FAQ

Detta är vanligt förekommande frågor som kommer i bloggen, här besvarade!




Vad har du för kamera?
Allt om min kamera kan du hitta här.

Vilka inställningar brukar du ha på din kamera?
Nu, efter lite mindre än ett år har jag lärt mig hur kameran fungerar, med slutartid och sådant. Jag brukar köra på låg ISO och sedan slutartid beroende på hur mycket ljus det är där jag fotar. Ibland kör jag på auto, och ibland på M!

Hur gör man bokeh?
Läs mitt inlägg om bokeh här.





Kan du göra en gratis design till mig?

Nej, nej och åter nej. För tillfället finns det inga gratisalternativ i min blogg, jag har inte tid med det. I framtiden kommer jag dock göra gratisdesigner som kommer finnas att ladda ned.

Varför kostar dina designer så mycket pengar?
Jag lägger ner ungefär 4 timmar på varje design, så tekniskt sett är det en skitlön -  50 kronor i timman.

Vilken mall använder du som ursprungsmall när du designar?
Tyvärr så minns jag inte detta. Jag har en egen stilmall nu, som jag alltid jobbar utifrån. Jag använde en från början, alltså i oktober 2008 när jag designade min första blogg på blogg.se. Jag minns inte vilken detta var, men jag kan tänka mig att det var Fashion.






Hur har du lärt dig allting om photoshop och bloggdesign?
När jag var 14 år började jag med något som heter piczo, och även något som heter freewebs (idag endast webs.com) På piczo.com använder man mycket HTML och på webs.com är det i princip bara HTML. Jag höll på med piczo i ungefär 2 år, och med webs.com i ett par månader innan jag tröttnade. Så på piczo och freewebs/webs.com lärde jag mig grunderna, både inom HTML och  photoshop. Man skapade en egen hemsida, där man la ut sina alster. Jag gjorde lite mer än 300 layouter (blends) med olika artister, modeller och skådespelare och la ut. Varje gång jag gjorde en ny blend lärde jag mig mer och på så sätt blev jag bättre och bättre på photoshop. Inte nog med att man lade ut sina blends, icons, avatars etc. på piczo & freewebs - man lade även ut tips om photoshop och HTML. Därmed lärde jag mig enormt mycket, och HTML är faktiskt ett språk - så det jag hade lärt mig på freewebs & piczo kunde jag ta till vara på när jag började designa på blogg.se. Jag gör det fortfarande, ibland.

Så via piczo/freewebs och google lärde jag mig även photoshop. Jag har hittat tutorials (guider) på lunarstorm, google, photoshopskolan (innan de satte att man var tvungen att ha deras CD för att kolla på tutorialsen), från olika bloggar och olika piczo/freewebssidor.
Hemligheterna är:
1. Man kan googla allt (helst på engelska, använd sedan google translate)
2. När du lärt känna programmet kan du hitta på egna sätt att göra saker på. Det finns alltid 10 sätt att göra 1 sak på!

Har du Photoshop? Vilket, och varför just det? Hur har du fått tag i det?

Jag har Photoshop CS, jag har haft det i lite mer än fyra år, och så som jag har förstått det så är det inga stora skillnader på CS2, CS3 och CS4. Det kanske det är, men jag trivs bra med mitt. Som svar på hur jag fick det så fick jag en installations-CD i födelsedagspresent av en gammal pojkvän då för fyra år sedan.

Hur mycket kostar Photoshop?
Om du har ett CSN-kort kan du få ett Adobepaket CS4 för ungefär 2500 kronor. Annars ligger Extended versionen på lite dryga 16 000 kronor, och vanliga CS4 kostar ungefär 11 000 för en fullständig version.

Hur kan jag få tag i Photoshop?

Du har fyra alternativ:
1. Ladda ned det från Piratebay.
2. Ladda ner en trialversion från Adobe.
3. Fråga mamma/pappa/vän/bekant om de har en cd på jobbet som du kan få låna.
4. Köp det.





Vilket program använder du när du gör dina videos som filmar skärmen?
Jag använder ett program som heter Camtasia Studio 7.

Kommentarer
Postat av: Sarah

jag är så glad att du gjorde min design innan det här, jag är såå nöjd med den ska du veta :) och folk säger titt som tätt att den är snygg (;

2009-01-06 @ 14:00:34
URL: http://ssommar.blogg.se/
Postat av: michelle

såg att du skrev att du inte gör desginer för tillfället, utan bara lottar ut dom. ville bara säga att OM du nån gång skulle känna för ett göra en design till nån,så är jag heeemskt intresserad,hehe :) puss ha en bra dag!

2009-01-06 @ 14:06:35
URL: http://michibelle.blogg.se/
Postat av: eleanor

jag har startat en frågestund, ställ gjärna frågor! spelar ingen roll om du känner mig eller inte och du kan även ställa dom anonymt om du vill:) kram<3

2009-01-06 @ 15:20:13
URL: http://eleanorwarskog.blogg.se/
Postat av: Ida

Sv: Tack så mycket ^^

Fast den är väldigt mkt redigerad :P

2009-01-06 @ 15:50:52
URL: http://taralom.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Aha okej :) Tack för att du förklarar !



Hoppas du hade en riktigt fin julafton och fick fina saker utan tomten ! :)

Kram

2009-12-25 @ 11:37:14
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: E V E L I N A

Jag undrar hur du fick ditt videoprogram?

laddade du ner det gratis eller kan man det?

om man inte kan, hur mycket kostar det?

Skulle uppskatta svar!

/kram :)

2010-01-28 @ 15:55:13
URL: http://evelinaylwamatilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0