Färglägg svartvitt

Nu var det ett tag sedan jag la upp Photoshoptips - därför att efterfrågan inte finns. Däremot fick jag ett förslag idag om vad jag kan göra. Nämligen hur man färglägger svartvitt.
Detta betyder inte att jag vet hur man gör en svartvit bild i färg igen, jag ska bara visa hur man till exempel kan färglägga en svartvit blomma. Jag påstår heller inte att det blir perfekt resultat, då många naturliga skuggor brukar försvinna under denna process.

Börja med att göra ett nytt lager över din svartvita bild genom att trycka på Ctrl+Shift+N.



Välj sedan din förgrundsfärg. Jag valde en ganska stark blå. Det blir inte exakt samma färg som man väljer, utan det kan bli ljusare eller mörkare beroende på vilken blandning man sedan väljer. Så om du vill ha en ganska mörkt blå färg på ögonen till exempel - välj inte en mörk blå färg. Utan välj något i stil med denna förgrundsfärg som jag har valt.
Du väljer även pensel (B) och vilken storlek penseln ska vara (beroende på hur stor du vill jobba med/hur stor bilden är).



Sedan börjar du måla, jättelite bara. För att testa om färgen är bra.



För att det ska se mer realistiskt ut så ska det ju vara lite genomskinligt, och det ändrar du i lagerpaletten under "Blandningar". Du kan även ändra Opacitet & Fyll. Vilken blandning du väljer är upp till dig - vilken effekt du vill ha.





Kommentarer
Postat av: Elina Aasa

Jag slänger in en komentar och hör hur du fick ditt photoshop? Ladda du hem det, isåfall vart? Jag skulle jätte gärna vilja veta!

2009-02-25 @ 16:21:54
URL: http://eaasa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0