Once you go Mac, you never go back



Jag får mycket frågor om varför jag har en Macintosh, alltså vad som är fördelen med en Mac. Anledningen till att jag ville ha en Mac var från första, första början för att jag tycker den är snyggare, och inte lika plastig {det vill säga Macbook Pro, en vanlig Macbook kan jag tycka är lite småplastig också} som de flesta PC. Det känns som att den kommer hålla längre helt enkelt. Men sedan insåg jag att jag vill jobba med någon form av grafisk formgivning och kom fram till att Art Director med inriktning på webben skulle passa mig. Webb-AD helt enkelt. Så jag fick komma till Stendahls reklambyrå i Göteborg för att få lyssna lite på folk som jobbar med det och få lite tips om vad jag kan göra, söka för utbildningar osv. Jättegrymt verkligen!

Väl på Stendahls så var det helt gudomligt - det var Macintosh överallt. Det kändes som att komma till himmelriket för en datornörd som jag. Jag nämnde det för min väns mamma som hade hjälpt mig att få komma dit, och hon sa då att om jag vill jobba med grafisk formgivning så är det Macintosh som gäller. Så det blev en Macbook PRO för mig när det var dags att införskaffa sig en laptop.

Fördelar med Macintosh:
- Det finns inte lika många utvecklade virus för Mac, alltså känner jag att jag sitter mer säkert än vad jag gjorde när jag använde min PC.
- Den fungerar med PC-filer också, jag har till exempel Word & Excel på min dator.
- Den fungerar även med de flesta Windows-program.
- Den har enormt mycket mjukvara som känns proffsig, så som iPhoto och iCal {som räddar mitt liv}.
- iPhone och Mac tillsammans är en ren lycka; man kan lätt lägga in alla grejer från iCal till kalendern i telefonen, bilderna kommer in i iPhoto när man ansluter den m.m.
- När man väl har lärt sig Mac {det går fort} så kan man nästan inte gå tillbaka till PC, man inser helt enkelt hur "smart" Mac är. Till exempel: du kan ställa in olika fingersättningar så som två fingrar som dras upp och ner på styrplattan blir att den scrollar, tre fingrar blir att rotera bilder, fyra fingrar och alla program som är igång kommer upp över skärmen med stora ikoner.
- Många gillar också att man kan ersätta ikonerna i dock med olika små söta nedladdningsbara. Se film här.
- Man brukar också säga att en PC är mer inriktad på spel {alltså CS, WoW osv.} medan Mac är mer inriktad på arbete i alla dess former. Dock finns de flesta nyare spel till Mac, men som sagt är det inte lika inriktat på den sortens aktivitet.
- Bättre, snyggare och fräckare operativsystem!
- På något sätt blir man kreativ. Bara av att titta på min dator så känner jag åh, den är så fin, jag vill skapa skapa skapa!
- En Mac crashar inte lika ofta som en PC.
-Tangentbordet är såååå mycket skönare på Mac.

Nackdelar med Macintosh:
- Den största nackdelen är ju priset. Jag fick betala dryga 12 OOO för min laptop, när man kan få en PC för mellan 4 OOO - 6 OOO. Å andra sidan är jag väldigt nöjd med min Mac, den var ju verkligen värd det. Men alla har ju inte möjlighet att köpa en såpass dyr dator.
- Vissa kanske ser det som en nackdel att den är annorlunda mot PC när det kommer till tangentbordet, till exempel @. Men det lär man sig fort!
- Som sagt så finns inte alla Windows-program till Mac, men det finns ofta en motsvarighet till det. Ett exempel på det var att jag inte lyckades ladda ner Camtasia som jag brukade spela in på skärmen med på min PC till min Mac {det finns, men det var svårt att hitta} och då körde jag på iShowU HD istället, som funkar bra!

Några andra nackdelar kan jag faktiskt inte komma på!
Men om du har några för- eller nackdelar som jag inte har tagit med, lämna gärna en kommentar!

Kommentarer
Postat av: Ronja

Batteritiden har inte försämrats märkbart under mina 2,5 åren jag har haft min mac! UNDERBART! :D

2012-03-19 @ 17:49:13
URL: http://melcker.blogg.se/
Postat av: Plumeria

intressant! Jag älskar ju min iphone och har funderat över en mac dator också... men min bror är helt anti haha. Enligt honom är man dum om man betalar det överpriset för en dator när man kan få en lika bra (eller bättre pc) för mindre pris.



Själv är jag splittrad, men ärligt så tror jag att det blir en mac när denna pc:n har gått sönder...

2012-03-19 @ 18:11:50
URL: http://plumerias.blogg.se/
Postat av: Karolina

Man kan ju spela in på skärmen med QuickTime också, fast det kanske du visste? :)

2012-03-19 @ 18:21:53
URL: http://bykarolinaa.blogg.se/
Postat av: seperti

Jag har pc, men jag älskar mac =) pojkvännen har två, pappa har två pads och jag iphone (såklart)

2012-03-19 @ 19:28:48
URL: http://seperti.se
Postat av: Minica

Hej! Jag provade programmet CandyBar och när jag ändrar iconerna tycker jag de blir så dålig upplösning. Alltså de ser lite suddiga ut nästan. Vilket storlek ska iconerna vara för att få de se snyggt ut? Typ i pixlar? eller ska man finns det något speciellt filformat till just dock iconer?

2012-03-19 @ 19:39:53
URL: http://minica.se
Postat av: Madelene

Jag håller med på alla punkter! Jag var väldigt skeptisk till Mac ett tag, men till mitt sista gymnasieår blev jag och eleverna på min skola tilldelade MacBook PRO-datorer, och nu är jag fast! Allting är så mycket smidigare med Mac! Fördelar behöver jag inte tjata om eftersom du redan skrivit ned de! :) Och titeln till blogginlägget stämmer faktiskt - "Once you go Mac, you never go back"! ;)

2012-03-19 @ 22:37:37
URL: http://madelenesterner.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack så mkt fina du :)

2012-03-20 @ 09:36:55
URL: http://danssara.blogg.se/
Postat av: lillage

jag ÄLSKAR min mac! kommer passa mig perfekt till hösten med mina studier. kommer inte köpa pc mer!

2012-03-20 @ 13:14:14
URL: http://lillages.blogg.se/
Postat av: julia [fotoblogg]

har kört med mac i snart 4 år. i höstas då vi började skolan igen va jag tvungen att fråga en kompis hur man gick in på internet på PC när vi skulle använda skoldator, hihihihih :] hahah xD

2012-03-20 @ 14:38:03
URL: http://juliafotar.blogg.se/
Postat av: Ditte

Håller helt med dig.När jag skulle köpa en ny dator förra året så blev det också en Mac, en Mac Book Air. den är väldigt smidig och lätt att ha med sig och enkel att använda- Skall jag köpa en ny att ha hemma så blir det en Mac Book Pro.

Jag kan inte så mycket och Macken är lätt att använda plus alla fördelar du skriver.

Ha de´!

2012-03-20 @ 21:17:07
URL: http://akker.blogg.se/
Postat av: Emilie

Med tanke på hur UNDERBART det är med macintosh kan jag säga redan nu: aldrig mer pc. Jag pallar det inte. Sambo och jag har en Macbook Pro tillsammans (jag använder den mest av oss men det låtsas vi inte om) och så har vi varsin Imac. Alltså, det är de bästa pengarna jag någonsin sparat ihop till. För ja, de är dyra men jag har lyckats spara ihop till båda mina under min studietid, så det går om man vill ^^ När jag lånar syrrans, kompisars eller mina föräldrars datorer håller jag på att gå upp i atomer för att jag tycker att de är så, ursäkta mig, dåliga :P

2012-03-21 @ 10:51:04
URL: http://vintertroll.blogg.se/
Postat av: Erika

Kunde inte sagt det bättre själv! Vet inte vad jag skulle gjort utan min Mac. Förresten, vad heter typsnittet du har i dina rubriker? Hur fin som helst:) Kram

2012-03-23 @ 16:40:50
URL: http://erikaskyttaee.blogg.se/
Postat av: Ida

Har både pc och mac hemma, och en sak jag saknar på mac är knappen lägst ner till höger på windows 7, som gör att man kommer direkt till skrivbordet enkelt. Fast det kan i och för sig hända att det finns något liknande på mac, har bara inte hittat det då jag inte använder mac lika ofta som pc..

2012-03-24 @ 13:21:13
URL: http://ickerelevant.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag ÄLSKAR min! :D Ångrar INTE att jag köpte mig en Mack :D

2012-03-26 @ 10:21:18
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: moa

Jag tycker mac är helt oslagbart att arbeta med, och som "fritidsdator". Jag arbetar just nu på PC på mitt jobb som webb designer, men önskar av hela mitt hjärta att jag får en mac på jobbet snart.



På tal om Stendahls, så skall det vara en grym arbetsplats, måste varit så roligt att komma på besök där! :)

2012-03-26 @ 20:33:06
URL: http://tjugosjundenovember.blogg.se/
Postat av: Erika

kan inte du göra lite mac tips ? Typ bra att kunna tips, har precis köpt en mac och skulle vara kul :D

älskar din blogg för övrigt !

2012-05-20 @ 15:47:28
URL: http://erikaeh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0