shiny, happy, lovely

Sedan jag färgade mitt underhår svart med en galet dålig hårfärg för sex år sedan har mitt hår varit väldigt slitet! Jag har liksom kämpat mot mitt eget hår i alla dessa år, och jag har alltid velat ha långt hår och därmed har det också slitits en hel del för att jag sällan klipper det. Ja, det är superdåligt att sällan klippa sig, I know, men frisörer tar ju alltid saken i egna händer och de hade lika gärna kunnat raka av mig håret sist jag var där. Det såg ut som att någon hade satt upp en hästsvans och sedan klippt av den. Jag såg så jäkla dum ut. Så nu vägrar jag frisörer. Istället fortsätter jag min kamp mot håret med kurer, produkter och knep som jag själv kommit på eller läst om. Så ni som har risigt hår med absolut inte vill klippa er (jag förstår er) ni kan ju kolla lite på detta:


Minst en gång i veckan gör jag en hårinpackning. Detta behöver ju inte vara något påkostat, utan köp en du trivs med. Det finns bra på NK och det finns bra på ICA Kvantum, liksom. Enligt mig. Det viktigaste är väl att ditt hår efteråt känns lent, är mjukt och fint och att det inte är lika frissigt som tidigare.



Jag använder alltid balsam när jag tvättar håret och även när jag gör en hårinpackning. Då avslutar jag med balsamet. Utöver detta kan det vara bra att investera i ett balsam som inte behöver sköljas ur. Jag hade ett sådant förut, som jag kramade in i topparna eller i hela håret. Det blir inte fett utan detta balsam är ju framställt för att man ska kunna ha det i håret utan att skölja ur. Balsamspray är också väldigt bra, men det tänkte jag prata om längre ner när jag pratar om att borsta håret.


Jag har fått för mig att det aldrig är bra att tvätta håret för ofta, och det blir en ond cirkel, tro mig. Ju oftare man tvättare desto lättare blir håret fett. Då är det ju superbra med stand-in-en torrschampo. Jag använder torrschampo när jag vaknar upp på morgonen, inser att jag borde tvättat håret kvällen innan och helt enkelt inte hinner göra det. Det är supergrymt och PROFFS är att rekommendera.


Alltid när jag sover så har jag en knut på huvudet eller en fläta. Jag trivs bäst med att ha fläta eller flätor, för då blir mitt hår lite lagom lockigt, och det är ju dessutom snyggt, tycker jag! När det är lockigt alltså. Det är även så att då blir inte håret så tovigt under natten, och man slipper borsta igenom det vilket ofta genererar i frissigt hår. I alla fall för mig.



När jag borstar mitt hår börjar jag alltid med att lägga i balsamspray i topparna och sedan reda ut dem för att sedan jobba mig inåt huvudet. Jag tycker att det är mycket lättare, och ni kan säkert tycka annorlunda eller tvärtom, men mitt tips är att göra så. För så fort du får ut tovorna närmast huvudet kan du sedan lätt borsta ut dem mot topparna och då kommer du, enligt mig, lättare åt de tovor som ligger nära hårbotten.


Detta är bara en enkel förklaring - när mina toppar ser slitna ut brukar jag lägga i lite glansspray (där är också PROFFS ett bra och billigt alternativ för den med lika smal plånbok som mig) i topparna. Jag tycker inte de ser lika slitna ut då.


Jag blåser (fönar) i princip alltid mitt hår efter dusch, därför att jag har hört att det inte är bra för hårbottnen om man har tjockt hår att det är blött en längre tid (då blir det tydligen som om det möglar, eller något åt det hållet, hårbotten mår inte bra i alla fall). Men när jag fönar använder jag mig alltid av kalluft och...


... värmespray såklart! Jag sprayar hela håret med detta innan jag fönar det, även om det är med kalluft jag fönar. Jag vill vara så rädd om mitt hår som möjligt, när det ändå har den tendensen att ständigt bli frissigt. Därför är både värmespray och kalluft ett bra alternativ för mig!

Hoppas att ni snappade upp något i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Louise

Tyvärr kan håret aldrig repareras om man säger så. Inpackningar och sånt kan bara för tillfället "limma" igen topparna men det är lika risigt igen sen. Vissa frisörer är förjävliga som klipper bort så mycket. Vi på frisörkolan får lära oss att kolla hur mycket 2cm är för kunden och man ska aldrig ta med för det är det hemskaste som finns. Sen blir håret glansigare och inte lika risigt/stryigt om man avslutar med att skölja igenom håret med kallvatten, skrev det i min blogg några inlägg ner :)

2009-09-21 @ 16:52:47
URL: http://louiselonning.blogg.se/
Postat av: VivianN'

tack, dom tipsen kan jag behöva!:D

2009-09-21 @ 21:26:48
URL: http://viviannshuile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0