Kristin tipsar om designförsäljning

Den tredje delen i min guide om hur man får till en bloggdesignsförsäljning! Nu har jag intervjuat Kristin som bland annat har gjort No Escapes bloggdesign och även gjorde Paows design innan hon flyttade till wordpress.



En bloggdesign från mig med alla önskemål man möjligtvis kan ha inom kodning och Photoshop kostar 200 SEK. Ibland kan de kosta 50-100 kronor mer om jag har lagt ner mycket tid och om de är väldigt avancerade, men oftast ligger priset på två hundralappar.



Det kostar så mycket på grund av all tid jag lägger ner, men också givetvis för att kunden som betalar får skapligt avancerad kodning. Jag har ju kämpat själv för att lära mig allt. Om någon hade köpt en webbdesign från ett riktigt företag så hade den kostat flera tusen, så mitt pris är ändå väldigt lågt. Jag lägger ner ungefär en hel dag på en design, om den är rätt simpel. En mer komplicerad brukar jag göra klar på cirka två dagar.



Jag bara tipsade runt om mina tjänster så gott jag kunde! Pratade med folk, kommenterade bloggar (utan att försöka spamma). Sedan blev jag också medlem på Bloggdesign.nu där man kan ladda upp sina designs för försäljning, utlottning med mera. Det hjälpte mig mycket!



Något man inte borde göra när man säljer bloggdesigns... Svår fråga, haha! Men man borde inte vara jobbig och spamma en massa bloggar med länkar till olika försäljningar och så vidare. Då får man bara en drygstämpel. Man borde också se till att kunden verkligen blir nöjd innan han/hon betalar, så när man har fått pengarna och designen är inlagd, är uppdraget helt slutfört.



Sätt gränser! Låt inte ignoranta människor låta dig slita i onödan, utan att de sedan inte betalar (om du nu sätter ett pris), och gå inte med på att de kör med dig, tjatar, klagar och sådant. Jag har haft väldigt många besvärliga kunder på det viset, men nu har jag lärt mig att visa var skåpet står! Kan också tipsa om att investera i att få sin bloggdesign-business att synas, genom att exempelvis jobba gratis åt någon större bloggare. Så gjorde jag med Paulina, www.paow.se (hon betalade dock ändå), och när hon länkade mig satte min lilla affärsidé igång på riktigt, mail bara flög in från alla håll.
Trackback
RSS 2.0