Men jag antar att det är så det ska va

Vill bara förmedla den enormt fantastiska, vackra och tänkvärda dikt som Soran Ismail framförde i PP3 tidigare idag. Något att tänka på innan man somnar.

Krig och misär har gjort att det vidare bär till ett nytt
land för en lidande själ, där jag sitter och skriver det här...

Jag satt och funderade lite, vad är egentligen skillnaden mellan mig och dig?
Ja, förutom att jag är kille och att du är tjej
Du är så svensk och inhemsk som man kan bli
Jag är så hemsk och utländsk som man kan bli
Du är blondhårig och du är blåögd
Jag har svart hår och jag är tårögd
Du har ett vitt och vackert leende, jag har en stor och ful näsa
Du har ett acceptabelt beteende, jag kan knappt läsa
Du är kulturell och äter god mat på fina fester
Medan jag sitter på flyktingförläggningen och lever på dina rester
Men jag antar att det är så det ska va

Du bor i en villa, jag har inte ett hem
Du umgås med både tjejer och killar, jag har inte en vän
Du är vit och jag är svarting, du är rik och jag är fattig
Men jag antar att det är så det ska va

Du får vara lycklig, jag är bara flykting
Men jag antar att det är så det ska va

Ditt liv har varit en dans på rosor, du är omtyckt
Mitt liv har gått från fattigdom till tortyr till tvångsflykt
Du smälter in och firar jul, du är älskvärd, vilken tur
Jag sticker ut, jag är hatad och alla vill att jag ska sticka nu
Men jag antar att det är så det ska va

Men min mamma säger att alla är lika värda
Att om man kollar innerst inne så har alla vita själar
Så jag antar att du är jag och jag är du
Eller är det bara så att du är bra och jag är ful?
Jag har fått berättat för mig att jag kommer bli taxiförare eller kebabbagare
Kanske möjligtvis städare, men ändå troligast en klagande,barnagande, bidragstagande hustrumisshandlare
Men jag antar att det är så det ska va

Eller kanske som många andra säger
Att jag kommer växa upp till att våldta alla tjejer
Du kommer starta ditt egna företag för ett tag,
du sköter det bra och blir rik, över en dag, och så var det klart
Din dröm är att bli fröken Sverige,
Din dröm är att folk ska skrika ditt namn så det hörs i bergen
Min dröm är att slippa gråta dagligen och äntligen få träffa min döde far igen
Men jag antar att det är så det ska va

Hela dagarna får jag sneda blickar och hör skitsnack fram till midnatt
då det står fulla skinnskallar utanför flyktingförläggningen,hailar, och skriker "vit makt!"
Kanske är det flera som tycker så?
Jag vet inte, jag är bara tio stycken år
Allt jag hört sedan jag immigrerat till denna vinterera
är att integrera, men jag orkar inte mera
För det går inte så bra för den här pojken, och det gör mig väldigt sorgsen
Men jag är trött på tårar, jag torkar inte flera
Jag har inte en vän, ingen som jag känner
Åhh, vad jag längtar hem, hem till mina vänner
Men jag antar att det är så det ska va

Kommentarer
Postat av: Catharina

Jupp, laptop. Så det kommer att se så ut punkt eller? Hehe synd på en annars riktigt snygg design menar jag. Bara o ändra upplösning då?

2012-03-14 @ 23:35:32
URL: http://apostrophe.blogg.se/
Postat av: Bebba

Sv; Haha, designen kommer fram sakta men säkert XD

Nu är blogloviniconen framme och det var det inte igår. Vips Vops så kanske hela designen syns en dag :)

2012-03-15 @ 07:40:54
URL: http://snorptorpan.bloggplatsen.se
Postat av: Carola

Sv; men åå så vacker dikt fast SORGSEN :(

Läs gärna denna text som jag har på min blogg; http://decemberme.blogg.se/2012/february/married-or-not-you-should-read-this.html

Man gråter :(

Ja men mitt hår är också slitet men körde en rejäl inpackning igår :) Nu blev det lite gladare :)

Tyvärr kan jag inte ta åt mig äran för sista bilden och typsnittet, we❤it-bild men har ett typsnitt som liknar detta; Play Ground heter det.

Kram ✿

2012-03-15 @ 10:05:18
URL: http://decemberme.blogg.se/
Postat av: Carola

Sv; jaaa visst är det NÄSTAN lika kul med nya typsnitt som att shoppa :) :) :)

Här har du lite nya som jag tankat ner;

http://decemberme.blogg.se/2012/february/nya-typsnitt.html

2012-03-15 @ 10:14:43
URL: http://decemberme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0