Lillage: Jag skäms inte längre

Jag är nöjd. Det borde jag vara. Jag är stolt över mig själv, över min kropp och min förmåga att inte bry mig om vad andra tycker. Jag söker ingen bekräftelse från någon annan än mig själv och möjligtvis min sambo. Jag får dock, som sagt, verkligen kämpa med att förklara för folk att jag inte har dåligt självförtroende eller tränar för att jag inte tycker att jag är smal. Jag har under hela min uppväxt varit underviktigt och haft för lågt BMI osv. Jag blev överlycklig när jag kom upp i en vikt som såg mer normal ut på mig. Jag har varit med om att folk har frågat mig om jag har anorexia. Jag är otroligt stolt över att det inte kommer hända igen. Jag kunde bli lika ledsen över det som jag kan tänka mig att en något överviktig person kan bli när någon påpekar dennes vikt. Mina klasskompisar kunde sitta och mäta tjockleken på mina lår med deras händer, det var ingen match att nå hela vägen runt med två händer. Och jag kunde inte rå för det. I hela mitt liv har jag ätit precis vad jag vill, jag älskade glass när jag var liten och kunde smyga i mig två på en dag om inte pappa eller mamma var hemma och såg. Coca Cola har jag alltid älskat och kommer antagligen aldrig sluta med det. Jag gick inte upp ett gram. Efter gymnasiet sa det bara plopp så kom jag upp i någorlunda normal vikt. Självklart kan jag tänka att oj, såhär mycket har jag aldrig vägt i hela mitt liv. Men vågen är och kommer aldrig vara en betydlig del i mitt liv. Jag ser förändringarna på min kropp och det är det som räknas. Här om dagen fick jag bekräftelse på något jag funderat på ett tag. När jag och min sambo träffades för 4,5 år sedan så var jag 6 kilo lättare och riktigt smal. Igår sa han det - "du är mycket finare nu, förr hade du inte något underhudsfett överhuvudtaget. Nu ser det mer naturligt ut". Jag håller verkligen med honom och äntligen har inte min kropp makt över mig, utan jag har makt över den. Jag kommer aldrig väga så lite igen. Vi som inte kunde/kann gå upp i vikt kan må precis lika dåligt som de som inte kan gå ner i vikt. Jag har aldrig varit sjuk i anorexia eller haft ätstörningar.

Efter en bilolycka i november 2010 har jag haft problem med min rygg, att sitta och böja mig ner mycket får mig att må riktigt dåligt. Det hjälper att jag rör på mig. Det är jätteviktigt. Rör jag inte på mig så blir min rygg som en stel planka, det bränner, ilar och spänner. Det här är anledning nr 1 till varför jag håller mig igång.

varför måste jag försvara mig? Jag älskar min kropp och är rädd om den, gör du?



//Välmående hälsningar från er väldigt nöjda och lyckliga Lillage

Kommentarer
Postat av: Tjugofemte December ♡

Kloka ord Sanna! Jag har varit PRECIS där, underviktig, 45-50 kilo till mina 176 cm. Tordes knappt visa mig! Åt som en häst men inget hände. Skavsår bakom ryggkotorna efter skolstolen. Höftbenen som pekade rakt ut. Men så blev jag gravid och gick UPP 40 kilo!!

Sedan dess går jag upp i vikt och idag är jag ganska nöjd med min kropp. Skulle dock vilja gå ner ca 5 kg.

Jag är fortfarande lång men nu bär jag min kropp som en kvinna ♥

Aldrig mera ett benrangel ヅ

2012-05-07 @ 12:37:11
URL: http://decemberme.blogg.se/
Postat av: Anna

Varför läggs "Lillage" inlägg upp på din blogg?

2012-05-07 @ 17:15:28
URL: http://sangster.blogg.se/
Postat av: Felicia

Riktigt bra och klokt skrivet Sanna!

Du är så otroligt fin och det jag pratat med dig så verkar du vara en riktigt go och glad tjej som verkligen bryr sig:)

Du är stark! Lyssna inte på andra, lyssna på dig själv!

2012-05-08 @ 09:27:35
URL: http://feliciabrobeerg.blogg.se/
Postat av: Emilie L

- Folk är så snabba att döma. Jag, precis som du har också sjukt bra ämnesomsättning, jag kan äta vad jag vill och hur mycket jag vill, utan att det syns på mig minsta lilla. Jag är 160 cm lång och väger ca 50 kg, precis på gränsen för "normalvikt". Jag har heller aldrig lidit av ätstörningar eller liknande, och jag tränar i princip aldrig, och jag tror att det är de som stör folk, att vara smal utan att kämpa för det sticker i mångas ögon och då skall man bli kallad för "anorexiafall" och liknande. Nej, stå på dig du, jag tycker du har en jätte fin kropp, och du är inte alls för smal. Var stolt istället, att du har en kropp du är nöjd med, det är du som bär på den, ingen annan! :)

2012-05-11 @ 20:58:34
URL: http://emilielind.blogg.se/
Postat av: LINDA

det var ett tag sen jag var inne på din blogg och så titta jag igenom den nu och fick se den här texten. Fick se meningen "vi som kunde/kan inte gå upp i vikt mår lika dåligt som de som inte kan gå ned i vikt" eller något sådant! Det håller jag verkligen med om! För själv är jag ju lite undervitktig och folk tror att det är så lätt att gå upp i vikt bara om man vill det? Men somsagt, man kan ofta inte bestämma sin kropp utan den blir som den blir (om man inte äter maaaaaassssaaaa onödigt, fast då mår man ju istället skit!).



:)

2012-05-18 @ 14:54:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0