Att döma utefter åsikter

Jag har börjat känna, sedan min sista dag på devote, att jag har fått en uppfattning om hur bloggvärlden fungerar. Lite mer kan jag väl säga, för hur den fungerar har man ju till stor del alltid förstått.

Men i bloggvärlden är det så att man dömer människor utefter deras åsikter. Det är klart, för man har ju inget annat att döma dem på. Men det blir så fel. För när jag har tittat på till exempel Blondinbella (blir nästan rädd för mig själv så mycket som jag tjatar om denna tjej) på youtube, när hon har varit med i till exempel Vakna med The Voice, så har jag fått en helt annan uppfattning av henne. Vissa gånger där så ser hon ut som en rädd liten mus som bara vill därifrån. Hon kan ju heller inte skratta för då syns hennes tandställning. Eller kanske inte som en rädd liten mus, men hon ser ju inte ut och beter sig inte så som man uppfattat henne i bloggen.
I bloggen däremot framstår hon som superkvinna som verkligen tar för sig. Men när man har sett henne på youtube i mediasammanhang så tycker jag inte att hon gör det. Men ändå så har jag och alla andra dömt henne utefter vad hon tycker. För jag tror att hon är sjukt annorlunda om man träffar henne på stan.

Hur som helst. Jag vill att detta ska vara en liten väckarklocka för många av er. Även om jag tycker si och ni tycker så, så ska ni inte döma mig, och jag ska inte döma er. För jag har aldrig träffat er och jag har ingen grund, bara denna lilla, ynka åsikt att basera mitt dömande på.
Jag tycker det är fel att döma och att vara elak mot en person för att den har åsikter, om de inte strider mot lagen, för i vårt land så får man ha åsikter. Och viktigaste av allt - man får ha åsikter som avviker från andra människors.

För jag tror, att om människor som nu hatar mig för att jag har skrivit provocerande inlägg i mina tidigare bloggar skulle träffa mig så skulle de inte tro att det var samma person. För jag är  inte samma person här på andra sidan skärmen som jag är ute bland människor. Jag vågar inte stå upp och säga att jag kan vara lika kaxig IRL som jag kan vara i bloggen. Jag tycker väl att jag kan vara feg ibland, i verkligheten, men jag står alltid för vad jag tycker. Dock kanske jag inte alltid ställer mig upp i en folkmassa och berättar att jag tycker precis olikt vad de tycker! Men samtidigt tycker jag själv att det är starkt av mig att inse att så är det - jag är en annan person när jag sitter och skriver framför datorn, än vad jag är i verkligheten. Och det är även starkt att kunna be om ursäkt och att stå för de åsikter som man har. Slänger man ur sig något olämpligt kan det vara bra att be om ursäkt, och det gör jag många gånger.

Denna blogg är som en nystart för mig och mitt bloggande. Jag vill inte bli en Katrin Zytomierska. Jag vill vara Sanna som alla tycker om, eller ja, inte alla, men som folk uppskattar. Jag vill inte att de ska läsa min blogg för att de hatar mig, helt enkelt.


Inte långt kvar nu.
Bild: ~matthewfike
Trackback
RSS 2.0