Sälj bloggdesigner!

Lona undrade om inte jag kunde ge lite tips om hur man får igång en försäljning utav bloggdesigner. Jag tänkte själv ge lite tips, men sedan har jag också fått äran att intervjua ett par personer som är riktigt duktiga på det här!

Lite bakgrund:
Jag började med att göra gratis designer och lottade ut några här i bloggen. På "den tiden" hade jag reklam i menyn om att jag gjorde gratis designer till alla dem som ville ha. Det gjorde att det blev väldigt stressigt, många ville ha. Jag var då inte jättebra på att behärska varken blogg.se's kod- & stilmallar eller speciellt bra på HTML. Men ändå fanns efterfrågan där. Fråga mig inte varför.
När jag insåg att det blev alldeles för mycket - 7-10 designer i veckan, dock ganska simpla på grund av mina bristande kunskaper - så tänkte jag att om jag tar betalt kommer efterfrågan att minska, för face it, folk är snåla och tycker inte att man ska ta betalt. (Jag anser dock att det är ett arbete som allt annat)
Jag började sälja designer i somras, och under hela sommaren fick jag en kund. Det var tung motgång i början, få var intresserade, och alla som frågade efter gratis fick jag trevligt men bestämt förklara situationen för. Men sedan släppte det - jag bestämde mig för att lotta ut någon design och jag gjorde även gratis designer till större bloggar (till exempel Falsk Sanning) för att få marknadsföra mig själv där.
Nu har det börjat flyta på ordentligt, det går riktigt bra. Det trillar in ett par mail i veckan med förfrågan om jag kan göra designer. Alla är inte beredda att betala, så dem får jag hoppa över, men många förstår vilken tid det tar och varför jag tar betalt.

Kort & gott:

x Se till att marknadsföra dig själv - på din blogg, gör gratis designer till stora bloggare i utbyte mot reklam, på bloggar där de eftersöker personer som designar, på till exempel DDB och i olika forum på internet.
x Var tydlig med pris och vad som gäller. Krångla inte till med betalning, utan försök kompromissa fram hur kunden ska betala.
x Tänk affärsmässigt, kunden har alltid rätt.
x Ha en stor dos tålamod, vissa människor ändrar sig hela tiden, betalar sent m.m. Installera inte designen innan du har fått dina pengar.

Imorgon får ni höra tips från Sara som driver bloggen Candis.se!
Trackback
RSS 2.0