Typografiuppgift



Denna var för 65+, där man ska anpassa typografin efter människor som då var över 65 år.



Denna sida är för yngre - 16-24 år gamla personer, och där valde jag lite annorlunda med färger m.m.


Ja, här får ni alltså se vad jag har gjort inför typografiuppgiften som vi ska lämna in imorgon. Det gick ut på att man skulle skapa en sida där man endast fick arbeta med HTML & CSS, inga bilder eller liknande, utan vi skulle bara fokusera på texten. Det var exempeltext från Wikipedia om just typografi som vi hade som innehåll på sidorna och sedan skulle vi då, utifrån vad vi har lärt oss, jobba med färger, typsnitt, kontraster, storlek, radavstånd osv. Jag är inte helt nöjd med mitt resultat för de äldre användarna, men det är nog för att den ser lite tråkig ut. Hade jag fått ha med bilder hade jag kunnat göra den tillgänglig och snygg samtidigt, men detta blev för svårt och vi hade inte jättemycket tid på oss (om man tänker att vi faktiskt har massor av andra läxor och uppgifter att göra också).

Vad tycker ni om mina typografi-prototyper?

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag tycker dom var bra! Rent spontat känns det enklare att anpassa typografi till ungdomar (16-24 enligt din uppgift) då man kan räkna med sig själv där.
Själv studerar jag Textdesign, går sista året nu, och skulle väldigt gärna ha med en sådan här uppgift i en av alla kurser jag har läst. Tycker det låter som en rolig och intressant uppgift :)

Svar: Den var jätterolig, det var mindre roligt att det var så mkt admin med att sätta ihop en sida med massa subsidor. Hade vart lättare att göra den i InDesign tex. Ja, absolut, jag menar 65 plussare kanske blir glada bara det är en HTML-sida, NO CSS at all typ ;P haha, som på den gamla goa tiden.
sannas rum

2013-10-13 @ 21:51:14
URL: http://helloimjosefine.blogg.se
Postat av: HJJONSSON

Coolt! :D

2013-10-13 @ 21:57:56
URL: http://www.hjjonsson.se
Postat av: Alice

Jag har endast använt mig utav din wrapper och själva basmallarna men jag tar bort och gör en ny design om det beviljas :) jag använde din bas men är ledsen för uppståndelsen :) trodde att det inte skulle göra något eftersom att jag använt själva basen och ändrat såpass myvket själv men det var mitt fel. Jag ber om ursäkt :)

Svar: precis som det står i användarvillkoren så är inte mina designer till för att användas som "bas", och stilmallen ser fortfarande exakt likadan ut, det är bara några värden och egenskaper som har ändrats..
sannas rum

2013-10-13 @ 22:41:34
URL: http://ringstrom.blogg.se
Postat av: Alice

Då tar jag bort den :) tack för att du skrev iallafall :)

2013-10-13 @ 22:56:30
URL: http://ringstrom.blogg.se
Postat av: Amanda [SPONTAN]

Vilken rolig uppgift :) Tycker du lyckades anpassa dina sidor för dina målgrupper helt perfekt :)

Svar: Tack så mycket :) Vi får se imrogon då jag ska redovisa det :)
sannas rum

2013-10-13 @ 23:03:24
URL: http://spontan.blogg.se
Postat av: Nicolina Sällberg's blogg – 25-årig utbildad webbredaktör, bloggnörd, vegan och feminist från en liten by vid havet

Tjusigt! Verkar ha varit en rolig uppgift :)

Svar: Ja, den var rolig tills dess att man insåg att den var lite för stor för att bara ha ett par dgr på sig, den blev väldigt inkosekvent i kritiken och helt plötsligt skulle vi redovisa också, oförberett. Det var inte kul. Men ja, det är bra att man lär sig. Känns dock svårt för alla att hålla isär UX och Typografi.
sannas rum

2013-10-14 @ 19:20:31
URL: http://www.nicolinasallberg.com
Postat av: johanna

tack så jättemycket! och vad spännande med typografi, hade jag gärna också hållit på med!

Svar: Ja det är spännande :)
sannas rum

2013-10-15 @ 17:02:29
URL: http://mixband.blogg.se
Postat av: Ditte

Kul att du förklarar och visar. Jag är ju snart 65...Men jag gillade den för ungdomar. För mig var den väldigt tydlig. lättar att se ed färg. Men båda var bra. Roligt att följa en del av det du gör på skolan och jag ä® väldigt imponerad av allt du kan och visar. Och jag försöker förstå...

Svar: Ja jag tänkte faktiskt på dig Ditte när jag gjorde detta, att Ditte kommer föredra den unga versionen. Men med "pensionärer" menar nog min lärare de generella pensionärerna, som fruktar datorer och endast besöker webbsidor för att de måste (; Du har ett väldigt ungt och modernt sinne, så du räknas inte in i den kategorin :)
sannas rum

2013-10-16 @ 13:48:44
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Michelle

Jag föredrar faktiskt den för 65+, tycker den ser mer "ren" ut! :)

2013-10-19 @ 16:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0