À la Schulman

Läste för ett par veckor sedan en krönika av Alex Schulman i... nån tidning. Ja, men det var ju när jag åkte hem från USA, så var den i Expressen eller Aftonbladet. Ja ja, till saken!
Den handlade om att vara nykter i ett onyktert sällskap. Och om vita månader - folk som ska vara lite märkvärdiga och inte dricka på en månad. Fråga mig inte varför, för antingen bryter de det eller så börjar de direkt när månaden är över. What's the point?
Hur som helst. Igår efter bion gick jag och Ludwig till en födelsedagsfest och jag får säga att det var himla roligt de 50 minutrarna jag var där. Det är inte sarkastiskt på något sätt - vi kom sent så vi fick pallra oss hemåt efter ett tag. Men många av mina vänner var såklart packade, fulla, dragna eller vad vi ska kalla det. Vilket jag inte alls var. Hade inga planer på att bli det heller. Men herregud säger jag bara. Är jag också sådan när jag har druckit alkohol? Världens skrikigaste, jobbigaste, överdrivnaste person?
Antagligen.

Allt är tio gånger värre när det sedan berättas vidare. På måndag kommer man få höra om hur sjuka grejer som hände, fastän jag var där, totalt nykter och såg att hoppsan - så var det ju inte alls.
Vad är grejen? Jag längtar till den dagen då jag kan få sätta på mig en LBD, högklackat och sminka mig lite fint. Stoppa ner en flaska vitt vin (Asti Cinzano, såklart - sött och drickbart) i en fin presentpåse och kila iväg hem till någon som bjuder på god mat. Framåt kvällen kan det bli lite Singstar, och historieberättande, lite nostalgitripper och ja, någon kanske blir lite rund under fötterna. På måndagen är det bara en kul sak att se tillbaka på, inget som ska överträffa förra gången.

Och det är ju en grej - allt ska ju alltid vara så mycket bättre än sist. Jag hade aldrig kunnat vara med om den pressen, att hålla uppe humöret, le, vara aspackad men ändå tänka på vad jag gör så att jag inte gör något jag får ångra. Det ska vara så mycket roligare än förra helgen och vi ska åååååååh.
Det kanske är därför jag inte är ute speciellt mycket, utan föredrar kvällar i soffan.


Men hörrni, jag blev lite pepp på middag. Igår låg jag och fantiserade om min tjejmiddag som jag ska ha när jag fyller arton. Det var längesen jag hade tjejmiddag. Faktiskt.
Jag tror att lagom ändå är ett bra ord. I alla fall i vissa sammanhang.

Kommentarer
Postat av: elin

Svar: Vart utanför gbg bor du? Vet du vart varberg ligger?

2008-11-16 @ 14:29:42
URL: http://thedancer.blogg.se/
Postat av: n' en skön lirare

Jadu, de va jäkligt gott :D

2008-11-16 @ 14:32:10
URL: http://natalienilsson.blogg.se/
Postat av: sarah

hej sanna !

jag har en ny blogg och vill fortfarande ha lite hjälp med bloggdesignen i framtiden :)

Kram sarah ssommar.blogg.se

2008-11-16 @ 15:50:19
URL: http://systerlycklig.se
Postat av: Anna

Vad klok du är! Man ser verkligen saker ur ett annat perspektiv när man själv är nykter och andra är motsatsen. Man tröttnar efter ett tag på att försöka ha så mycket händelser som möjligt och börjar istället fokusera på att göra händelserna mer betydelsefulla och få ett riktigt minne.

Du är antagligen några år yngre än mig om du inte har fyllt 18 än men den där tiden med att ta med en flaska vin och äta god middag, umgås och ha det trevligt... den kommer och jag är säker på att du kommer uppskatta den. Men å andra sidan, förutom vinet (om man nu följer lagar) så är det ju något du skulle kunna göra redan nu?

2008-11-16 @ 19:05:18
URL: http://alterica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0