Q&A - Täckande smink

Fråga: Har du några tips på smink? Alla säger hela tiden att man ska använda mineral smink men alla mineral smink jag har testat har så dålig täckning. Spelar ingen roll om det är concealer, foundation puder/foundation etc. :)

Svar: Jag försöker använda smink som är täckande, men ser så naturligt ut som möjligt. Jag har, som jag skrev i veckan, lite problem med ytliga blodkärl i ansiktet och jag är även väldigt röd vid mina näsvingar. På senaste har det varit mycket stress och problem med min IBS också, så jag har fått utslag m.m. runt munnen. Därför har jag gått från mineralsmink till lite mer täckande numera, under sommaren använder jag gärna mineralsmink, men just nu under höst och vinter blir det mer foundation och puder, faktiskt.

Jag har testat mig fram väldigt mycket under tonårsperioden, och därför så har jag lite olika tips, i olika prisklasser dessutom. Så här kommer mina tips. Jag har inte lagt in några värderingar angående hur bra dessa är för huden, då jag inte har koll på allt sådant, tyvärr. Dessutom kommer det hela tiden nya rön om vad som är bra och vad som inte är det.



ISA DORA - Hydralight
Detta är en av de foundations jag använder mest. Den täcker bra och den är lätt att jobba med tillsammans med en foundationborste. Det krävs inte mycket för att täcka, och det finns i ett bra puder som man kan köpa till. Jag föredrar att använda ett produkter som "hör ihop" i och med att de har utvecklats för att fungera tillsammans. Jag har till och med lyckats få denna foundation att se naturlig ut mot min hud.
Pris: 129kr (Kicks)

L'OREAL - True Match
Denna foundation har jag inte använt på många år men jag minns att jag tyckte att den fungerade bra. Det jag inte gillar med den är att flaskan är av glas och att det är en pump vilket gör att man inte kan bestämma till 1OO% hur mycket man vill ha. Den täcker dock bra, men kan upplevas som lite tjock och därmed ger den tyvärr inte ett jättenaturligt intryck.
Pris: 169kr (Kicks)

MAYBELLINE - Dream Matte Mousse
Denna fungerar bra för mig och den är dessutom lätt att arbeta med. Den täcker bra, men tyvärr kan jag uppleva att jag blir lite torr av den. Man får definitivt använda en bra primer eller dagcreme att börja med för att undvika det om man har tendens att bli lite torr. Jag behövde heller inte ha något puder till denna förutom runt ögonen där min mascara annars kladdar av sig.
Pris: 139kr (Kicks)

DIOR SKIN - Forever Foundation
Denna foundation är fantastisk. Jag fick den av min mamma, då hon köpte den men den inte fungerade med hennes hud. För mig fungerade den jättebra, den enda nackdelen är priset - en flaska kostar ungefär fyra gånger så mycket som en av budgetvarianterna, och som student är detta inte något som jag har råd att lägga pengar på varje månad. Däremot när jag väl har lite mer pengar att röra med är detta absolut inte foundation jag kommer gå tillbaka till.
Pris: 515kr (Kicks)

BARE MINERALS - Foundation SPF 15 Matte
Det är alltså denna mineralfoundation som jag gärna använder under sommarhalvåret, när jag inte behöver täcka så mycket. Då använder jag denna tillsammans med den sista här i listan och i kollaget - LdB Tinted Daycreme Bronze för att få lite färg under. Fördelen med denna är att man använder den både som concealer och täckande foundation. Den fungerar bra om man jobbar med den länge, men jag har inte alltid den tiden, och det är därför jag vänder mig till flytande foundation under de kalla månaderna på året. Jag kan tipsa om sidan beautybay.com när jag ändå håller på, där kan man köpa dessa produkter till ett billigare pris än hos Kicks.
Pris: 495kr (Kicks)

MAKE UP STORE - Liquid Foundation
När jag var yngre var jag på en makeupkurs hos Make Up Store och då använde vi denna foundation. Jag föll för den och tycker fortfarande att den är bra. Dock är den väldigt tunn och man måste fixera med ett puder för att den ska täcka, men fördelen med att den är tunn är att den är väldigt lätt att jobba med och den ger absolut ett naturligt intryck av huden.
Pris: 245kr

MAX FACTOR - Colour Adapt Foundation
Detta var den första foundation jag köpte när jag var 12 år gammal. Jag tyckte och tycker att den fungerar bra, den är lite en blandning mellan en flytande och en moussefoundation. Även här är nackdelen att det är en pump, så man får ju inte ut allt av den i och med att pumpen inte får ut allt. Hur som helst så täcker den bra, och den fungerade bäst för mig med svamp.
Pris: 139kr (Kicks)

LDB - Tinted Daycreme Bronze
Detta är inte en foundation, men jag vill tipsa om den ändå. Det är en färgad dagcreme, så att man får lite färg, men den täcker absolut ingenting. Jag använder den, som ajg skrev, under min mineralfoundation under årets varma månader, men under hösten använder jag den inte, då jag inte ser någon typ av anledning att använda den.
Pris: 55kr


Kommentarer
Postat av: Ida

Bra tips!
Sv: tack snälla :)

2013-10-14 @ 17:27:20
URL: http://nikonsaklick.blogg.se
Postat av: Madeleine

Jag älskar Maybellines nya anti-shine fit me stick, tycker dom ger himla fint resultat och är dessutom väldigt täckande! Rekommenderar dom :)

2013-10-14 @ 18:11:04
Postat av: Jessica Högberg

Oj, du har jobbat dej igenom en del=)) Använder mycket lite smink själv...

Svar: Ja, jag har testat lite olika ;D Jag använder så lite jag kan, men har tyvärr komplex för ytliga blodkärl i ansiktet, så jag sminkar mig mer än vad jag hade velat.
sannas rum

2013-10-14 @ 20:17:18
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Lina jonsson

sv: hihi åh tack!!
allt bra?:D

2013-10-14 @ 20:35:00
URL: http://linajonssonsfoto.blogg.se
Postat av: Ella Stork

bra tips, tack!

2013-10-14 @ 21:00:28
URL: http://ellastork.blogg.se/
Postat av: Julia

bra tips! :)

2013-10-15 @ 16:15:36
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: ❥ Daniella Järpenberg

Jag använder ELF flawless finish foundation, och den tycker jag är jätte bra. Man behöver inte använda speciellt mycket för att få täckning, dock blir det ännu mer täckning om man har på puder efteråt. Den är oljefri, men i början blev jag blank i t-zonen efter en skoldag, men inte nu längre. Dessutom kostar den bara ca 70 kr, vilket är rena rama kapet! :)

Svar: Ja, jag har dock upplevt att ELF's produkter har försämrat min hy avsevärt mycket. Jag använde det för typ 2 år sedan men nu vågar jag tyvärr inte det mer. Det är i och för sig otroligt individuellt, en produkt som inte är bra för min hy behöver inte vara dålig för en annan.. Men ja, tyvärr vågar jag inte använda ELF längre.
sannas rum

2013-10-15 @ 17:46:53
URL: http://ddaniellaa.blogg.se/
Postat av: towemickelsson

wow bra tips!
har också fått diagnosen IBS... hur reagerar du förutom att få ont i magen? jag tror inte jag får utslag *peppar peppar* men där emot mår jag väldigt dåligt under vissa perioder..

Svar: Ja well jag har en ganska dålig period just nu, mycket stress med allt så jag har tyvärr börjat få finnar runt munnen. Nu har det lagt sig lite, jag brukar inte ha finnar över huvud taget då jag åt Roaccutan för ett par år sedan. Men magen påverkar ju hela mig och hela min kropp, jag får otroligt ont i magen, ofta magknip och allt som hör magont till så att säga. I övrigt är jag otroligt trött på grund av att jag hela tiden har ont i magen och min kropp jobbar för att fixa det... Så i princip alla vanliga symptom. Är det stressigt så får jag finnar också ;P
sannas rum

2013-10-15 @ 18:11:57
URL: http://towem.blogg.se
Postat av: Humlaaan.blogg.se

Bra inlägg! Alla bra produkter behöver inte vara dyra liksom :)
Min mascara pudrar sej ganska/väldigt mkt och den har absolut inte vart öppen mer än ett år.. Har du några tankar kring de?

Svar: Oj, en mascara ska du ha i max 3 månader vad jag vet, sedan går den ur. Smink har bäst före datum och i och med att mascaror är i kontakt med ögonen så mycket så hamnar det bakterier där (samma sak med tex läppstift och lipgloss etc.) så de ska man absolut byta ut oftare. Ha dem max i fem månader alltså, jag byter alltid min mascara var tredje månad :)
sannas rum

2013-10-15 @ 18:54:01
URL: http://humlaaan.blogg.se
Postat av: ❥ Daniella Järpenberg

Sv: Jaha, okej, vad synd! För mig var det nog tvärtom, min hy blev mycket bättre. Jag kan dock rekommendera den flytande foundationen från Mary Kay (Kanske finns fler än en? Men den i tub iallafall), som jag använde innan jag började med ELF foundationerna. Om det hade varit lättare att få tag i Mary Kays produkter hade jag nog fortfarande använt den, men bytte då den jag köpte av första gången inte sålde längre. :)

Svar: Åh ja, hon som gör mina naglar jobbar för Mary Kay, men i och med att jag är student (och lägger 250kr/månad på naglar bl.a.) så har jag inte riktigt råd med deras produkter. Får kolla lite på det och se om jag har råd, förhoppningsvis kommer min firma igång ordentligt snart, så då kanske jag har råd att unna mig sådant :)
sannas rum

2013-10-15 @ 20:13:40
URL: http://ddaniellaa.blogg.se/
Postat av: ❥ Daniella Järpenberg

Sv: Ja, tyvärr är de ganska dyra och jag vet inte om de är värda priset.. men jag har fortfarande kvar foundation i tuben, även om jag fick det för flera år sedan, dock använde jag den nog inte jätte mycket under den tiden jag använde den, eftersom jag knappt sminkade mig då. :)

Svar: Ja... å andra sidan så har ju den foundationen gått ut för länge sen isf, om den är flera år gammal menar jag (; hihi.
sannas rum

2013-10-15 @ 20:46:44
URL: http://ddaniellaa.blogg.se/
Postat av: MY VESTLUND '

Bra tips! Jag måste testa DIOR SKIN - Forever Foundation =)

Svar: Det borde du verkligen :) Den är jättebra!
sannas rum

2013-10-15 @ 23:12:08
URL: http://WWW.MYVESTLUND.SE
Postat av: ❥ Daniella Järpenberg

Sv: Ja, precis! Därför jag inte använder den idag, bara till att "städa upp" där jag har målat ögonbrynen :)

Svar: Ja okej :)
sannas rum

2013-10-15 @ 23:57:35
URL: http://ddaniellaa.blogg.se/
Postat av: Sara Ekman

Jag älskar Bare minerals produkter :)

Svar: Jag med, dock har jag fått höra att de är väldigt dåliga för huden tyvärr /:
sannas rum

2013-10-16 @ 14:50:32
URL: http://aamaziing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0