Jag gör det för mig, och ingen annan

Jag har många gånger {senast igår} fått kommentarer av folk som påstår att jag inte behöver träna, eftersom jag är smal, liten och söt. Jag har alltså ingen anledning till att röra på mig, hålla mig i form och vara hälsosam? Jag har lika många anledningar som någon annan att träna. Man behöver inte träna för att gå ner i vikt eller bli snyggare. För mig har träning, speciellt löpning alltid varit en viktig del för mitt tänk. Min hjärna måste ventileras. Det gör jag lättast genom att ta en springtur. Att ❝komma i form❞ för mig betyder inte så mycket mer än att komma i form för livet. Jag tränar inte, äter hälsosamt och lever mitt liv för någon annan, utan för mig själv. Detta, ska jag tala om för er, är min största motivation till allt. Grundtanken är - jag gör inte det här för någon annan, utan för mig själv. 

Självklart har väl också jag en aning av vinnarskalle och kanske försöker hålla ut längre än personen på löpbandet brevid, men det är ju bara på skoj! För att hålla motivationen uppe måste man ändra sitt tänk helt och hållet! Gör träningen till din hobby, skäm bort dig själv och kör inte för hårt. Ni kanske tycker att det låter hur slappt som helst. Men det är det inte. Det är du som bestämmer! 

Börja med en promenad om dagen, 2O minuter. Du kommer känna dig piggare, ha mer energi och få mer lust att utöka din träning. När din kondition bli bättre vill du kanske utmana dig själv. Är du en vinnarskalle så tävla mot dig själv eller kanske en kompis. (Länk till passande "påskoj"-tävling)

Sätt upp lång-{och kort-}siktiga mål för dig själv. Glöm för guds skull inte bort att bocka av de små framsteg du gör, det blir som en energibomb för själen!

 

Finns det något konkret du verkligen vill förbättra med din kropp, styrka, kondition, balans, så fundera ett tag på hur du vill att det ska fungera, och hur det fungerar nu. På så vis märker du lättare när du förbättras.

 

Att inte äta och träna mycket för att gå ner i vikt stämmer inte. Svält aldrig dig själv. Ät måttliga mängder, flera gånger om dagen. Räkna inte kalorier, men fundera på vad det är för slags ämnen i maten du äter. Tänk på att mycket färdigmat innehåller ämnen som inte är bra för kroppen. Ät så mycket naturlig mat som möjligt utan dåligt samvete. Undvid fruktyoghurt och müsli som ofta innehåller lika mycket socker som en läsk eller chokladkaka och välj att göra din egen müsli eller kanske en smoothie. Du kan fortfarande äta gott, och dessutom är naturlig och hemmalagad mat oftast godare än något annat :}

 

Som ni ser är jag inte väldigt vältränad, inte alls fri från fett och celluliter, men förbannat nöjd! Kom ihåg att det är bara jag som kan ändra eller behålla min kropp som jag vill ha den. INGEN ANNAN!

 

 



Yours truly, Lillage


Kommentarer
Postat av: Ditte

Så sant och bra tänkt! Att man gör något för sin egen skull och att man också mår bra av att göra det. Nog så viktigt!

Ha de´!

2012-04-20 @ 11:22:27
URL: http://akker.blogg.se/
Postat av: rebecca

okej, är sjukt avis på din kropp. SJUKT.

2012-04-20 @ 11:23:02
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: lillage

Sv Rebecca: Tack förståss! Men man ska aldrig vara avis. Man ska alltid veta att man duger precis som man är. Men vill man så kan man förstås :)

2012-04-20 @ 11:56:54
URL: http://lillages.blogg.se/
Postat av: Elin

Sv: Ska jag ta bort den koden eller vad?



Lite trög fattad haha :)

2012-04-20 @ 12:17:25
URL: http://bbyyelin.blogg.se/
Postat av: Emma

Åh! Din mage, kan jag få den? ;)



Superfin kropp! :)

2012-04-20 @ 13:13:47
URL: http://emmajjohanssson.blogg.se/
Postat av: Jenny Gunnarsons tankar, foton & musik

Förlåt för sent svar!

Tusen tack vad glad jag blir!! :) hoppas allt är bra med dig!=)

2012-04-20 @ 14:45:42
URL: http://penajs.spotlife.se
Postat av: Tilda

Snälla skriv mer tränings inlägg, det gör mig så galet instresserad och är riktigt kul att läsa om , snälla snälla snälla? Detta var ett riktigt motivations inlägg för alla som VILL börja träna osv :D

Tack :D!

2012-04-20 @ 16:03:50
Postat av: sannas rum

Tilda: Nu blir säkert Lillage glad! Det kommer bli träningsinlägg både från henne och från mig då detta inlägg inspirerade mig väldigt mycket! Så nu är det dags att röra på fläsket (;

2012-04-20 @ 16:11:59
URL: http://sannasrum.se
Postat av: lillage

Ni gör mig jätteglad med era fina kommentarer om detta inlägg. Självklart kommer det komma upp fler liknande så håll utkik :)

2012-04-20 @ 17:20:05
URL: http://lillages.blogg.se/
Postat av: joanna-livet med Aspergers syndrom!

ge mej kroppen!;)

2012-04-21 @ 20:24:05
URL: http://domkallarmighannes.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0