london shopping



WEHEARTIT.COM


Jag vet att jag redan har gjort ett sånt här inlägg, eller liknande i alla fall, men jag tänkte att jag skulle göra ett nytt nu när jag snart ska åka till London igen. Får ganska ofta frågor om jag kan tipsa om butiker/ställen man inte får missa. Så here we go.

Oxford Street
På Oxford Street finns de flesta stora kedjorna, så som H&M, River Island, New Look, Monsoon, Marks & Spencer, Office, Topshop m.m. Jag tycker personligen att dessa är värda att besöka, tillsammans med Primark (om man tycker det är roligt, för det är ganska kul även om det är lite dålig kvalitet, men man får vad man betalar för), Whittard of Chelsea (för alla teälskare), The Body Shop (mycket billigare i London), Selfridges & Co (lätt Londons bästa department store, och missa för guds skull inte deras food hall), Forever21 m.fl. Bara att gå gatan upp och ner och gå in i alla butiker du känner för, helt enkelt.

Regent Street
På Regent Street, som korsar Oxford Street och fortsätter ner mot Piccadilly Circus, hittar du lite mer exklusiva butiker så som Barbour, Burberry, Mango, Karen Millen & Oasis m.fl. Dock får man absolut inte missa H&M som ligger på Regent Street, det är lätt den bästa H&M någonsin. Tre våningar, perfekt ordning, allt finns. Även om man inte gillar H&M, kan man definitivt hitta något där. Svänger man dessutom av ner mot Polisstationen så kommer man till Savile Row och där finns älska-eller-hata-butiken Abercrombie & Fitch. Jag älskar deras kläder, och hatar deras priser. Och sedan hatar jag att personalen dansar, och att man får en astmaattack därinne på grund av all parfym som sprayas...

Camden Town
Om du missar detta... Ja, då undrar jag varför du åkte till London. Haha, nej men så mycket tycker jag om Camden, speciellt när det är fint väder, man kan sitta på Starbucks takterass vid kanalen och bara titta på människor. Å, det är underbart. Butiker som man kan hitta är American Apparel och All Saints, men marknaderna får man heller inte missa. De är alltid öppna, förutom på typ juldagen eller hur det var. Mina favoriter är Stables Market och Camden Lock Village. Här kan man dessutom pruta på sakerna, och de är ganska unika grejer här. Allt från smycken till skor, cd-skivor till mobilskal. Jag skulle lätt skippa Portobello för Camden, det håller på att gå om med hästlängder.

Brick Lane
District of Second Hand skulle jag säga. Är man ute efter att shoppa Second Hand får man inte missa Brick Lane. På en tvärgata hittar man Beyond Retro (Göteborg kan ju slänga sig i väggen, det där är en ordentlig Beyond Retro!), det finns både marknad och ordentliga second-hand-butiker. Finns en hel del snyggt, faktiskt! Här ligger också det svenska fiket Fika, men är man bara där över en weekend så kan man ju lika gärna prova något annat, om man ändå ska tillbaka till Sverige, haha.

Westfields
Jag har personligen aldrig varit där, men det är alltså Europas största shoppingcenter, där i princip alla butiker finns. Åk till Sheperd's Bush och där finns det. Det ska i alla fall jag och Martina göra!

Hampstead
Har man tid borde man ta sig till Hampstead (inte bara för shoppingen, utan också för att Hampstead Heath är det vackraste som finns), men här är det mer "mys-faktor". Det finns inte så mycket, men det finns mysiga boutiques, söta second hand-butiker (med riktigt exklusiva märken!) och en bra Waterstones, en mysig Whittard of Chelsea, GAP m.m. Jag älskar Hampstead, men det är absolut inte ett måste.
Trackback
RSS 2.0