Osmakliga tidningar

Du öppnar Cosmopolitan. Läser en artikel om att det är viktigt att du har en bra självkänsla, tro på dig själv.
Du vänder blad och läser följande rubrik: "Hur du går ner i vikt snabbt över sommaren".

Du öppnar Veckorevyn. Läser om hur några tjejer fick chansen att boosta sitt självförtroende genom en mingelkväll på Ambassadeur i Stockholm.
Du vänder blad och läser om hur du ska äta rätt för att få bättre hy, om hur du förebygger celluliter...


Detta kallar jag gravt osmakligt. Såklart att det måste finnas tidningar som skriver om sådana här saker, eller internetsajter som gör det, för antagligen är efterfrågan för tips som dessa stor. Men varför ska tidningar som dessa - stora, väletablerade och framförallt respekterade - skriva sådana osmakliga saker.
Själv är jag inte speciellt svag för detta, jag har svårt att känna mig träffad av att jag har äcklig hy eller mycket celluliter, även om jag kanske har det. Därför skulle jag aldrig sätta igång med någon knäpp diet innan jag har fyllt 20 - för det är nämligen skadligt för en växande kropp att inte få alla fetter, vitaminer, mineraler, kolhydrater, proteiner m.m. som den behöver! Man ska självklart äta hälsosamt, det är det inget snack om.

Detta kallas hyckleri. Det blir ett dubbelt budskap. För mig, som är 18 år, och för det mesta kan tänka själv, är det inga problem. Men när jag var 13-14 år och läste Veckorevyn så hade jag svårt att inte ta åt mig. Jag kände att jag kanske borde testa någon diet, jag hade fått höra att jag var tjock. Det är just det som är farligt - människor i min ålder, nej, vi tar inte åt oss - men det är inte bara vi som läser Veckorevyn, Cosmopolitan, SOLO m.fl. Det är faktiskt tjejer, tjejer som inte ens har kommit in i puberteten, som tvingas bygga upp en vägg av ångest runtomkring sig. Det är nämligen så att det är lättare att ta åt sig av kritik än utav de där självkänsla-tipsen.

Därför vill jag tipsa er om ELLE och VOGUE. Två tidningar som jag aldrig har läst ett dyft av detta i. Det är endast bra artiklar som självkänsla-tipsen döljer sig i - karriärkvinnor, utomordentliga garderober... Saker som får en att sätta upp mål i livet - när jag blir stor ska jag bannemig ha allt det där också.


Kommentarer
Postat av: emma - en modeblogg! ♡

Egentligen vet jag det, jag skriver bara klänning för att alla andra håller på tjata om att det är en klänning :P men det står ju topp på deras hemsida såå jag är nöjd om jag kan ha den till jeans :D däremot vet jag en tjej som köpte den och använder den som klänning utan att den är för kort, kanske beror på hur lång man är!

2009-07-04 @ 15:38:17
URL: http://emmasgarderober.blogg.se/
Postat av: Lisa

grymt bra skrivet sanna!

ELLE är helt klart en av de bästa tidningarna som finns :)

2009-07-04 @ 15:55:59
URL: http://li
Postat av: emma - en modeblogg! ♡

Jag köpte också en M och jag är också 165 cm lång :D tufft, haha, men då har jag den som linne helt enkelt :P

2009-07-04 @ 16:00:39
URL: http://emmasgarderober.blogg.se/
Postat av: Gabriella

svar: Tack Sanna <3 Dessutom, heeeeelt rätt som du skriver



<3

2009-07-04 @ 18:19:47
URL: http://forcornelia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0