Svar på frågorna - om design/photoshop



Ida frågar:
- Den snygga bakgrunden du hade till din senaste bloggdesign till Sara, vart kommer den ifrån ??
Är det en pattern ??
- Hur gör man sådana prickar du har i bakrunden, du har även haft det i några av dina bilder??, och även hur man gör likandant fast med sträck??

Sanna svarar:

- Det är en vanlig bakgrund, som hon hade hämtat från typ google. Jag ändrade bara färgen på den.
- Bakgrunden jag har i min blogg är en vanlig bakgrund, även den hämtad från google. De andra prickarna som jag har haft på mina bilder finns det en photoshoptutorial om - här. Den mönstrena du laddar ner i samband med denna videoguide har också så att du kan få streck.



Ida frågar:
Hur gör man så brushes ser levande ut när man trycker dem i photoshop ??
Jag menar så dem får vacker färg, att dem inte ser så färgdassiga ut ??
Jag vet inte ifall du förstår, men jag hoppas det.

Sanna svarar:
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Kanske har du ställt in penslarna så att de är opacitet på dem. Jag vet faktiskt inte. Det kan väl ha att göra med vilken färg du använder också, alla färger passar ju inte till alla penslar. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på den här frågan, för liksom... det är så individuellt från färg till färg och från pensel till pensel.




Therese, Louise & f i l i p p a frågar:

Var/hur har du lärt dig göra bloggdesigner?

Sanna svarar:
När jag var 14 år började jag med något som heter piczo, och även något som heter freewebs (idag endast webs.com) På piczo.com använder man mycket HTML och på webs.com är det i princip bara HTML. Jag höll på med piczo i ungefär 2 år, och med webs.com i ett par månader innan jag tröttnade. Så på piczo och freewebs/webs.com lärde jag mig grunderna, både inom HTML och  photoshop. Man skapade en egen hemsida, där man la ut sina alster. Jag gjorde lite mer än 300 layouter (blends) med olika artister, modeller och skådespelare och la ut. Varje gång jag gjorde en ny blend lärde jag mig mer och på så sätt blev jag bättre och bättre på photoshop. Inte nog med att man lade ut sina blends, icons, avatars etc. på piczo & freewebs - man lade även ut tips om photoshop och HTML. Därmed lärde jag mig enormt mycket, och HTML är faktiskt ett språk - så det jag hade lärt mig på freewebs & piczo kunde jag ta till vara på när jag började designa på blogg.se. Jag gör det fortfarande, ibland.

Så via piczo/freewebs och google lärde jag mig även photoshop. Jag har hittat tutorials (guider) på lunarstorm, google, photoshopskolan (innan de satte att man var tvungen att ha deras CD för att kolla på tutorialsen), från olika bloggar och olika piczo/freewebssidor.
Hemligheterna är:
1. Man kan googla allt (helst på engelska, använd sedan google translate)
2. När du lärt känna programmet kan du hitta på egna sätt att göra saker på. Det finns alltid 10 sätt att göra 1 sak på!



Diana
frågar:
Vad har du för typsnitt i headern? där det står sannas rum (den är jätte fin !)

Sanna svarar:
Den heter Jane Austen, finns att ladda ner på dafont.




Olivia, Blondie Gossip & Louise frågar:
Vart/hur lärde du dig photoshop?

Sanna svarar:
Jag svarade lite på det i om hur jag har lärt mig bloggdesign, så du kan kolla på ovanstående svar.



Olivia frågar:
Hur länge har du hållit på med photoshop?

Sanna svarar:
Jag fick det när jag gick i åttan, alltså för lite drygt fyra år sedan. Så, så länge har jag hållit på med det.



Blondie Gossip frågar:
Kommer du göra retuscheringar framöver, på t.ex någon kändis? Sånt älskas!

Sanna svarar:

Självklart. Jag har några på lager som jag snart ska publicera, hihi.



Blondie Gossip frågar:
Kan du tipsa om sidor eller program som är ungefär lika Photoshop?

Sanna svarar:
GIMP är det enda jag vet. Det är gratis och så, kanske inte lika bra, och inte exakt likadant, men tydligen det bästa du kan få gratis!



Igeland frågar:
Jag har fått några frågor om jag kan hjälpa folk med saker inom bloggdesign, och även fast du har lärt mig massor och jag är jätteglad för det så har jag svårt att skriva ett inlägg och förklara, det känns som om jag vill ha det själv, inte att alla andra ska ha likadant. Känner du någonsin likadant?

Sanna svarar:
Självklart känner jag så ibland. Jag kände så väldigt mycket för ett tag sedan; men sedan kom jag på att det finns liksom ingen anledning till att inte dela med sig av sina kunskaper. Den uppskattningen man får tillbaka är mycket roligare än att vägra dela med sig av det man kan. Världen fungerar liksom som så; man måste dela med sig. Så tänker jag. (:




Tess frågar:
Vart brukar du ladda ner dina photoshop penslar? T. ex hjärtanen på din header, snöflingorna, eller på bilden till detta inlägg, "saken" under texten? :)

Sanna svarar:
Har ägnat ett helt inlägg åt att tipsa om olika ställen som jag laddar ner penslar på. Du hittar inlägget här.




Tessan frågar:
Hur gör man en länk i menyn typ "Klicka här för att maila mig" Vill gärna ha en sån i min blogg, fast en bild. Undrar om du vet hur man gör? :D

Sanna svarar:
Yes, det är bara att göra en vanlig bildlänk (filmen handlar om hur man lägger till en bildlänk), men istället för att skriva en adress skriver man "mailto:[email protected]". Så istället för http://länkadress.com så skriver man alltså mailto:...



Desirée frågar:
- Jag undrar hur man kodar in för att få flikarna att sitta på sidan av headern?
- Vet du hur man gör så att texten i kommentarsfältet (som du har: Nej, jag gör inte gratisdesigner! Och innan du ställer frågor om Photoshop eller bloggdesign - var snäll och kolla min FAQ-sida eller bland mina photoshop-/bloggtips. Jag svarar inte på frågor som redan är besvarade!) förvinner när man klickar på det ? Så man slipper radera det när man ska skriva ?

Sanna svarar:
- Detta kommer jag att visa en videoguide inom kort!
- Nej, tyvärr, men jag ska ta reda på det, för jag vill också veta det. Hihi.



Julia frågar:
Hur gör man så att det blir glansigt när man har speglat det? :)

Sanna svarar:
Hm, glansigt? Jag vet tyvärr inte vad du menar, men om du visar ett bildexempel så kommer jag säkert kunna förklara.





FORTSÄTTNING FÖLJER UNDER DAGEN.


Kommentarer
Postat av: carolina

hej, va kul att du tittade på min blogg och jag såg att det inte var länge sedan du komenterade och då höll jag på att fixa lite med en ny design så kolla gärna igen så får du se det slutgiltliga resultatet ;)

2010-01-23 @ 14:49:06
URL: http://solorspaj.blogg.se/
Postat av: carolina

hej, va kul att du tittade på min blogg och jag såg att det inte var länge sedan du komenterade och då höll jag på att fixa lite med en ny design så kolla gärna igen så får du se det slutgiltliga resultatet ;)

2010-01-23 @ 14:49:28
URL: http://solorspaj.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja, dom är bra :) hela serien verkar lovely

2010-01-23 @ 14:52:43
URL: http://emmasgarderober.blogg.se/
Postat av: matilda

sv:några kompisar till mina föräldrar ska komma...inte så roligt tror jag att det kommer bli :P haha

2010-01-23 @ 15:04:09
URL: http://tildaas.webblogg.se/
Postat av: Ida

om hur texten i kommentars fältet försvinner när man trycker i rutan har ddb-bloggen gjort ett inlägg om någonstans, tänkte länka det med jag hittar det inte nu :) men det finns där hur man gör i alla fall

2010-01-23 @ 19:20:59
URL: http://absolutidas.blogg.se/
Postat av: carolina

hej jätte bra tips du gav, jag ska titta på det där "piczo" det verkar bra faktiskt, lärde man sig fotoshop och HTML koder där?

Och så ville jag bara säga att du är med och tävlar om veckans blogg på solrospaj (min blogg)

Så lycka till <3

2010-02-20 @ 15:26:54
URL: http://solrospaj.blogg.se/
Postat av: JULIA

Hej:)

Jag kan inte titta på videon när det gäller, byt sida på menyn:/

och jag vill väldigt gärna veta, som om du kan svara mej , eller acceptera mej på msn så kan du förklara, skulle vara till storhjälp.



TACK i förväg.



Puss&kram ,julia,<3

2010-04-06 @ 21:14:11
URL: http://juliasvardagsblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0