Filmer med ett värde



Med risk för att låta som en nörd men jag har allt mer och mer börjat föredra att titta på filmer som har ett historiskt och utbildande värde, och ger mig kunskap och allmänbildning . Efter och under dessa filmer kollar jag mer än gärna upp fakta för att se att filmen skildrats på samma sätt som historien lyder . Ett exempel är Alexander med Jared Leto, Colin Farrell, Angelina Jolie m. fl. - sjukt bra film ! Men för att jag skulle känna att den var värd att se ville jag veta att den inte bara var baserad på historien om Alexander den store, utan att händelserna i filmen överensstämmer med vad som verkligen hände . Nu har jag inte bara hört talas om Megas Alexandros - jag vet vad han gjorde för att få sitt namn .

Andra filmer som jag uppskattar på samma sätt är; Elizabeth med Cate Blanchett ( som är en av mina favoritfilmer ), givetvis Titanic ( även den gamla filmen ), Gladiator, Pearl Harbour, Schindler's List, Hotell Rwanda, Den siste samurajen, Pianisten ( som är en helt fantastisk skildring av hur det såg ut i Polen under andra världskriget ) & Mississippi Brinner, för att nämna några stycken . Vissa av dessa skildrar ju bara en viss tidsepok, så även om historien som berättas i filmen inte är 1OO % sann så kan jag älska det ändå och se vad de försöker säga med filmen . Men gör man en film om till exempel Drottning Elizabeth I av Storbritannien så bör ju den skildras såsom det faktiskt var .

Härnäst på min lista står The Young Victoria & The Iron Lady - jag älskar att se bra produktioner om mäktiga och coola kvinnor, även om Thatcher också var hemsk . Är dock lite rädd att den förstnämnda är mer utav en Stolthet & fördom-rulle, men ska ge den en chans ändå . Sedan vet jag någon som kommer ta tillfället i akt att tvinga mig att se Braveheart efter det här inlägget ...

Kommentarer
Postat av: Sandra Nilsson

Jag grät som ett barn när jag såg Hotel Rwanda...

Svar: Jag med. gråter visserligen till i princip alla filmer, hehe
sannas rum

2013-04-02 @ 22:10:15
URL: http://sandranilssonsfoto.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0