Eskapism eller regression?

Igår var jag med tre tjejkompisar, vi kollade på film, åt godis och allt sådant och bara pratade. Det kändes som att det var längesen jag gjorde det, och det var så sjukt mysigt. Vi pratade verkligen om allt; om när jag och Linnea fyller arton, om fester, kläder, skolan, allt helt enkelt.
Så såg vi ju på film också... och det är därför jag har rubriken eskapism eller regression. Fast jag förväntar mig inte att alla vet vad det betyder. Eskapism och regresseion är olika försvarsmekanismer som Sigmund Freud har etablerat i sin psykoanalys (psykologi alltså) och det är ett sätt att skydda psyket. Om man mår dåligt, alltså psykiskt dåligt på grund av något så kan psyket använda sig av dessa. Eskapism är när man dagdrömmer, och drömmer sig bort till en annan värld, och igår kollade ju vi på en film som utspelade sig i en minst sagt annan värld. Regression är när man "återgår till barndomen" för att man tycker att något är jobbigt. Och filmen var väl från sju år, och man borde kanske inte tittat när man ska fylla arton? Haha.
Filmen vi kollade på var Bratz. Den var riktigt rolig och riktigt töntig och bara sådär så att man kände "åh vad skönt att vi kan titta på en sån här töntig film, som dessutom är dubbad".

Ja, tjejer, tack för en jätterolig kväll. Borde göras om!


Kommentarer
Postat av: linnea

me vilken bild!!!! riktigt mysigt va det iaf :)

2009-01-05 @ 14:43:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0