Det som är allra viktigast och det som man först kollar på är givetvis vänstra, övre hörnet, därmed bör läsaren kunna veta lite kort vart han/hon hamnat bara genom att slå en blick där. Nu krånglar min design lite, men tanken med min lilla Sannas Rum-boll (den svarta med rosa och vit text) är att man ska veta direkt vart man hamnat om man nu inte väljer att ha sitt namn stort och blaffigt över headern (inget fel med det!). Som ni säkert också märkt har jag lagt min reklam i periferin, därför att varken mitt primära eller sekundära mål är att mina läsare ska ägna sig åt min reklam.

Summering
Det mest vitala ska finnas till vänster, gärna högt upp. Det mindre viktiga kan man lägga till höger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0