Använd externa/ovanliga typsnitt på din blogg med hjälp av @font-face



Stilmallskoden (lägg vart som helst i stilmallen)


Det du döper ditt typsnitt till (det du skriver istället för typsnittets namn) är det namnet du sedan använder under exempelvis h3.

http://www.tumblr.com/themes/upload_static_file


Sanna tipsar:
Detta tips är mindre krävande än till exempel cufón-tipset då det inte är ett script som kan sega ner sidan, och du har oändligt många mer typsnitt att välja mellan än om du använder Google Webfonts. Detta tips är väldigt lätt att använda, om du frågar mig!
Tänk på att försöka hitta ett typsnitt som funkar med åäö. På exempelvis dafont.com kan du skriva en exempeltext för att se hur typsnittet ser ut med olika bokstäver, sammansatta.
Sist men inte minst; du kan göra hur många du vill, men tänk på att inte blanda för många typsnitt; det kan irritera läsaren.

Kommentarer:

1 Nathalie - Film/TV:

skriven

Guuud vilket bra tips Sanna! Tack ska du ha. Tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack tack.

Svar: Hihi, vad kul att du uppskattar det :)
sannas rum

2 Elin Stenbäck:

skriven

DU ÄR ETT GENI! <3

3 Linn Hagstedt:

skriven

Hej jag har ett problem med att själva texten hamnar utanför ''inlägget'' och går liksom ut på bakgrunden osv :( vad ska jag göra? :(

Svar: Då fixar du lite med margin och padding så att det inte hör det helt enkelt :)
sannas rum

4 Jodine:

skriven

Använder en av dina gratisdesigner och har suttit med det här i nån timme och får det inte att funka alls, teckensnitten byts inte nånstans, vad ska jag göra åt det? Funkar det inte längre

Svar: Jag ser ditt typsnitt som det ska, vad har du för webbläsare?
sannas rum

5 Jodine:

skriven

Jag ser bara de som låg med i designmallen, inte de jag bytte till.. Jag har Mozilla Firefox.

Svar: Ja okej det förklarar saken, Mozilla är lite efter med de senaste CSS-implementeringana så kort och gott fungerar inte detta i ngn annan webbläsare än Chrome, som är up to date med CSS3 :)
sannas rum

6 Miss Capricorn:

skriven

Hej Sanna! Jättebra tips...om det hade funkat! Hela sidan craschar direkt jag lägger till koden från Tumblr. Tar jag bort den lilla apostrofen som är strax innan länken blir det bra igen, men inget typsnitt syns. Synd att det inte funkade, har testat med olika typsnitt och alla är ttf.
Kram Carola

7 Miss Capricorn:

skriven

Hej igen, kollade i annan webläsare, Crome och där syns det, dvs detta funkar INTE i IE. Hela bloggen craschar totalt, bra att veta. Tror inte jag använder denna kod så länge det inte stödjer IE.

Svar: Nej IE har inte uppdaterat sina webbläsare för nya CSS3, så tyvärr funkar i princip inga av de nya reglerna i IE. Väldigt synd dock, då det finns många nya roliga regler!
sannas rum

8 Frida:

skriven

Hade vart grymt snyggt, men jag kan inte få det att funka.. Händer verkligen ingenting när jag ändrar. Har testat med olika typsnitt men de blir ingen skillnad ändå, vet du vad det kan vara? (: Har chrome, så webbläsaren är det nog inte.. Grymt bra tips ändå(:

Svar: Kan tyvärr inte hjälpa dig när koderna inte finns kvar i din stilmall :/
sannas rum

9 Zana:

skriven

Hej! Jag har gjort allt som du har sagt men det syns ändå inte på min väns dator den fonten jag vill ha, syns bara på min. Vad är det som kan vara fel? :)

Svar: Då har hon helt enkelt antingen en dator eller en webbläsare som inte funkar med detta, och då kan du inte göra något tyvärr.
sannas rum

10 Zana:

skriven

Märkte att det inte funkar när jag skriver in typsnittens namn t.ex. om jag skriver att det ska heta A. Vad kan det bero på? Tack för hjälpen :)
@font-face {
font-family: "A";
src: url('http://static.tumblr.com/6g51ve4/h2xnjxp9g/signerica_medium.ttf
);
}

Svar: Märkligt. Ser dock att det saknas en ' efter http://static.tumblr.com/6g51ve4/h2xnjxp9g/signerica_medium.ttf (du kan inte bara ha en innan utan måste i så fall avsluta med en också.
sannas rum

11 Twiggy Lundberg:

skriven

Hej! jag ser mitt typsnitt perfekt, men det gör dessvärre inte min kompis som kollar åt mig. Läser ovanför att det kan ha med dator eller webbläsare att göra, men det är det inte.

Svar: Om du gjort rätt så ska det funka, men funkar det inte så funkar det inte. Finns tyvärr inget att göra. Vissa webbläsare och datorer behöver fler än format än ttf. Om du har typsnitten installerade på din dator så ser du dem automatiskt, vilket betyder att det visst kan bero på webbläsare eller dator, och att det då är ttf-formatet som inte funkar.
sannas rum

Kommentera här: