Utnyttjad av en 16-åring

 
Fy vad jag är besviken, det känns i hela magen, i hela kroppen. Designen jag gjorde till en tjej, och visade upp häromdagen - well, visade sig att hon inte hade tänkt betala för den. Jag la ner så otroligt mycket tid på den, jag gjorde den precis som människan ville, ändrade om den flera gånger och allting. Är nästan nära till tårar alltså... Det hon inte förstod var att jag la ner min tid på att utföra min del av det avtalet vi hade (jag har skriftligt avtal på att hon skulle betala så fort jag installerat den - som gäller enligt lag då det är formlöst), men jag orkar ju inte dra detta så långt. Människan är 16 år, och jag känner mig så sjukt utnyttjad och jag skäms! Jag skäms över att jag var så otroligt naiv, gav henne lillfingret och hon tog hela handen.
 
I vanliga fall så tar jag alltid betalt innan jag installerar en design. Det är väl det minsta jag kan begära? För jag har ju faktiskt lagt ner så mycket tid på att skapa designen, varför skulle jag inte vara hederlig? Jag har aldrig gjort ett undantag, aldrig. Men för henne gjorde jag det, då hennes mamma inte tyckte att det kändes rätt. Och hennes mamma skulle lösa betalningen (eller så hette det från början i alla fall), jag fick alltså välja mellan att ha kastat bort otaliga timmar och att göra detta undantag. Jag valde undantaget. Misstaget. Det gick en vecka, men ingen betalning syntes till. Varje försök att kontakta henne (till en början var jag helt okej men i slutändan blev jag förbannad) ignorerades så som mail och kommentarer på hennes blogg. Jag funderade ett tag på att ringa till hennes föräldrar till och med; vi pratar ju om 375 kronor, vilket för mig är mycket pengar. Pengar som jag dessutom skattar för (går under hobbyverksamhet), så det blir ju inte 100% vinst precis. 
 
Men som sagt, inga pengar syntes till. Jag fick helt enkelt nämna att jag skulle anmäla henne om hon inte svarade mig. Då helt plötsligt så svarar hon. Hon hade glömt svara innan. Glömt betala innan. Men nu skulle hon göra det och hon fick två alternativ av mig - betala och behåll designen, betala inte och ta bort den. Hela tiden valde hon det första; klart hon ville ha designen! Till min lättnad, inga bortkastade timmar. Men jag förklarade också för henne att jag tyckte att hela grejen var smutsig, och om hon mot förmodan inte skulle betala mig så fick det vara, men då får hon också stå för konsekvenserna, för jag kommer ju givetvis varna andra från att "sälja" designer till henne. 
 
Igår skulle pengarna varit inne. Jag hade räknat med Kristi Himmelfärds, men tänkte ändå ge henne till på måndag. Idag ser jag att designen är borttagen. Allt mitt jobb, all min tid. Och vad har hon gjort istället? Jo, hon har alltså haft mage att ta en av mina gratisdesigner istället. Ursäkta att jag kräktes lite i min mun och svalde det igen, men har du ingen som helst skam i kroppen?
 
Vet att alla mina fellow designers kommer tvinga mig att börja ta betalt innan nu, på grund av detta. Och jag tror tyvärr att det får bli så. Betalning sker från och med nu innan. Gör jag fel under designandets gång så har jag brutit avtalet, och gör köparen fel så har han/hon brutit avtalet. 

Kommentarer
Postat av: Tant Eva Krusidull

Jag förstår mycket väl situationen. Jag har varit där själv när jag gjort beställningar. Man får stå på sig och försöka gå vidare- och vara ännu mer sträng inför framtida kunder, även om man så innerligt önskade att man inte skulle behöva det. Tack för en mycket trevlig blogg med många fina inslag. Kram på dig!

Svar: Ja, verkligen, men det är såååå tråkigt att vara sträng :( Jag vill att alla ska vara snälla och goda, så att jag slipper vara sträng. Men nu blir det till att ta betalt innan jag ens börjar (gjorde så ett tag), för att vara på den säkra sidan!
sannas rum

2013-05-11 @ 12:52:35
URL: http://www.tantevas.blogg.se
Postat av: michelle - 15åring med Spastisk diplegi (muskelsjukdom)

Pinsamt att hon inte betalar sen lånar en av dina gratis designer .. tycker synd om dig! <3

Svar: Ja jag vet, det är typ det värsta att hon tror att det är lugnt!
sannas rum

2013-05-11 @ 13:38:10
URL: http://michilitemichelle.webblogg.se
Postat av: Aroundimages

Det är knepigt. Har fått många design beställningar som sedan designen är klar inte velat ha den eller inte betalt. För jag tar betalt före innan jag skickar koderna eller installerar designen. Tyvärr har jag också varit med om detta många gånger :(

Fy fan alltså.. vad kan man säga? Oförskämda snorungar, det är vad de är uppfostrade till! Man blir ju riktigt ARG!

Svar: Verkligen! Jag har också gjort så, man betalar precis innan man får designen så att säga, men det funkar ju inte. Tråkigt för massan att en liten människa ska förstöra för alla!
sannas rum

2013-05-11 @ 13:40:56
URL: http://aroundimages.se
Postat av: Jungarå Fotografi

Nej fyfan va surt. Barnslig liten skitunge va irriterad jag skulle bli.
Du det där med hobbyverksamhet, hur fungerar det egentligen?

Svar: Verkligen, sjukt irriterad!Jag är jättedålig på att förklara så det bästa är nog om du går in här ;) http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html
sannas rum

2013-05-11 @ 13:52:52
URL: http://www.jfotografi.se
Postat av: tinabanck.blogg.se

Gud vad tråkigt!! Jag tar alltid betalt innan - eftersom jag också blivit lurad en gång. Tråkigt att man inte kan lita på folk. :|

Svar: Verkligen! Klart jag förstår att köparen kan tycka det är jobbigt att betala innan, men VI har ju aldrig lurat någon!!
sannas rum

2013-05-11 @ 13:53:47
URL: http://tinabanck.blogg.se/
Postat av: saraisabellah♥

Men allvarligt, vad är det för fel på folk?! Jag hoppas att du anmäler på något sätt om pengarna inte har kommit i nästa vecka..

Svar: Hon har nog bestämt sig för att inte behålla den och inte betala för den i och med att hon bytt till en av mina gratisdesigner (vilket gör mig illamående att hon har mage till en sådan sak!) istället. Jag orkar dock inte lägga ner mer energi på henne, utan jag får stå mitt kast, även om det är surt!
sannas rum

2013-05-11 @ 14:16:10
URL: http://saraisabellah.blogg.se
Postat av: AW - Fotograf

Usch va hemskt, vet själv hur många timmar man kan lägga ner på sånt :(

sv: Ja, helt underbart! :) Hoppas på att åka dit i sommar och se mer av parken :)

Svar: Ja, det är väldigt tråkigt, men det är mest att människan trodde att jag skulle låta henne komma undan med det, det är lite förnedrande /:
sannas rum

2013-05-11 @ 14:21:08
URL: http://megapixeln.se
Postat av: lisa -

Det hon gjorde var minst sagt respektlöst.. Använda din tid på det sättet, massor av timmar som du hade kunnat lagt på något annat. Fybubblan..

Svar: Precis! Jag tror inte att det är det som svider mest egentligen, utan det är att hon trodde att jag skulle vara så korkad och dum att hon skulle komma undan med det.
sannas rum

2013-05-11 @ 14:22:32
URL: http://llii.blogg.se
Postat av: Sandra

Nej usch. Har följt din blogg i ett par år och jag blir verkligen ledsen när jag ser sånt här. Du har inspirerat mig till att skapa olika webb designer till min blogg genom dina makalösa designer och dina tips för kodning - utan dig Sanna skulle jag verkligen inte vara lika intresserad eller faktiskt helt okej duktig på det jag gör.

Därför blir jag besviken när jag ser hur mycket, ja ren och sagt skit, du får stå ut med för att andra människor inte är lika godhjärtade som du är.

Sanna, du är duktig och modig som säljer designer. Det skulle jag aldrig våga, risken för att bli kritiserad negativt eller lurade som i ditt fall nu är för stor och jag skulle inte kunna ta det.

Jag hoppas att denna tjej ser och läser detta inlägg och det viktigaste av allt - TAR ÅT SIG! Det hon har gjort är obeskrivligt omoget och hjärtlöst.

Pepp-kramar till dig.

Svar: Gulledig! Jag skrev till henne att hon skulle ta bort min gratisdesign och att jag aldrig någonsin i framtiden vill se att hon använder NÅGOT som jag har gjort igen. Hon svarade inte, men tog bort kommentaren och ändrade till en annan gratisdesign. Man blir besviken, det var som jag skrev till Jennie, man vill inte tro att människor beter sig på det här sättet, man vill tro att alla människor är goda och snälla. Men icke..
sannas rum

2013-05-11 @ 15:14:33
Postat av: Aroundimages

Ja det är ju riktigt tråkigt :/

Svar: Det är ju det :( Jag trivs med att vara godtrogen och tro att alla människor är snälla, så kommer sådana här rötägg och bevisar motsatsen. Inte nog med att jag måste tänka om, och jag gillar inte att vara cynisk, det bevisar ju också att vissa människor är på väg åt helt fel håll!
sannas rum

2013-05-11 @ 17:14:12
URL: http://aroundimages.se
Postat av: Charlotte Andersson

ÅHH! Fan vad förbannad jag blir på sånt här. Det är så sjukt att det ens finns människor som har mage att göra sådär?! Då har man tamigfan inga gränser. Usch, jag känner med dig till 100% och förstår hur du känner dig. STACKARE! Stor kram till dig!

Svar: Ja, verkligen. Alltså jag blir så förvånad över hur människor resonerar. Jag må vara godtrogen, men jag blir alltid lika överraskad när folk gör såhär eller liknande grejer. Tack <3
sannas rum

2013-05-11 @ 22:43:39
URL: http://lottebloggar.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Förjävligt!

Svar: Ja, det är sjukt!
sannas rum

2013-05-12 @ 09:29:54
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: E B B A

Fy fan! Jag är inte så gammal jag heller (15 snart) men jag förstår hur surt det är. Usch!
Har man "köpt" en design så ska man väl för sjutton betala för den! Det är inget snack om saken!? Lycka till iallafall ♥

Svar: Ja, nej så kände ju inte den tjejen i alla fall. Men som sagt; får börja ta betalt innan framöver. Tråkigt, men jag har väl inget val :(
sannas rum

2013-05-12 @ 09:46:51
URL: http://snorptorpan.bloggplatsen.se
Postat av: AW - Fotograf

Nej usch, de finns verkligen människor till allt :(

Sv: Haha skulle vilja se hur jag skulle lyckas med de, skulle bara ha sönder datorn mer förmodligen ;) Men den fungerar som den ska nu :)


Svar: Vad bra, nej alltså om man lägger typ sin vattenskadade telefon i en påse med ris så suger den åt sig allt vatten och då brukar telefonen funka igen sen :)
sannas rum

2013-05-12 @ 12:58:02
URL: http://megapixeln.se
Postat av: Helene Skagerstrand

Finner verkligen inga ord till hennes agerande. Vad i helvete är det för fel på vissa människor. Märks tydligt att hon inte förstår tiden och energin du lägger ner på dina designer, det är ju inget som du kastar ihop på 5 minuter. Hoppas hon växer upp och lyckas samla på sig lite lärdom, lilla lilla unge..

Svar: Det hoppas jag med, och jag hoppas att hon skäms mer än vad jag gör för att jag gick på det!
sannas rum

2013-05-12 @ 13:38:06
URL: http://hellenius.blogg.se/
Postat av: AW - Fotograf

Åh tack, då vet jag vad jag ska göra nästa gång olyckan är framme :)

2013-05-12 @ 13:40:50
URL: http://megapixeln.se
Postat av: - rebecca

Fy fan vilken tråkig situation, Sanna. Förstår verkligen om du mår dåligt över det! Hoppas du iaf kan få ut något bra av det ändå, även om det låter dumt. För tänk, det var faktiskt inte du som gjorde något fel.

Vi står bakom dig! :)

Svar: Vad gullig du är! Jag mår väl inte jättedåligt över det egentligen, men klart när man tänker på det blir man otroligt besviken och jag har ju lite ångesttendenser, så det gör ont i magen också. Fatta nästan 400kr rakt i soptunnan för att hon var oärlig... Så himla besviken!!
sannas rum

2013-05-12 @ 15:52:29
URL: http://rockslampa.blogg.se
Postat av: Carro - en emo/scene bloggerska

Usch, aldrig kul när folk gör något sådant.. Har hon ingen skam i kroppen? Att hon för det första vågar skita i att betala och sen har hon mage att säga att hon "glömde"? Och sen att hon säger att hon ska betala och helt plötsligt ska hon inte det? Och att hon sedan har mage nog att ta bort den och låta en av DINA gratisdesigner ta dess plats? Usch säger jag bara. Vissa människor har visst ingen respekt, tyvärr :( Kramisar Carro

Svar: Det undrar jag med, men verkar inte som att hon har lust att blogga i alla fall.. Jaja, fick henne att ta bort gratisdesignen i alla fall, hoppas hon läst detta. Och att hon inser att hon faktiskt har sårat mig!
sannas rum

2013-05-12 @ 16:03:09
URL: http://quiethell.blogg.se/
Postat av: - rebecca

Jag förstår det! Och det ska du vara! Jag hoppas verkligen hon lär sig en läxa utav detta, ärlighet varar längst!

Svar: Precis, det skrev jag faktiskt till henne. :)
sannas rum

2013-05-12 @ 19:45:45
URL: http://rockslampa.blogg.se
Postat av: Ditte

Bedrövligt! Jättebra att du skrev ditt inlägg och satte ord på dina känslor. Men som andra skrivit; gå vidare och se framåt. Annars stjäl denna "snorunge" din energi och den är hon inte värd.
Och Sanna, ta betalt i förväg....Du satsar så mycket kraft och tid på dina designer och då kan alla betala i förväg.
Tankar till dig! Och jag blir så förbannad...vilket inte är ofta, på sättet att utnyttja dig.

Svar: Åh du är så gullig och snäll :) Nej, jag har lämnat det nu, surt att inte få pengarna såklart, men i slutändan tror jag nog det är hon som drabbas värst faktiskt!
sannas rum

2013-05-12 @ 23:05:55
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Sanna

Men herregud vad tråkigt! Usch att det finns människor som ens har mage att göra något sådant! Du är ju så sjukt duktig också, så himla tråkigt att någon ska utnyttja dig på det här viset! Blir ju sjukt arg på tjejen bara av att läsa inlägget! Men ta inte åt dig av något sånt här idiotiskt, det är bara hon som förlorar! Kramar och tankar till dig <3

Svar: Verkligen, och du har så rätt; i slutändan är det bara hon som förlorar på det!
sannas rum

2013-05-13 @ 21:06:07
Postat av: rebecca

fy fan alltså, stackare.. usch, förstår verkligen inte hur vissa fungerar.. kommer nog aldrig göra det heller. får ju en klump i magen om hur vissa är funtade. jag själv har inte designat åt många men har som tur är sluppit sådana typer.. jag hoppas verkligen att du slipper det i fortsättningen också.. du är grym på det du gör iaf, kram till dig!

Svar: Jag med, egentligen är det nog inte mest synd om mig, utan om henne!
sannas rum

2013-05-13 @ 23:12:20
URL: http://bexkan.blogg.se
Postat av: Liie

Fyfan för sånna människor alltså.. Blir så arg när jag ser sånt här! Jag designade mycket för tre fyra år sedan men la av, just på grund av sånna här människor, kände att det inte var värt det längre.. Hoppas du slipper sånna i framtiden!

Svar: Ja, detta är första gången jag är med om det. Hoppas verkligen inte att det blir fler gånger, heller!
sannas rum

2013-05-14 @ 20:44:20
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Emelie

Så hemskt, hoppas personen läser och skäms riktigt hårt. :( Kramar på söt!

Svar: Hoppas jag med (A) ;*
sannas rum

2013-05-16 @ 23:06:25
URL: http://seperti.blogg.se/
Postat av: Johanna

Näe?! Jag tror verkligen inte att vissa förstår hur mycket tid du och alla andra som gör bloggdesigner faktiskt lägger ner på arbetet. Fan vad tråkigt, jag hade blivit otroligt irriterad!

Svar: Näe, tyvärr gör inte alla dt. Det är som de som bah "Men vad dyrt". Då känner jag att "om din mamma & pappa hade haft samma timlön som jag hade med designer hade du bott i ett tält..." Jag menar, slå ut det så är det miniminiminiminimilön! En design kan lätt ta 10 timmar att sätta ihop sammantaget; 35 spänn timmen FÅR man inte ens jobba för i Sverige...
sannas rum

2013-05-17 @ 15:29:14
URL: http://legenwaitforitdary.devote.se
Postat av: Anna Holm

Så sjukt dålig stil!

2013-05-22 @ 23:32:29
URL: http://annamarialouiseholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0