Resan bokad!


Igår bokade vi som sagt resan; och vi tog faktiskt - *trumvirvel* - Bulgarien! Jag har aldrig varit i Bulgarien och ville gärna prova något nytt, Roberto däremot, som är ett antal år äldre än vad jag är, har ju givetvis hängt på Sunny Beach i yngre dar, haha. Men denna gång blir det alltså bara en sol&bad-semester, jag vill bara få bada i saltvatten och känna solens strålar värma mig, helt enkelt. Men ska försöka att inte bli så bränd som jag brukar bli, läs inte somna på en luftmadrass mitt ute i Svarta Havet...  (varför blir pigmentet jämt sämre ju äldre man blir - irriterande!). 
 
Är det någon av er som har varit i Bulgarien? Har ni några do's and don'ts? Jag har varit väldigt skeptisk till landet tidigare, det har aldrig ens funnits en chans att jag skulle åka dit. Vi valde detta både för att vi vet att vi kommer att få mycket för pengarna, men också för att det faktiskt är något nytt, och man kan ju inte döma innan man varit där, känner jag. Såpass mycket perspektiv har jag faktiskt, att jag kan säga det att man inte ska låta andras dåliga upplevelser påverka en själv. Jag menar; jag hade en superweird semester i Marocko för ett par år sedan som jag aldrig skulle vilja göra om, medan andra som varit just där kanske tyckte jättemycket om det. Det blir vad man gör det till! Men som sagt; någon som varit på Burgaskusten som har några tips? 

Kan inte fatta att det är 11 dagar kvar till vi åker heller, ska bli så sjukt härligt!
 
 

Kommentarer
Postat av: Charlotte Andersson

Åh, härligt med solsemester! Hoppas ni får det bra :)

Svar: Det hoppas jag med :D
sannas rum

2013-07-02 @ 18:25:02
URL: http://lottebloggar.blogg.se/
Postat av: Ditte

Det kommer att bli jättebra! Jag har varit där ett par gånger i yngre dar på solsemester och en gång på skidsemester.
Kul att prova ett resmål som är lite nygammalt.
Och vad jag minns så gillade jag maten....
Kramar!

Svar: Absolut, jag tror det blir vad man gör det till och jag är övertygad om att det kommer bli bra så länge jag får vara i solen, i havet och med min älskling (;
sannas rum

2013-07-02 @ 21:13:12
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Madelene

Åh, vad roligt att ni ska till Bulgarien! Jag var där förra sommaren med fyra tjejkompisar och bodde i närheten av Sunny Beach! :) Vår resa blev väldigt lyckad - stranden var fantastisk och havet likaså. Sunny Beach (kanske Bulgarien i sig) är väl som mest känt för det "vilda partylivet" men jag tyckte vi lyckades få en bra blandning av allt!

Om dagarna höll vi mestadels till på stranden och om kvällarna/nätterna passade vi på att utforska Flowerstreet och alla möjliga restauranger, butiker och uteställen. En restaurang vi besökte två gånger (som även blev vår favorit) var "The Castle" på Flowerstreet, precis vid Sunny Beach (åh, deras pasta carbonara var gudomligt god!! Hela mitt gäng åt den rätten vid båda besöken, haha!). Favoritbaren blev "Amora" som jag också tror ligger på Flowerstreet. Ett ställe jag dock tycker att ni ska undvika är klubben "Den Glade Viking". Vi hade hört mycket prat om stället och att det skulle vara väldigt "hemtrevligt" (hur man nu ska tolka det?!) för oss svenskar och skandinaver. Personligen tyckte jag att hela stället var vidrigt! De hade en timmes s.k. "free drinks-hour" (vilket i ju och för sig var förekommande på flera barer) men alltså... Fyfan, drinkarna var så vidriga (fast å andra sidan, vad ska man förvänta sig när det är gratis?). Det var sjukt mycket folk, alla svettades och knuffades, en rökmaskin spottade ut rök som stank och... Nej, usch! Det stället jag kan verkligen inte rekommendera!! Så sunkigt och vidrigt!

Sista dagen besökte vi förresten ett vattenland som var så mycket roligare än vad vi vågat hoppas! Visserligen var det mycket barnfamiljer där, men det hindrade oss inte från att släppa loss med badringarna i de värsta attraktionerna! :) De hade även solstolar så att man kunde ta det lugnt och bara sola/bada.

Något av det bästa med Bulgarien tycker jag var - precis som du skrev - priserna. Allt är väldigt billigt där nere, och då menar jag ALLT! Jag fick t.o.m. växla tillbaka hälften av alla pengar jag hade haft med mig ner, och då hade jag ändå shoppat, betalat för lunch/middagar och solstol/parasoll varje dag, inträde på diverse ställen osv.

Haha, oj, nu blev detta en väldigt lång kommentar! Men hoppas verkligen att ni får en härlig resa! :) En bekant till mig rekommenderade inför min resa att ta med öronproppar för att kunna stänga ute ev. oljud om nätterna (klubbarna stänger inte förrän vid gryningen...), men vårt hotell låg tillräckligt långt från Flowerstreet så att vi slapp musiken. Men om ni bor i närheten av FS och är känsliga för ljud: som sagt, ta med öronproppar! Finns väldigt bra alternativ på apoteket! :)

Haha, NU ska jag sluta skriva! :) Ha en trevlig resa! Jag ser fram emot blogginlägget sen där du berättar om er resa, era intryck, favoritställen etc. :) Kram!

Svar: Åh tack så hemskt mycket för alla tips! Jag vill jättegärna åka till Aqua Paradise, men min sambo är inte lika pigg ;P fast det är ju som att ligga vid poolen en dag, bara att där KAN man ju göra massa annat kul också ;D hihi. Men som sagt, tack för alla dina tips, kommer garantera prova The Castle - äääälskar pasta :D
sannas rum

2013-07-03 @ 00:05:29
URL: http://msterner.webblogg.se
Postat av: Marie

Men ohh så härligt, förstår att det är nedräkning

Svar: Det är det verkligen, på lööööördag hihhihi, redan börjat lägga fram för packningen (A)
sannas rum

2013-07-03 @ 10:57:20
URL: http://myflowergirl.blogg.se
Postat av: Charlotte

Åh! Underbart. Önskar er en trevlig semester :)

2013-07-03 @ 21:31:28
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: frida

åh, hoppas att du har en underbar resa! :)

Svar: Åh tack :) Det hoppas jag med att det blir!
sannas rum

2013-07-05 @ 13:00:03
URL: http://fridaanderson.devote.se/
Postat av: Alexandra

Åh Bulgarien är ett fantastiskt ställe! Var i Sunny beach förra sommaren med familjen och det var som att åka till ett land som har lite av alla andra länder, vädret var helt fantastiskt för oss hela veckan, beachen är super, hotellen jättefina och så mycket olika folk, och marknader, jag älskar Bulgarien! Hoppas ni får det kul!

Svar: Jag tyckte det var helt okej, men jag tyckte inte om människorna och jag tyckte inte om maten. De flesta var otrevliga och hade nog aldrig hört talas om ordet serviceinriktat. Blir förbannad att de förväntar sig 1O% i dricks när de efter 1 timme ger en fel mat... Jaja, i övrigt har det varit toppenbra, som du säger väldigt härligt väder (fick dock soleksem, buhuuu), och beachen var nice (fast jag saknade det kristallklara vattnet). Det är inte ett land jag skulle åka till igen om jag inte skulle åka på en budgetsemester med tanke på att priserna var hur bra som helst ;P
sannas rum

2013-07-14 @ 19:48:55
URL: http://Aleix.se
Postat av: Alexandra

Okej, ja maten tyckte vi också var usel.. Och vi bodde på ett lägenhetshotell så vi skötte det där med maten själva hehe. Alla har väl olika upplevelser, vi i min familj tyckte det var ett toppenställe :D

Svar: Ja precis! För oss är maten nästan det viktigaste då vi båda har ett stort intresse för restauranger, mat, matlagning osv. Det är en stor del av resan i sig tycker jag, och även min sambo då. Har skrivit ett asalångt inlägg som jag publicerar snart, handlar om hur fruktansvärt det var. Fast egentligen var det nog inte maten i sig - den gick ju att salta - utan servicen och allt därtill. Den sög ju rent ut sagt. Oavsett hur trevlig man var så var många otrevliga tillbaka. Kan inte förstå att de förväntar sig 1O% i dricks när de inte ens kan bete sig som civiliserade människor.
sannas rum

2013-07-22 @ 12:13:45
URL: http://Aleix.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0