#takeawayfrimånad



Kollage: gjort av mig | Bilder från weheartit


Vet ni vad jag har bestämt mig för? November ska bli en "takeawayfri" månad. Detta betyder för mig att jag ska äta lunch i skolan eller hemma varje dag (bortsett från om man lunchar med en vän eller något liknande, vilket jag ska göra med Bella på torsdag) och vi får äta middag på restaurang också. Men det är alla dessa små utgifter; en kaffe hit, ett äpple dit, en flaska vatten hit och en lunch dit (för att jag är lat!). Den här månaden är det lite mer knapert då jag måste lägga ut pengar för leasingen av min dator, men de pengarna kommer ju tillbaka till mig till slut, men det är tufft att ligga ute med ca 3OOO kronor när man är student! Och det är nästan dags att börja spara för alla julklappar och allt annat som har med julen att göra. Det är ju min favorithögtid och jag vill att varje julafton ska överträffa den förra. I år ska jag försöka styra upp julbak m.m. lite bättre än vad jag har gjort sedan jag flyttade hemifrån.

I alla fall! Istället för att köpa en kaffe varje morgon (det är inte sällan det blir två kaffe per dag) och lägga mellan 3O-55 kronor på kaffe nästan varje dag (i alla fall på vardagarna vilket resulterar i ca 1OOO kronor!), ska jag nu ställa ett mjölkpaket i kylen i skolan också kan jag - som alla andra - dricka kaffet som finns i skolan istället! En vattenflaska bör jag kunna ta med mig och fylla på allt eftersom, istället för att köpa en för 2O kronor då och då. Jag tror på allvar att jag kan spara in några hundralappar denna månaden genom detta löfte till mig själv!

Vad tror ni om en #takeawayfrimånad?
Skulle ni kunna tänka er att göra samma sak?

Kommentarer
Postat av: kajsa

Det låter som en jättebra idé! De små utgiferna blir tillslut stora dom med. Hoppas att det går bra för dig med din takeawayfria månad! :)

Svar: Ja, det blir ju så! Många bäckar små gör en stor å, det är ett motto jag börjat använda!
sannas rum

2013-10-29 @ 16:03:47
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se
Postat av: Liie

Mycket bra initiativ, lycka till! Jag kör redan samma sak, det blir liksom automatiskt att man inte handlar onödiga saker när man knappt har pengar så man klara det mest nödvändiga :) Hoppas du skriver lite då och då om hur det går, tycker det är ett intressant ämne det här med att ta bort saker ur vardagen och att spara pengar :)

Svar: Ja det förstår jag! Jag har ganska dålig koll på min ekonomi, helt plötsligt är pengarna slut liksom :( Tur att min sambo är bättre, haha.
sannas rum

2013-10-29 @ 17:06:27
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag julbakar varje år. Vi kan julbaka ihop om du inte har planerat att baka med någon annan :)

Svar: Ja absolut, det får vi försöka göra :) Hihi!
sannas rum

2013-10-29 @ 22:14:43
URL: http://juliaingvarsson.webblogg.se/
Postat av: Jenny Karlsson

Åh vad smart det där låter, jag ska utan tvekan testa det själv! Man lägger ju ut onödigt massa på skolcafeterian även om det är små summor varje dag så blir det ju en stor summa i slutändan..

Svar: Det tycker jag absolut :) jag har lyckats hittills i alla fall, hihi.
sannas rum

2013-10-30 @ 15:15:02
URL: http://www.nattstad.se/jennykarlsson
Postat av: sara

Vattenflaska har jag med mig varje dag, däremot så har jag nyss hittat Espresso House i Trollhättan.. Farligt ;) Visst är det en onödig kostnad men jag har inga andra fasta kostnader än busskortet varje månad så jag känner att en vaniljlatte kan jag unna mig de två-tre dagar i veckan jag är i skolan :) Hade jag varit mer "beroende" av kaffe osv så hade jag köpt mig en stor termosmugg och tagit med hemifrån för att få ner kostnaden, det är ju en rätt så onödig utgift egentligen.

2013-10-30 @ 15:20:01
Postat av: Julia

det är ju jättesmart att göra så, man sparar mycket mer pengar än vad man kan tro! :)

Svar: Det gör man verkligen :) Hoppa på du med? :)
sannas rum

2013-10-30 @ 16:18:03
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Emelie

Fint kollage :)

Svar: Tack!
sannas rum

2013-10-30 @ 21:25:54
URL: http://ewelies.blogg.se
Postat av: linah

såå gott..

2013-10-31 @ 02:15:54
URL: http://mscoco.forme.se
Postat av: Sanna Johansson

Det låter ju super smart ju!

Svar: Jag tror man kan spara in en del på att skära ner på de där små utgifterna som blir till stora utgifter i slutändan :)
sannas rum

2013-10-31 @ 22:05:33
URL: http://sannasofias.blogg.se/
Postat av: Liie

Jaså här är det tvärtom, men mest för att jag känner att jag behöver ha koll. När vi träffades var vi varandras motsatser typ, jag tyckte väldigt mycket om att spara och göra (överdrivet) genomtänkta köp, och han hade ingen koll alls och slösade nå hemskt. Lite kul att se hur vi efter några år påverkade så av varandra och liksom drogs in mot en mer lagom syn på pengar båda två :) Nu är jag dock tillbaka, främst för att jag måste men har märkt att jag faktiskt gillar det, att inte känna den där köphetsen längre, det är riktigt skönt.

Svar: Det kan visserligen bero på att min sambo tjänar dubbelt så mkt som jag, att han aldrig hinner spendera pengarna. Nu har han dock fått en ganska dyr hobby som stavis ANTIKT, men vi kämpar på :) Jag är ju student och lever på CSN och lite småpengar från här och där just nu, men förhoppningsvis ska jag bara ta lån 1 termin till och därefter försörja mig på bloggen + det SEO-uppdrag som jag har :) Men vi försöker bli mer ekonomiska, skaffat appen Tink och Mina utgifter :) Jag tror det ger en en tankeställare!
sannas rum

2013-11-01 @ 03:33:02
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tycker att det låter som en bra idé! Så mycket onödiga utgifter som blir när man köper småsaker sådär :)

Svar: Verkligen! För mig har det gått bra hittills!
sannas rum

2013-11-01 @ 18:56:58
URL: http://legenwaitforitdary.devote.se
Postat av: Liie

Oj, det är kanske inte den billigaste hobbyn.. Men det är ju viktigt med hobbysar också och hade han svårt att göra av med pengarna innan så känns det som att han kanske är väl värd att ha en dyrare hobby nu :) De två apparna har jag aldrig hört talas om, tror jag måste ta och kolla in dem, kanske är något för mig jag som tycker det med ekonomi är kul! Hoppas de finns för android.

Svar: Nej verkligen inte, men han har bra smak och vi har snöat in oss på metalldjur, så nu idag fick han hem ett par tuppar i nån metall som är riktigt coola. Han köper mest på Tradera, där folk inte verkar ha koll på värdet av sina ägodelar, haha.
sannas rum

2013-11-06 @ 22:37:57
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Liie

Metalldjur låter faktiskt rätt fint måste jag säga, även om antika grejer inte är min grej. Skönt med dom som inte har koll, kan ju göra riktiga fynd då :D

Svar: Ja det är faktiskt himla fint tkr jag :)
sannas rum

2013-11-07 @ 00:31:52
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Julia Ingvarsson

KUUUUL! Men man ska inte vara fler än två. Förra året var vi fyra och det var K A O S!

Svar: Låter bra, hihi :) Vi får boka in ngn dag då :)
sannas rum

2013-11-09 @ 20:13:10
URL: http://juliaingvarsson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0