Slut på inspiration - del 1

Detta inlägg är väl främst riktat till alla de fotografer eller de som gillar att fota, men som inte har någon inspiration till vad som kan fotas. Jag tänkte ge lite tips, faktiskt. Även om jag inte är något proffs har jag alltid en hel del idéer. Så jag tänkte dra lite idéer för er inom olika områden. Det som står i parantes är hur jag skulle redigera bilderna sedan.







- Ta närbilder och ställ in ISO:n så att bilderna blir ljusa, á la Maria Ulmefors och Ellen Ahl Axelsson. (Lägg till högre kontrast sedan, så att det blir mer färg i bilden)
- Sminka så att modellen ser ut som hon/han har gråtit. Mycket kajal, mycket mascara, droppa vatten så att det rinner. (Det blir snyggt med hög kontrast på ögonen sedan)
- Ta lite vintagebilder, modellen kanske håller i en rykande ciggarett och har en Marilyn Monroe-look med rött läppstift och eyeliner. (Svartvitt med låg kontrast och lite sepia-effekt blir antagligen snyggt till detta)
- Ta med dig personen till ett roligt ställe, i Göteborg kanske Röda Sten där det finns mycket färg, eller till något övergivet - kanske en övergiven fabrik eller så. (Varför inte göra personen i svartvitt och låta graffittin vara i färg?)
- Ta romantiska bilder på en äng, där personen har lockigt hår om det är en flicka, eller lite slarvigt om det är en kille. Inte överstylat utan lite mer romantiskt lantligt. (Låg kontrast på dessa)
- Vatten är superbra, vatten i bakgrunden är grymt! (Antingen hög kontrast eller mycket låg och mycket mättnad!)
- Här kan man titta på ovanstående förslag och även ta helkroppsbilder på de idéerna. Utöver detta tycker jag...
- Klä ut din kompis på ett sätt hon är ovan att se sig själv. Jag skulle till exempel vilja se Gabriella i helt sotade ögonen, blodröda läppar, plattat hår och en lite mc-inspirerad outfit. Så det ska jag tvinga ut henne på! (Jag skulle lämna läpparna röda men göra resten svartvitt)
- Har du något kärlekspar i din närhet? Och kanske vill de föreviga sin kärlek på kort? Be att få ta kort på dem, i en miljö som du själv tycker passar!
- När det regnar kan man få till en hel del coola bilder, så som ni kanske sett på de bilder jag tagit på Gabriella.


Kommentarer
Postat av: Mirlinda

allt bra idag sötis? :D

2009-09-17 @ 14:23:30
URL: http://mirliworld.blogg.se/
Postat av: Petra

Vilket bra inlägg för oss som kanske saknar lite fantasi. :)

2009-09-17 @ 16:43:19
URL: http://linnea84.blogg.se/
Postat av: Jemini ♥

bra tips, väldigt bra tips! :)

2009-09-17 @ 16:48:50
URL: http://jemini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0