Healthy



Roberto och jag har valt att börja äta nyttigare, och ärligt talat så är jag utmattad dygnet runt känns det som. Det är en stor skillnad från att ha ätit mängder av socker och kolhydrater varje dag, till att helt plötsligt bara äta lite kolhydrater och inget socker alls. Mitt huvud lappar ihop av ansträngningarna... Men i slutändan är det värt det! Jag har under en längre period känt mig trött och hängig, jämt. Jag förstår att det beror på dåliga vanor, både när det kommer till motion och vad jag stoppar i mig. Nu gäller det bara att komma in i den här nya livsstilen där man inte dricker Coca Cola varannan dag och äter dammsugare (det är mina två laster; punschrullar och cola!) och andra kakor hela tiden. Fasen, vattnas i munnen när jag tänker på mina små gröna dammsugare... NEJ, SANNA, NEJ! En gång i veckan får vi givetvis äta lite mer och lite onyttigt, men vi ska försöka satsa på att kanske dippa grönsaker istället för chips, äta fruktsallad istället för godis och allt såntdär. Det känns sunt och det känns vettigt. Den livsstilen jag haft de senaste åren har absolut inte varit sund och vettig, den har varit omogen och faktiskt så känner jag lite att jag har svikit mig själv.

En annan sak som vi valt att göra är att äta mindre portioner. Mindre portioner och träna mer, samt fler mellanmål, det känns som ett smart val. Jag vill liksom förändra min livsstil, inte gå på diet i 6 månader och sedan råka falla tillbaka, utan jag vill att detta ska hålla i sig. Det har gått ett par dagar nu och de första dagarna är ju svårast. Men vi har varit duktiga. Det går inte att fuska någon gång ibland för då är man där igen med sina ursäkter om att man "unnar sig" för att man kanske "hade en dålig dag på jobbet". Hur är det att unna sig att förstöra sin kropp och sin hälsa? Nä, nu ska jag göra det här. Har sagt det förr, men nu måste jag göra detta, ur ett hälsoperspektiv så är det på tiden!

Kommentarer
Postat av: L i s a L i n d q u i s t

Din blogg är helt fantastisk. Så himla bra förklaringar till allting. Du har just fått en ny läsare :D Hoppas allt är bra!

Svar: Åh gulledig, vad glad jag blir!
sannas rum

2013-08-16 @ 11:24:30
URL: http://lisalindquist.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Jag körde en testvecka på lchf och nu 3 år senare är jag fortfarande fast... dippar oststavar, ostchips, kycklingbitar... ljuvligt;) Lycka till!!

Svar: Jag gick på LCHF när jag var yngre, men min mage klarar inte fettet. Och att äta massor av fett känns heller inte bra. Jag vill inte gå på en diet eller så, utan jag vill bara äta mindre portioner och utesluta vissa saker ur kosten under perioder. :) Men LCHF funkade i ett viktperspektiv, men då jag har IBS så funkar inte fettet tyvärr.
sannas rum

2013-08-16 @ 13:14:02
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Ditte

Kloka tankar! DEt är ju något bestående man vill uppnå och inga punktinsatser. Jag har också tänkt som du och Roberto och skall nog komma till handling snart. Äter inte så mycket kakor och godis, men tycker om vin till maten. Och lite ost som dessert.... Och att äta gott. Minskning av matportionernan är ju hyfsat enkelt för att må bättre och att öka fruktintaget bör jag också göra.
Tack för påminnelsen!

Svar: Jag är likadan som du! Vi har dock ätit mkt chips och druckit mycket cola, men nu är det slut med det :) Mindre portioner känns som ett första steg, sedan blir det mer träning också!
sannas rum

2013-08-16 @ 17:15:19
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: Johanna

Lycka till! Låter som ett riktigt bra sätt att förändra sin livsstil tycker jag. Hälsosamt och sunt liksom, ingen galen diet som man bara orkar hålla på med två veckor för att det är så hårt. Tycker själv att det är svårt att hålla mig från socker, men efter några dagars kämpande går det! :)

Svar: Precis så känner jag med, jag vill - som du säger - inte gå på någon kämpig diet, detta är bara att ersätta vissa kolhydrater med grönsaker och mer fullkorn :) Tror det kan vara bra för min IBS också!
sannas rum

2013-08-16 @ 17:45:06
URL: http://legenwaitforitdary.devote.se
Postat av: Kajsa Johansson

Jag skulle med vilja börja äta mer nyttigt! Jag äter onyttigheter dagligen och är trött nästan hela tiden, så jag vill verkligen ändra på det...

Svar: det tkr jag du ska göra! Det är jobbigt de första dagarna, men nu har vi börjat komma in i det. Vi äter mycket mindre kolhydrater och inget socker. Det känns bra. Sedan när jag börjar skolan ska jag komma igång med träningen igen också, byta gym och sådär. Men just nu jobbar jag typ 7 dgr i veckan,.. Så just nu fokuserar vi på maten och försöker vänja oss vid att äta mindre kolhydrater och mer grönsaker. Det känns som rätt för oss :)
sannas rum

2013-08-17 @ 15:20:01
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Fatma

yum!

2013-08-17 @ 20:33:52
URL: http://fatmas.blogg.se/
Postat av: Tobbe » Kreativ webbdesigner!

Ni kommer klara detta galant! Sålänge ni har glöden, orken och vilja så klarar ni det! :)

Känner igen det där med att "huvuder lappar ihop"!
Jag slutade med godis, läsk och allt socker för 3 månader och 1 vecka sen. :D Första veckan var jag knappt människa. Men efter 1 vecka släppte det för mig och idag mår jag grymt bra och jag har tappar en heeeel del kilo! :)

Fortsätt kämpa! Jag VET att NI kommer klara det!! :D ♥ ♥

Hoppas för övrigt att allt annars är bra med dig Sanna? :)
Puss & kram!

Svar: Vi skaaaa klara det :) Jag har känner att mitt huvud är tungt jämt och ständigt, har en känsla av att min migrän är på gång hela tiden, fast den inte är det. Men det ska gå. Idag fick Roberto en knäpp och sa att han inte ville längre, men jag sa att det är ett nödvändigt ont, och det kommer inte vara ett "ont" i slutändan :) Tack för din pepp. Det är bra med mig, taggar inför skolstart, hur är det själv? :)
sannas rum

2013-08-18 @ 22:14:39
URL: http://tobbees.com
Postat av: Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Ja det där med att sluta äta socker är inte det lättaste.. Jag testade förut, men höll ju på att bryta ihop.. Det är nästan läskigt hur det kan bli ett sådant starkt beroende.. :/

Svar: Ja, det är obehagligt. Vi är inne på vecka två nu, och jag har gett mig f*n på att jag ska klara det :)
sannas rum

2013-08-18 @ 23:13:46
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/
Postat av: nicolinda.blogg.se

Det är så mycket godare med healthy snacks. Love it! Jag kan inte förbjuda mig ifrån saker, för då blir jag ännu mer sugen. Brukar bara byta ut t.ex. chips och choklad till fruktspett och bär :) Sen byter jag ut pasta till sallad och sånt. Efter två veckor är jag van :D Hoppas allt känns bra. kram

Svar: Jag håller med dig :) Vi dippade till exempel gurka & paprika i yoghurt i lördags, funkar utmärkt! Sedan kan man dricka te osv. istället för att "unna" sig allt det dåliga. Vi är inne på vecka 2 nu, så snart är vi nog vana :) Tack för din pepp :)
sannas rum

2013-08-19 @ 00:46:06
URL: http://nicolinda.blogg.se/
Postat av: nicolinda.blogg.se

Ett stort glas isvatten brukar hjälpa mig ifrån chokladsuget eller chipssuget.

2013-08-19 @ 00:46:40
URL: http://nicolinda.blogg.se/
Postat av: nicolinda.blogg.se

Okej, vad kul! Det här är kul tycker jag :D Se det som nåt kul då blir det lättare, om det skulle komma en svår dag. Försök iaf :D Jag brukar försöka med det. Du är awesome <3

Svar: Ja precis :) men det gör jag, jag ser det som något roligt och något som jag vinner på. Och lite som att jag tävlar med mig själv, för det är en utmaning med alla dessa PW's (inte rent konditionsmässigt eller så, utan att lägga tid på det och att jag faktiskt GÖR det, liksom), träningspass och inte minst med maten. Men nu har jag varit utan sötdricka i 1,5 vecka, har typ inte varit det på 1 år eller nåt. Det känns jättebra, och jag känner mig mkt piggare, gladare och bättre :)
sannas rum

2013-08-19 @ 14:05:52
URL: http://nicolinda.blogg.se/
Postat av: nicolinda.blogg.se

Vad skönt att höra! Du är awesome :) <3

2013-08-20 @ 22:03:49
URL: http://nicolinda.blogg.se/
Postat av: Sarah

Va gott de ser ut :)

2013-08-28 @ 10:32:49
URL: http://CheerSarah.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0