Stor slidedown (meny som täcker hela ovansidan av bloggen och slidear ner)



Stilmallskod:


Kodmallskod (lägg efter div id="wrapper")


Sanna tipsar:
Att ha en ribbon som jag har är inte ett måste, din kreativitet får inte ha gränser när det gäller bloggdesign. Att härmas uppskattas inte, försök att modifiera koden så att den blir din egen! Tips på vad du kan ha istället för en ribbon är till exempel en fyrkant, en box med rundade kanter, en annan typ av ribbon, kanske som att det ser ut som en liten lapp som sticker ner... Eller inget alls, det funkar också.

Kommentarer:

1 Hannah Danielsson:

skriven

Hej sanna! på min blogg hannahdanielsson.blogg.se så håller jag på att göra en sådana här meny. Men överrubrikerna i din har lite vittbakom sig som inte går bort, vet du vilken kod man ska ändra på för att det ska ordna sig? kram :)

Svar: Jag har ingen sådan kod i min, så jag tror det beror på andra koder i din stilmall. Såg till exempel detta under .navheader { background-color:#FFFFFF; du kan prova att ta bort det :)
sannas rum

2 Anonym:

skriven

Hur gjorde du menyn i gratis design 9?

Svar: Kan inte svara på det i kommentarsfältet, men kan göra ett tips om det.
sannas rum

3 angelica :

skriven

Hejsan Sanna, jag hittade detta tips igår och kände för att prova och allt funkade jättebra (bra tips!!! och du är så duktig!!) men såklart uppstår det problem. Om du går in på min blogg så kan du se att min meny hoppat ner (bläddra längst ner , menyn börjar typ där sista inlägget slutar) och jag provade ändra saker i min kodmall och kom fram till att det är detta stycket:
<!-- menu-items -->
<!-- #menu-inner -->
<!-- #menu -->

som gör att min meny hoppar ner. Jag provade att ta bort det och då satte sig menyn där den ska vara... så nu undrar jag om du skulle kunna ge mig någon hjälp här, för jag vill ha min meny i höjd med headern typ..

Svar: Njaa, det där är kommentarer till koderna, så de läses inte av webbläsaren. Du kan ta bort dem, det spelar ingen roll, som sagt är det bara kommentarer. Vad jag kan se så är din meny i höjd med headern nu :)
sannas rum

4 Ella:

skriven

Hej du, försöker att fixa detta nu och det funkar när man utgår ifrån en av blogg.se´s gratis deign-mallar men vart ska man klistra in stilmallskoden i stilmallen om man har en av dina designer?
Har försökt jätte länge men fattar inte vart, hoppas du fattar vad jag menar !

Svar: Man kan klistra in koder i stilmallen vart som helst, längst ner är att föredra så slipper man vara orolig för att förstöra andra koder.
sannas rum

5 E B B A:

skriven

Hej Sanna! Jag vet inte hur länge jag testat men det är så att jag har en bild, och den bilden vill jag ha så som du har din flik. Det är bara det att själva "slidedownen" reagerar innan jag ens nuddat fliken med muspekaren. Hur fixar man det? Är det sådanahär kommentarer du inte svarar på/vill ha så behöver du inte svara utan då kan du bara ta bort kommentaren kram :)

Svar: Hm, har du möjligtvis adressen till bilden + CSS:en t ill. koden du skrivit så att jag får kolla hur det ser ut? (:
sannas rum

6 Matilda:

skriven

I den här menyn skulle jag vilja ha både sånna kategorier men även ''om mig'', hur gör man det? Kan koda bloggar och sånt men fattar inte hur jag ska göra så skulle du kunna förklara? :)

Svar: Du kodar med helt vanligt HTML, byt ut en av de jag har gjort mot Om mig, lägg in bild, text etc.
sannas rum

7 Kaarroollina:

skriven

hej, jo jag undrar om man ska klistra in båda koderna på varje sida(alltså inte bara startmenyn, men också i inläggen och arkivet osv)?

Svar: Om du vill att menyn ska finnas på alla sidor så Ja.
sannas rum

8 Karolina:

skriven

Jo en till fråga:
När jag har klistrat in allting, då när jag förhandsgranskar då blir det helt fail. Det blir inte ens sådan som hoppar fram. Det blir olika kategorier innan headern, typ.

Svar: Då har du inte gjort rätt helt enkelt. Börja om från början och gör det långsamt (:
sannas rum

9 Karolina:

skriven

Men jag har försökt flera gånger det går inte!

Svar: Koderna är korrekta, både jag själv och flera andra använder dem, så det är inget fel med dem. Så som sagt är det något som du gör fel, så än en gång; du får ta det långsamt, göra en sak i taget och till sist kommer du förstå och göra rätt. Detta är ett språk (HTML är ett språk, CSS är ett språk). Man lär sig inte ett nytt språk över en dag utan man får studera det och försöka förstå vad de olika delarna gör.
sannas rum

10 sandra :

skriven

Jag vet inte om jag bara har hjärnsläpp för stunden eller om jag bara är korkad som inte ser felet i mallen haha. Men min meny såg jättebra ut fram tills jag publicerade den. Jag har en rubrik som heter "FOTO" och den + alla kategorier inom området hamnade under de andra rubrikerna istället för bredvid som den borde. Finns gott om plats, men nej där ville den visst inte ligga. (sandraberkemo.blogg.se) Går att se där, vet du vad felet är?

Svar: Ja det ser lite märkligt ut, dock ser jag det knappt i och med att panoraman är i vägen (panoraman klickar inte så bra ihop med detta). Om du kollar i dina koder så ser du att det finns div id="latest-posts" - mitt tips är att du skapar css-regler för dessa id-attribut så att du kan styra dem med margin och padding och således flytta runt dem som du vill i slidedownen :)
sannas rum

11 Kashma Izat:

skriven

Hej!

Var på jakt efter en bra design till min blogg och hittade hit. Har laddat ner en av dina designer och provar att justera om den på en annan blogg och det jag håller på med just nu är att lägga in denna på den designen. Jag läste att det inte uppskattades att man skulle härma och det förstår jag absolut! Är dock verkligen sämst på att designa sånt och min fråga är om det går bra om jag endast ändrar texten i ribbonen till något annat? :)

Svar: Du får göra som du känner, men om du har laddat ner en av mina designer så ska min länk ligga kvar, så då är det okej att härmas lite mer.
sannas rum

12 Kashma Izat:

skriven

(Glömde lägga till att om jag ändrar text och lägger till egna bilder innuti rutan också)

13 Kashma Izat:

skriven

Jo annars skulle det vara lite taskigt mot dig, att inte visa någon credit alls. Men såhär ser det ut just nu www.egenkodmall.blogg.se
och så länge som alla länkar är kvar var det lugnt? =)

Svar: Ja fast ribbonen får du inte ta, men du kan göra en egen som påminner om den såklart.
sannas rum

14 Kashma Izat:

skriven

Får jag behålla ''bindestrecken'' eller måste jag ändra på det också? (Frågar rätt mycket, men vill inte göra något som jag kanske inte får)

Svar: Nej det är ingen fara att du frågar, det är bara bra :) Du får göra precis hur du vill, bara du gör bilden själv och inte tar min :)
sannas rum

15 Kashma Izat:

skriven

Tack så mycket för allt!

Svar: Ingen fara 😊
sannas rum

16 Kashma Izat:

skriven

Jag har ett problem när jag lägger sedan in det på min riktiga blogg, jag har lagt in alla kategorier och sådant i slideshowen alltså arkiv osv och går man in på bloggen hamnar den över hela sidan. Tog bort det nu men hann screenshotta innan:

http://i44.tinypic.com/5p0r6e.png

det beror troligvis på all text men kan man inte göra så att allt det där syns när man håller musen över ribbonen istället? :(

Svar: Yes, det beror på att du har för mycket text, och även om du hade gjort så att det bara droppade ner om man håller musen för så hade man då inte kunnat få bort det, i coh med att det täcker hela sidan. Använd gärna ett annat typ av upplägg för arkivet så att det inte tar så mkt plats.
sannas rum

17 amandamathers.blogg.se:

skriven

Alltså... det blir hur bra som helst på alla sidor FÖRUTOM inläggssidan för då åker mitt ribbon upp så bara halva syns? fattar ingenting...

Svar: Vart har du koderna?
sannas rum

18 Sandra:

skriven

Hej! Det var nog denna videon du menar... eller så gick jag in i en annan ^^ Men jag såg ialafall videon, och tro mig jag typ prövade i 2 timmar eller så, och det gick inte att få till koden... Du behöver inte göra en ny video, den räcker, men kan det bro på designen som jag har på bloggen, för att min vän prövade det också men koden blev bara fel på bloggen :/ ps. kolla gärna min blogg och se på designen och se om det beror för designen.

- Sandra

Svar: Nej det beror inte på det designen, det beror helt enkelt bara på att ni tyvärr gör fel isf. Jag har själv gjort den designen du använder och vet att alla mina tips fungerar med den designen. Så jag kan tyvärr inte gör annat än att säga att ni får prova igen. Som ni ser gör jag det i videon och det fungerar.
sannas rum

19 Melanie:

skriven

Tack så jättemycket för hjälpen! :) En fråga bara; hur lägger man till bilden som syns? Jag testade att lägga in bildkoden, men då syddes bara texten, vilket inte är särskilt snyggt :)

Svar: Som det står i koden måste man ta bort texten i kodmallskoden och ha en bild som passar med vad som finns i stilmallen så man får testa sig fram lite :)
sannas rum

20 Melanie:

skriven

För jag tog bort tomten "menybildenhamnarhär(tabortdennatext) och lade in bildkoden istället, men ingenting händer förutom att bildkoden syns i dess ställe. Ska man ha "" runt bildkoden? :P

Svar: Det lägger man in i stilmallen, inte i kodmallen.
sannas rum

21 Melanie:

skriven

Oj! Tack så mycket! <3

22 Melanie:

skriven

Hejsan!

Hur minskar man mellanrummen mellan kolumnerna? För jag vill ha dit en till kolumn, men då hamnar den under de andra, vilket inte är särskilt snyggt. Därför behöver jag minska mellanrummet mellan dem, men jag hittar inte vart man gör det. :P

Svar: Man får testa sig fram om man ska lära sig något. Men i detta fall är det #menu-items>div { } och däri finns då width som betyder bredd. Så får man ändra bredden där.
sannas rum

23 Emmelina:

skriven

Jag har samma problem som Hannah (den första kommentaren) jag har tagit bort det som du tipsade henne om men ingenting hände.. har du någon idé om vart jag ska ändra då? c:

24 Emmelina:

skriven

En till fråga, mina kategorier visas inte i den "vanliga" menyn så jag vet inte hur jag ska kunna få in länkarna till menyn som du visar i den här videon?

25 Nelly ♡:

skriven

Jag hade tänkt att lägga in denna meny på min blogg men när jag lägger in koden så hamnar allt bara under headern, ser super konstigt ut.

Kan du kanske hjälpa mig? Vad gör jag för fel?

Kommentera här: