Få fler kommentarer på din blogg

Okej, ni kanske tycker att detta är ett billigt inlägg men let's face it - vem gillar inte att ha lite trevliga kommentarer på sina inlägg? Jag ska berätta för er hur du "raggar kommentarer", men givetvis på ett hederligt sätt, inget spam här inte. Ingen vinner på spam, så jag tänker absolut inte ge er tips på hur man copy paste:ar bäst, utan vi ska gå igenom om hur du på ett smart och smidigt sätt kan få fler kommentarer och förhoppningsvis fler personer som fastnar och stannar kvar på din blogg!



Ställ frågor i inläggen
Som ni säkert har märkt så brukar jag avsluta varje inlägg med en fråga. Detta är för att engagera läsare, och snabbare få en kommentar. Ni har säkert själva kommit in på en blogg och känt "här finns inget att kommentera", det har i alla fall jag. Om man ställer en fråga är det bara för läsaren att slänga iväg ett svar på frågan i en kommentar - och voíla; du har fått en kommentar som du kanske inte hade fått annars.

Ställ frågor i svaren på kommentarerna
Om någon skickar en kommentar till mig och jag svarar med svarsfunktionen så brukar jag försöka ställa en fråga tillbaka. När personen som kommenterat ser svaret kan de också svara på frågan jag ställde och även här har jag fått en till kommentar.

Kommentera relevanta saker på andras bloggar
Om man nu väljer att gå den vägen att kommentera andras bloggar för att sprida sin egen; kommentera relevant. Med relevant menas att du ska kommentera inlägget. För optimal sökoptimering räcker inte ens "fin blogg", "fin design", "fin bild" utan försök få med ord i kommentaren som finns i inlägget, det skapar mest relevans.

Kommentera tillbaka
Detta försöker jag så långt jag kan med; får jag en trevlig kommentar av någon så svarar jag inte bara på den med svarsfunktionen, utan jag tar mig faktiskt tid att gå in på personen i frågas blogg och kommenterar något trevligt tillbaka. Har man tur får man en ny läsare (vem gillar inte att få en trevlig kommentar?) och jag har märkt att många gör likadant, så detta är smart och schysst!

Synlig kommentarslänk
Med synlig menar jag ganska stor, gärna både innan och efter inlägget om du postar långa inlägg, och den får inte vara intetsägande. En annan viktig grej som man kan störa sig på; ha inte typ 11 kommentarer Kommentera inlägget där det understrukna är kommentarslänken och det andra bara är vanlig text. Se i så fall till att allt är länkat så att man kan klicka på båda.





Spamma inte
Som jag skrev i förra veckans bloggskola så ska man inte spamma bloggar, om det så är "fin blogg". Det är helt irrelevant för din egen bloggs räkning, och ärligt talat - det är respektlöst och nonchalant, för att inte tala om störande. Så sluta med det.

Svara inte på kommentarer i andras kommentarsfält
Nu när vi faktiskt har fått en svarsfunktion på blogg.se så tycker jag man ska sluta helt med kommentarer som "sv; tack". Ursäkta, men vem fasen vill ha en massa sådana kommentarer? Även detta är sjukt nochigt och respektlöst, så sluta med det direkt. Det tar dig ett par sekunder mer att kommentera något om bloggen i fråga. Personligen tar jag bort sådana kommentarer på studs.

Gör inte reklam med en kommentar
En kommentar som lyder något i stil med "Kolla gärna min blogg" undanbedes till 1OO% och det tror jag att alla kan skriva under på. Precis som ovannämnda don'ts så är det ohövligt och fräckt att göra så. Speciellt för dem som faktiskt lägger ner energi på sina bloggar och inte minst inlägg, att bara få en spamkommentar av denna sort är irriterande och störande. Det finns massor av andra sätt att marknadsföra sin blogg på. Om du ska göra reklam för t.ex. en tävling eller något liknande som faktiskt kan gynna läsaren, skriv det i parantes till din egen kommentar i så fall!

"Hej, allt bra idag?"
Big no, no, snälla sluta med detta! Jag blir så oerhört irriterad på detta. Varför bryr du dig om ifall jag har haft en bra dag? Du vill bara att jag ska svara med en kommentar om att allt är bra, för att du ska kunna skriva "Vad ska du göra i helgen?" vilket du inte heller bryr dig om. Man genomskådar ganska snabbt inlägg som har 1OO kommentarer där det bara står sv; bra, sj?. Vill du verkligen ha en sådan blogg?

"Fin blogg" i ett inlägg om att någon har dött
Alltså, att ögna igenom ett inlägg innan du skriver något är väl ändå A o O? Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om den Rosa månaden oktober och fick massa "Fin blogg", "Nu har jag en tävling i min blogg!" osv. I vanliga fall kanske jag inte hade blivit jätteupprörd, men i detta fall var det faktiskt ett mycket viktigt inlägg, så min känsla av att det var hänsynslöst av dessa människor att göra på det sättet blev med ens 1OO gånger värre. Så kolla i alla fall att inlägget inte är väldigt allvarligt innan du ska kommentera en irrelevant kommentar.


Kommentarer
Postat av: Julia

Så bra tips, håller verkligen med! Hatar kommentarer som 'fin blogg' och sen ser man att den personen skickat samma till 50 andra bloggar , markerar som spam direkt;) det är ju dock synd att det är så för många har ju fina bloggar och då vill man ju faktiskt säga det!

Svar: Ja, grejen är att det tar inte många sekunder att utveckla det lite grann. Istället för ett "fin blogg", kan man ju skriva "vilken fin blogg du har, du verkar väldigt duktig", eller "mycket fin blogg, och innehållet är läsvärt också" eller nåt sånt (: då blir det mer genuint och väldigt mycket mer uppskattat tror jag!
sannas rum

2013-10-18 @ 19:41:28
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: MICHELLE R - 15åring med Spastisk Diplegi

Grymt inlägg, nu fick jag lite tips om vad jag bör och inte göra ;)

2013-10-18 @ 20:50:57
URL: http://michilitemichelle.webblogg.se
Postat av: ❥ Daniella Järpenberg

Alltså, gud vad jag älskar att du tipsar om så bra saker!

2013-10-18 @ 21:29:37
URL: http://ddaniellaa.blogg.se/
Postat av: Linnea

Håller helt med! Men tänker ändå gå emot en liten...Skulle bli superglad om du kikade in i min nystartade skönhetsblogg - www.beautified.blogg.se! :)
Kram!

Svar: Okej, tack :) Ber dig att inte göra det igen för som sagt tycker jag att det är nonchalant. Hade du INTE skrivit det hade jag kollat din blogg, skriv en intressant "signatur" på dina inlägg istället, det skapar intresse medan "Kika min blogg" skapar irritation. Lovar att din blogg kommer vinna mer på det! :)
sannas rum

2013-10-18 @ 21:32:21
URL: http://linnealjungss.blogg.se
Postat av: Julia

Håller med! Sjukt irriterande med "allt bra?" kommentarer... :/

Svar: Jag förstår inte ens vart det har kommit ifrån, det är helt idiotiskt!
sannas rum

2013-10-18 @ 21:40:57
URL: http://juliaelison.se
Postat av: johanna

Vilka bra tips, jag ska börja köra på dina tips :)
Du har rätt det där med att läsa igenom inläggen (jag vet att jag la en helt fel kommentar på det där inlägget om rosa månad förut, förlåt igen) (a)
Kram på dig!

Svar: Din kommentar var inte alls på den nivån, men jag la en ribba kan man väl säga.. :) Det är absolut ingen fara!
sannas rum

2013-10-18 @ 21:51:42
URL: http://nannna.se/
Postat av: jussicas beauty ♡

Jätte bra tips, flera som borde titta på det här. Även jag tror jag, ibland gör vi alla misstag!

Svar: Det är klart man gör (: alla kan göra fel (jag spammade när jag var 14-15 men insåg att det inte var värt det och att jag själv inte ville ha en blogg med massa irrelevanta kommentarer)
sannas rum

2013-10-18 @ 23:10:40
URL: http://fames.se/jussicas
Postat av: SARA ♥

Åh vilka bra tips :D

2013-10-19 @ 10:22:04
URL: http://sarasfotoalbum.blogg.se
Postat av: Annika

Härliga tips för en nybloggare som jag! Har fullt sjå att gå igenom din blogg med alla fina tips och designer.
Tack för allt du delar med dig av!

Svar: Vad gullig du är :*
sannas rum

2013-10-19 @ 10:51:53
URL: http://aminaphoto.blogg.se
Postat av: Ditte

Tack för bra och konstruktiva tips! Absolut tänkvärda!

2013-10-19 @ 11:59:06
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: JUNITJEJ

Kanonbra inlägg!! Det är ju precis så det är! Kan jag få "sno idén" och skriva ett liknande inlägg?

Svar: Så länge du inte plagierar min text är du fri att göra som du vill (:
sannas rum

2013-10-19 @ 12:04:17
URL: http://www.junitjejen%2Cse
Postat av: moa

hahaha? känner igen det där med "allt bra?"-kommentarerna? Vad tänker man?! Kul srivet inlägg tycker jag, kan ha tänkt på alla dem grejerna , men du satte ord på de! :)

Svar: Hahaha, jag vet, jag blir vansinnig :)
sannas rum

2013-10-19 @ 14:57:30
URL: http://tjugosjundenovember.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

så bra skrivet!! försöker så långt det går följa... men det klart att det slinker iväg nåt "meningslöst" ibland... =))

Svar: Ja det är klart det gör det ibland, det blir så för alla. Men jag tror inte att du är så nonchalant att du går in på någon annans blogg, och i den personens kommentarsfält beter dig respektlöst och egoistiskt, det tror jag absolut inte :)
sannas rum

2013-10-20 @ 10:23:44
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jättebra tips, tack så mycket :D

2013-10-20 @ 13:02:26
URL: http://citronerochmakaroner.blogg.se
Postat av: MY VESTLUND '

Haha, älskar din blogg! Dina don'ts tips är verkligen klockrena... usch gillar verkligen inte dessa "allt bra" kommentarer..

Svar: Haha inte jag heller ;D kul att du gillade dem, får försöka fortsätta min bitterhet gentemot the dark side of the bloggvärld då ;D
sannas rum

2013-10-20 @ 16:56:24
URL: http://WWW.MYVESTLUND.SE
Postat av: Aidas MakeUp

KLOCKRENT INLÄGG! Skrattade högt några gånger :D Det värsta jag vet är svarskommentarer i mina inlägg. Kan inte alla bara svara i samma inlägg/tråd? Om jag har ställt en fråga så går ju jag tillbaka till samma inlägg för att se om jag har fått svar! Blir nästan lite irriterad haha =) Sen brukar jag besöka alla som kommenterar och oftast kommentera själv - tycker det är roligt att se vilka filurer som lämnat avtryck!

Svar: Hahaha vad kul att du gillade det :) Jag får försöka göra liknande inlägg då (; hihi. Svarskommentarer hatar jag också. Då hamnar personen ifråga på en blacklist och kommentaren raderas. ;P
sannas rum

2013-10-20 @ 23:27:03
URL: http://aidasmakeup.wordpress.com
Postat av: Liie

Det är som om du läser mina tankar, det här är ju nästan precis mina "regler" jag går efter :) Punkt nummer två har jag dock inte tänkt på, jag brukar bara svara med åtminstone en längre mening så inte hela svaret syns direkt hos bloggaren, så de går in och läser svaret. Om inte kommentaren är "fin blogg!", sånna kommentarer får ett "tack" men jag ser dem som spam så jag besöker oftast inte tillbaka där. Och jag håller helt med dig om "sv; tack", det ska INTE skrivas i andras kommentarsfält, speciellt inte nu när vi har en sån bra svarsfunktion.

Svar: Ja, punkt nummer två är lite långsökt, men om det finns en öppning att ställa en fråga tillbaka, gör det liksom ;P är personen intresserad svarar han/hon garanterat och ja, man får en extra kommentar, värt ett försök :) Precis! Jag tycker inte sv; tack ska skrivas alls dock, oavsett om det finns en svarsfunktion eller inte för vem bryr sig? De som läser min blogg läser den för att de vill, de läser kommentarerna för att de har med bloggen att göra och sv; tack har absolut inte med min blogg att göra! Men men. Ja, det finns mkt man vill ändra på här i bloggvärlden, inte minst sagt alla F12:or som håller på på det här sättet (och äldre också för den delen!)
sannas rum

2013-10-23 @ 01:18:33
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: P i X E L I E - Erica Pettersson

Vilket otroligt BRA inlägg! Det är precis mina tankar angående bloggar och kommentarer!
Jag försöker alltid skriva kommentarer som är relevanta till inlägget jag kommenterar, just för att jag själv tycker det är roligast att få sådana kommentarer. Tyvärr är jag rätt dålig på att komma mig för att sätta mig ner och kommentera bloggar, men försöker bli bättre ;-)

Själv får jag inte så mycket kommentarer på min egen blogg, kanske runt 5 per vecka. Och går jag då in på bloggen och ser att jag fått någon ny kommentar, så hinner jag först bli jätteglad för det. Och sedan, när jag klickar på den för att läsa, så är det en där det står typ "Fin blogg" eller liknande.
Jag är tacksam för de kommentarer jag får (vill absolut inte att någon ska tro något annat), men kan inte rå för att jag blir lite besviken av just sådana kommentarer och önskar, som du skriver, att de kunde vara lite mer utvecklade.

Håller absolut med dig om att "allt bra?"-kommentarer verkligen är så uppenbart spam. En person som man aldrig träffat, förmodligen aldrig kommer att träffa och som bor typ 100 mil ifrån en bryr sig inte om hur man har det t.ex. en vanlig grå tisdag i oktober...

Och precis, läs (eller i alla fall skumma) igenom blogginlägget innan man kommenterar, så man inte skriver något opassande, t.ex. spam som "fin blogg", "ha en bra dag", "kolla in min blogg" o.s.v. till inlägg där bloggaren skrivit om att hen till exempel varit på begravning.

Andra kommentarer jag inte gillar är en typ som innehåller ett enda ord... "Bloglovinbyte?"
Bloglovin är för mig ett ställe där jag samlar mina favoritbloggar för att lätt kunna se när de skrivit något nytt. Och de som följer mig vill jag ska vara sådana som gillar min blogg och följer den för att de tycker den är intressant. Inte att de lägger till den enbart pga. ett "bloglovinbyte" för att plocka bort den efter max en vecka...

Som sagt så håller jag med till 100% om allt du skriver i detta inlägg!
Din blogg är för övrigt jättefin! Jag kollade igenom den en stund, och bl.a. alla fina tips gör att den absolut kommer hamna bland mina favoriter! :-D

(Ursäkta om kommentaren blev alltför lång ;-) Jag har en förmåga att skriva nästan små romaner till kommentarer ibland ;-))

Svar: Åh herrejesus kristus, detta är nog den längsta kommentaren jag nånsin har fått, HAHA ;P Ska försöka svara så gott jag kan här då. Jag fick inte heller så mkt kommentarer på min blogg till en början, men om du gör som jag skrivit med det här med frågor osv. så tror jag att du kan få fler, genuina kommentarer. Jag har märkt effekt efter att jag började med det faktiskt :) Sedan är de inte alltid utvecklade, men what the heck, så länge någon kommentererar min blogg/mitt inlägg så är det okej (om det inte är uppenbart spam!)
När det kommer till bloglovin-byten så var jag precis som du innan. Nu har jag dock insett värdet i att ha massor av prenumeranter på bloglovin och liknande sidor. Det är lättare att skapa samarbeten med företag om man kan påvisa att många följer ens blogg, man hamnar högre upp på bloglovins egna topplistor och bland populära inlägg. Jag började göra några få byten för ca en månad sen och det gav effekt; dessutom verkar de flesta av de jag gjorde byte med faktiskt gilla min blogg (de kommenterar nästan varje inlägg). Jag gjorde byte med ca 1O st på en vecka, och fick 2O nya prenumeranter av sig självt för att jag klättrade på listorna. Och så har det hållit på. Jag hade i augusti 58O prenumeranter på bloglovin, nu har jag 65O st och av dem är 14st bloglovinbyten, så för mig har det verkligen gett utdelning :) Jag är jätteglad att du ville kommentera så mycket, det var jätteroligt! Och tack så hemskt mycket för alla andra fina ord också! Kram
sannas rum

2013-10-25 @ 01:54:12
URL: http://pixelie.webblogg.se
Postat av: Liie

Det jag menade var att innan svarsfunktionen kanske man ärligt ville tacka någon för en kommentar man blev glad för, och då fanns det ju inget annat sätt att göra det än att gå in på personens blogg och skriva det. Men vill man uppriktigt tacka någon för en kommentar så skriver man såklart inte "sv: tack!" utan man fyller på med åtminstone en hel mening om vilken kommentar man refererar till och hur glad man faktiskt blev. Sånna kommentarer kan jag tycka är okej att få från de bloggar som inte har någon svarsfunktion. Jag tycker fortfarande som du att enbart "sv: tack!" inte hör hemma i andras kommentarsfält, uttryckte mig lite klumpigt och tänkte på annat än jag menade :)

Svar: Åh nej men jag förstår och håller med till fullo, svar på kommentarer är ju mer accepterar om man bloggar på olika portaler. (Dock bara om det är något viktigt tkr jag). Tex kommenterade jag en blogg med en bild och text om London också skrev jag typ "Åh London är min absoluta favoritstad, älskar den så mycket!", och då fick jag ett svar tillbaka på min blogg "håller med! :)" det känns oviktigt, om du förstår. Om jag verkligen vill svara på en kommentar så försöker jag kommentera något på bloggen i fråga först, för om jag verkligen är angelägen att svara (så länge det inte är nån typ av hetsk diskussion) så kan jag alltid försöka "gengälda" tjänsten och SPECIELLT om jag vill tacka nån, men det tror jag att du gör med!
sannas rum

2013-10-29 @ 04:01:09
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Liie

Absolut, det måste vara ett svar som kan uppskattas av den som får det, "sv: håller med" är inte ett sånt, totalt onödigt. Och din sista mening, japp, så gör jag med :)

2013-10-29 @ 15:37:58
URL: http://heyli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0