Q&A - Boktips (del2)

Fråga: kan inte du ge tips på bra böcker, vill så gärna hitta bra böcker men det är såå svårt! 

Svar: Vi fortsätter med boktipsen som jag la ut igår, som sagt har jag tyvärr inte jättemycket tid att läsa nu för tiden men jag ska verkligen försöka skapa mer tid till det. Kanske ha en bok i väskan så att jag alltid har möjlighet att läsa på bussen och på spårvagnen på morgonen. Ofta laddar min mobil ur då jag lyssnar på musik hela tiden och kollar Aftonbladet, Instagram, Facebook, bloggen etc. med den stup i kvarten. Då är en bok väldigt bra. Sedan får ni produktbilder på dessa böcker då jag inte har dem alla i min ägo längre, av olika skäl. I alla fall, här kommer del 2 i mitt boktips.
 
 


Feel-good
Martina Haag Martinas böcker är tämligen lättlästa. Jag har nästan alla hennes böcker hemma, men föredrar hennes samlingar med krönikor etc. framför hennes skönlitterära verk. Det är mycket skämskudde på de böckerna kan jag känna, medan de andra böckerna är väldigt roliga och riktig feel-good.

Fredrik Backman – En man som heter Ove Hittills har jag läst En man som heter Ove som legat på topplistorna för pocket under en längre tid hos de flesta bokhandlare. Jag älskade denna bok och tycker verkligen att den är läsvärd. Ena sekunden grät jag av sorg, nästa skrattade jag av otrolig glädje. Backman är en skicklig författare som lyckas skapa en sån enorm känsla i sina böcker. Varenda liten mening uttrycker en känsla, och just i En man som heter Ove så är det pessimism som vi får följa med i. Hans nya bok heter Mormor hälsar och säger förlåt och jag väntar på att sambon ska bli färdig med den innan det är min tur att läsa den.

What would Audrey do? Denna bok skrev jag lite om häromdagen, och jag tycker verkligen att det är feel-good, men det blandas också en förfärlig historia utav sorg och "måsten" i denna bok. Jag, som det fanatiska Audrey-fan jag är, älskar denna bok, och tycker att den är helt fantastisk, men den är också en handbok i livet. What would Audrey do är en bok som ska hjälpa oss genom livets alla problem (om det så handlar om vad man ska sätta på sig inför en dejt, till hur man går igenom ett break-up med sinnet i behåll).

Jenny Leeb Jag har tyvärr lyckats låna ut den bästa av Jenny Leebs böcker och aldrig fått tillbaka den, vilket jag är ganska ledsen för. Jag har läst På grund av Leon och Stella och Sebastian - båda riktiga chiclit böcker. Jag är nu sugen på att beställa hennes två andra böcker - Ett tunt blått streck och Grevgatan 22.

Denise Rudberg Även Denise skriver bra chiclit. Min favorit alla gånger är Jenny S men även Matilde och Åse är bra böcker. Jag har inte läst hennes böcker i genren elegant crime som de kallas, och tror inte att jag vill göra det heller, men jag vill nog ha dess böcker stående i min bokhylla igen (när jag flyttade hem "försvann" väldigt många böcker).



Biografier
Tina Brown – The Diana Chronicles Denna bok om prinsessan Diana av Wales är en otroligt tung sådan, men jag är fantastisk glad att jag har plöjt mig igenom denna underbara bok. Det är otroligt mycket fakta, name-dropping och hoppande fram och tillbaka, men jag är även ett Diana-fan och uppskattade att denna bok var väldigt onyanserad (i mitt tycke), det var ingen som helst favorisering eller subjektivitet. Jag rekommenderar den verkligen.

Bernie Pålsson – Vingklippt ängel Jag kommer aldrig glömma denna bok. Aldrig. Tyvärr är även den utlånad och jag har aldrig fått tilbaka den, men å ena sidan är detta inte en bok man läser två gånger. Å andra sidan känner jag mig väldigt berikad på mycket efter att ha läst den. Den är väldigt smärtsam och tragisk, men jag är som sagt glad att jag har läst den.

Ferenc Göndör – A6171 Denna fantastiska skildring av Göndörs uppväxt som jude under andra världskriget är väldigt spännande men samtidigt väldigt plågsam då man vet att det är på riktigt. Jag läste den under högstadiet inför ett projekt mot främlingsfientlighet och Ferenc Göndör har varit mycket engagerad i skolan i min hemkommun. Det är en kort bok, men han har lyckats få med allt som behövs för att man ska bli väldigt tagen.

Wierup Lasse – Infiltratören Även om Frank Wagner (i Johan Falkfilmerna) är en fiktiv person som baseras på infiltratören så är denna bok om Max Åström lika intressant. Den är väldigt långtråkig då och då men den ger en väldigt mycket perspektiv på Sveriges myndigheter och hur de agerar. För mig är biografier ofta böcker som man faktiskt ska komma igenom, de är inte alltid roliga, men de är intressanta och de bidrar till allmänbildningen. Det gjorde denna bok också!

Möjligt att det blir en del 3 också...

Kommentarer
Postat av: johanna

En man som heter Ove läser några i min klass haha :)
och Bernie Pålsson – Vingklippt ängel har jag läst, har du sett hennes serie? :)

Svar: Den är jättebra!! Jag har inte sett hennes serie, men jag har läst alla hennes böcker och kollar hennes blogg då och då. Är den bra? Är det sevärt?
sannas rum

2013-10-21 @ 15:30:35
URL: http://nannna.se/
Postat av: Johanna

Åh, hennes blogg måste jag kolla in :D Ja alltså om du gillar boken så kommer du nog gilla serien :) Du kan söka på youtube, finns avsnitt där :)

Svar: Hm, jag läste boken med skräckblandad förtjusning och vissa delar av den kommer jag nog aldrig glömma under hela min livstid. Så jag får fundera lite på om jag vågar titta :)
sannas rum

2013-10-21 @ 15:35:56
URL: http://nannna.se/
Postat av: Johanna

Jag förstår, serien är också rätt hemsk. Du kanske ska kolla på något som är mer positivt :) hehe

Svar: Haha ja jag tror det :) kanske... Jag får se om jag tar mig tid att göra det ;P hihi
sannas rum

2013-10-21 @ 16:13:07
URL: http://nannna.se/
Postat av: lisa [ foto & design ]

hej ! du frågade om mina kontaktuppgifter till mail och facebook och jag svarade men vet inte om du sett det, så därför skriver jag dom även här :)
[email protected] & https://www.facebook.com/lisa.ronnberg

Svar: Åh hej, jag såg det men lyckades glömma av det (har hysteriskt mycket för mig just nu... Suck!). Jag kontaktar dig via FB tänkte jag :)
sannas rum

2013-10-21 @ 17:17:32
URL: http://llii.blogg.se
Postat av: lindci.blogg.se

Tackar för alla dina grymma tips! Detta var precis vad jag behövde :)

2013-10-21 @ 18:40:06
URL: http://lindci.blogg.se
Postat av: ♫♪ sandra

kul med boktips :)

2013-10-21 @ 19:20:48
URL: http://www.sandramusic.spotlife.se
Postat av: Alexandra Ström

Har sett dokumentären om Bernie Pålsson & den är så sjukt rörande. Var på väg att gråta flera gånger & har du inte sett den så är det verkligen någonting jag tipsar om :) Infiltratören; är en så sjukt bra bok! Skulle kunna läsa den 1OOO gånger om!

2013-10-22 @ 07:09:09
URL: http://alexandraes.org
Postat av: Ditte

Bra tips och varierade, tycker jag. Skulle också vilja slå ett slag för Alice Munro, Nobelpristagaren i litteratur. Boken "För mycket lycka" består av 10 noveller, berättelser, som jag tror kan beröra människor i alla åldrar; kanske inte de uner der 14 år....Lättläst och det berör..
Ha de´!

Svar: Åh ja det får jag försöka kolla in :)
sannas rum

2013-10-22 @ 22:01:54
URL: http://akker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0