Svar på frågorna - London & Au Pair



Fråga: Hejsan, jag undrar om man måste passa barn när man är au pair eller det finns andra alternativ?
Svar: Njaaaa. Alltså... om du städar är du ju en städerska, om du tar hand om djur är du inte direkt au pair, men jag har hört talas om att vissa vill ha au pairer bara för sällskapet. Vilket kanske är lite konstigt... Men man gör ju som man vill. Men att vara au pair går i 98% av fallen ut på att ta hand om barn. Vet inte heller riktigt vad du menar med alternativ.

Fråga: Av alla de personer du umgås med, hur många talar svenska/engelska?
Svar: Hm, om man ser till tjejerna så är det bara Vanessa jag pratar engelska med. Sedan kanske man inte kalla relationerna med killarna för att umgås, men med dem pratar jag engelska i och med att i princip alla killar jag känner här är britter. De svenska killarna har tyvärr åkt hem eller gör det inom kort.

Fråga: Skulle du kunna göra en länk till sidan där du hittade dina fina au-pair-familj?
Svar: aupair-world.net

Fråga: Hur trivs du som au pair i London?
Svar: Jag trivs jättebra. Har hamnat i en väldigt fin familj som behandlar mig väl. Är jätteglad över det. Klart det går upp och ner, men jag tror inte det beror på att jag är här i London och är au pair, jag tror det beror på att jag håller på att hitta mig själv.

Fråga: Jag ska besöka London i sommar så vad tycker du att man MÅSTE se när man är där?
Svar: Ehm... Jag tycker man kan ta en busstur, jag har gjort det två gånger och det funkar jättebra. Då får man se alla de stora sakerna i London, alla stadsmärken och allting. Så kan man hoppa av och på bussen vart man vill, så tar man bara nästa buss. Jag tycker dock att Camden är mysigt (bra om man ska ut också), jag gillar Oxford Street, Hyde Park, Trafalgar Square, och Sloane Square är nice. Sedan tycker jag att man ska åka till Hampstead och Hampstead Heath om man har tid. Ligger nära där jag bor, och det är så otroligt vackert.

Fråga: Vad är det bästa och det sämsta med att va au pair?
Svar: Det bästa är när barnen är snälla och gosiga, säger att de älskar mig och vill kramas. Det värsta är när de är tvärtom. För även om jag inte har några blodsband till de små knoddarna så skär det i hjärtat när de är elaka mot mig.

Fråga: Jag kommer jobba som au pair i Tyskland fr.o.m. maj, och har funderat lite på vad man kan behöva packa.
Visserligen befinner du dig i London, men tänkte att det kanske finns saker man absolut måste ha med sig som au pair och andra saker man helst lämnar hemma. Så, vad ska jag komma ihåg resp. glömma? :)
Svar: Förlängningssladd är bra att ha med sig så att man slipper byta i kontakten hela tiden. I Tyskland har de i och för sig samma uttag som vi har i Sverige, så är det inte här. Vilket suger, för jag har bara en adapter... Jag vet att jag i början saknade typ bomullspads, tops osv, men det är ju lätt att få tag på på plats. Annars hade jag med mig det mesta; kläder, smink, alla produkter jag använder, kamera, laddare, lite olika skor, träningskläder, pass/pengar/biljett...

Fråga: Du ofta några personer som du umgås med nu när du är i London, (ex. Therese) är de dina kompisar som du känt innan eller lärde du känna de när du flyttade till London? Hur lärde du känna de isf ? :)
Svar: Jag har lärt känna alla här, jag kände inte någon innan jag flyttade hit. Några "hittade" mig genom min blogg, andra la jag till på Facebook. Sedan finns det en grym sida som heter au-pairforum där man kan hitta många vänner. Man är ofta, som au pair, väldigt öppen mot allt och alla, och även om man kanske varit introvert hemma i Sverige så blir man helt plötsligt väldigt framåt, glad och spontan, tycker jag. Sedan träffar man folk genom folk, också träffar man människor ute... Jaa, det är lite som i Sverige. Facebook har varit viktigt för mig, för att hålla kontakten med alla nya människor.

Fråga: Hur lätt är det att skaffa nya vänner när man åker själv som au pair till London?
Svar: Jag tycker det har varit jättelätt. Om man använder alla verktyg jag nämnde i frågan ovan så träffar man nytt folk hela tiden. Man måste vara öppen.

Fråga: Känner du dig som hemma hos din familj? Känner du att du har frihet att kunna komma hem hur sent som helst på kvällarna och göra vad du vill i hemmet?
Svar: Jag resonerar som så att så länge man bor med andra så kan man faktiskt inte göra vad man vill. Det är bara när man bor helt ensam som man inte har någon annan att respektera. Så nej, jag kan inte göra precis vad jag vill. Jag behöver inte fråga om allt, men gör gärna det ändå, av respekt. Jag får ta vilken mat jag vill, komma och gå som jag vill. Oftast kommer jag hem väldigt tidigt på morgonen eller på förmiddagen när jag har varit ute. Ofta mellan 4-9 kommer jag hem, och de har inget problem med det, så länge jag låser dörren. De har sagt att vad jag gör på min fritid är helt upp till mig, de känner inte att de har med det att göra. Jag känner mig dock väldigt hemma här. Det här är mitt hem just nu. (:

Fråga: Hur länge har du tänkt att vara au pair?
Svar: Jag kommer vara det fram till augusti, sedan får vi se vad som händer. Finns planer på att hyra en lägenhet här i London, eller flytta hem, eller vara au pair i Frankrike. Vi får se lite.

Fråga: Behöver/är det viktigt att ha erfarenhet "av barn" när man ansöker som au pair privat?
Svar: Om du ska vara nanny (vilket typ är barnskötare) måste du ha erfarenhet. Då jobbar man mer och man får ofta mer betalt. Men som au pair så är det upp till familjen, speciellt om man åker privat, att bestämma om de vill ha någon med erfarenhet eller ej. Ofta spelar det inte så stor roll för dem, så som jag fattat, utan det är inställning och engagemang som behövs. Jag tar till exempel hand om ett barn som är handikappat, men de krävde ingen erfarenhet för det. De gillade min inställning till hur jag skulle hantera situationen.

Fråga:
Tycker du att du utvecklat din engelska?
Svar: Verkligen!

Fråga: Hur ser din dag ut som en au pair? Tar du liksom hand om barnen, lagar mat och städar hela tiden? Eller har du ledigt varje dag?
Svar: Jag går upp sju varje dag, går ner och gör frukost till barnen, packar deras snacks för skolan och hjälper dem att klä på sig samt borsta tänderna. Sedan åker de till skolan, med mamman. Då äter jag lite snabb frukost och sedan börjar jag med mina sysslor - städa, stryka eller något i den stilen. Vid 9-/10-tiden är jag färdig, och då är jag ledig fram till halv tre, tre, då jag hämtar Freddie, den äldsta pojken från skolan. Sedan jobbar jag fram till sju, leker med dem, gör läxor, lagar mat, badar dem och sådant. Vissa kvällar babysittar jag. Då ser vi på TV, sedan lägger jag barnen, läser en saga, och ligger bredvid dem tills de somnar.

Fråga: Hur lång tid dröjde det från att du verkligen hade bestämt dig för att bli Au Pair, till att du kom till din Au Pair-Familj för första gången?
Svar: Det tog lite mer än en månad, vi kom överens om det den 26 oktober, sedan kom jag dit den 29 november. Anledningen till att det tog så lång tid var för att vi hade bokat en resa till Australien som jag gärna ville åka på innan jag kom till dem. Det var först veckan innan jag fick beskedet att de ville ha mig som jag verkligen ställde in mig på att bli au pair och flytta. Innan hade jag velat fram och tillbaka väldigt mycket, i flera månader.

Fråga: Saaannaa! Hur många grader varmt är det i London typ nu? Och när är det vanligt att det blir typ runt 20 grader? :) Puss på dig!
Svar: Det är lite småkallt, mellan 5-10 grader. Jag skulle säga april-maj, någon gång, kanske till och med slutet av mars. Det är vad mina au pair föräldrar sagt i alla fall, hihi.

Fråga: Vad menas med au pair?
Svar: En au pair är en person som jobbar hos en familj och oftast bor hos familjen i fråga också. Man tar hand om deras barn, gör lite hushållsarbete osv, som man har kommit överens om. Man får en liten lön, som ska vara som fickpengar, i och med att man får mat och husrum från familjen. Här finns en länk med lite mer info.

Fråga: Sover du hos olika familjer?
Svar: Nej, jag bor hos min familj i Golders Green.

Fråga: Skulle du kunna tänka dig att bo kvar i London? (alltså skaffa familj där osv)
Svar: Definitivt, helt klart ett framtidsalternativ jag kan tänka mig!

Fråga: Hur bra är Primark egentligen? Och är det svårt att hitta?
Svar: Bra och bra, för en au pair utan pengar funkar produkterna. Nej, det ligger högst upp på Oxford Street, vid Marble Arch, kan inte missas.

Fråga: Hello, jag undra om du kunde berätta mer i detalj hur det var att åka till London som au pair? Hemskt, ledsamt, nervöst, roligt etc. Ska förmodligen själv till London efter sommarlovet. Undrar även hur såpass bra engelska man behöver för att klara av att leva där? Det är en sak att prata ytligt, men vardagsspråk och med barnen känns lite svårt?!
Svar: Jag kan skriva ett inlägg om hur det var lite mer detaljerat. Vet att jag har gjort det tidigare, men kan inte hitta inlägget, haha. Engelskan är ju upp till familjen/agenturen att se om de tycker att det är bra. Har du läst Engelska A & B på gymnasiet så ska det inte vara några problem. Du lär dig mycket mer när det är barn, för de rättar dig på ett annat sätt än vuxna gör. Det är ärligt, liksom. Men klart det var lite jobbigt i början, man kan inte så mycket vardagsord, som stekpanna till exempel.

Fråga: Rekommenderar du att bli au pair?
Svar: Verkligen, kanske inte om man hatar barn, men annars tycker jag att är en jättebra chans att lära sig enormt mycket om livet och väldigt mycket engelska!



Bästa vän på Trafalgar Square, riktigt fräckt ställe tycker jag.

 



Utgång i Camden, mest genuint och roligt enligt moí.

 



Jag i Hampstead, jättevackert och mysigt, borde besökas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0