generella designtips

Jag tänkte bara summera ett par små designtips som jag vill ge er.

Om du använder pixels - färgmatcha!
Jag har ju lagt ut en del pixel-ikoner som ni hemskt gärna får använda. Dock har jag gjort dem väldigt basic och tråkiga. Därför är mitt första tips att göra om dem lite grann. Jag har gjort videos på hur man gör om dem, så att färgerna matchar mer. Jag har ju till exempel gjort tråkiga, helt svarta pixels - om du gör om dem lite kommer de a) se mer personliga ut b) matcha designen mer!

Använd lite olika färger i inläggen.
Ibland så använder jag lite roliga färger i mina inlägg för att trycka på vissa ord. Till exempel såhär; Ni får ha det så bra! . Här har jag skrivit om alla sorters förändringar man kan göra (storlek, färg, typsnitt etc) och här förklarar jag hur du gör för att lägga in det i inlägget.

Ta för vana att göra bilder utan border.
När jag gör en vanlig bildlänk i en design så skriver jag alltid border="0", så att länken ser ut såhär; < img src="" border="" >, det har blivit en vana och det slipper jag alltid alla fula ramar runt bilderna som sker när man inte skriver border="0" och bilden ligger som en länk.

Kommentera-länk både innan & efter inlägget.
Jag vet att jag har sagt detta innan - men det är smart. Vissa personer kommenterar faktiskt inlägg utan att ha läst, kanske som ett svar på din kommentar eller så, och då orkar man inte alltid rulla ner till slutet. På samma sätt om man bara har en länk innan inlägget (under rubriken), när man har läst klart inlägget måste man ju då rulla upp igen. Mycket irriterande åt båda hållen - så ha en länk både under & över inlägget.

Ingen musik!
Kan vara det jobbigaste någonsin. Till exempel om man sitter på jobbet, går in på någon blogg på lunchrasten eller så när man sitter och surfar lite, så går det på nån jävla låt, man får både en stroke och även om man får surfa på rasten blir man röd som en tomat i ansiktet. Så snälla människor - ingen musik som läsaren själv inte får bestämma över!

Ta bort bloggnamnet i headern.
Jag har gjort en video om detta, och tänk på att göra det i alla kodmallar så att det försvinner även på inläggssidan, arkivsidan & kategorisidan. Det förstör designen lite, kan man säga.

Trackback
RSS 2.0