Ändra formatet för tid & datum på kommentarerna



Nedan följer några olika format som du kan använda

Exempel: 14 Nov, kl 18.56


Exempel: 15 Nov 2012, kl. 11.27


Exempel: 15/11 2012, kl. 11.27


Exempel: 15 november 2012, kl. 11.27 (på svenska)


Sanna tipsar:
I dessa koder ovan så finns det ett stort antal ord som heter entry. Dessa ord (endast ordet, inget annat, inte ta bort någon punkt eller något annat) ska du byta ut mot ordet comment. Så kopiera en kod, leta upp alla entry och skriv comment istället. Lättast är kanske om du lägger koden i ett textdokument först, trycker ctrl/cmd+f och söker på ordet entry för att se alla entry's som finns i koden du väljer att använda. Du kan då skriva om koden i textdokumentet och sedan klistra in den i din blogg.
Du går alltså in på Inläggssidan, letar rätt på comment.time och comment.date och byter ut det stycket mot ett av styckena ovan.

Kommentarer:

1 Emma:

skriven

Hej! Jag har suttit hela dagen och försökt fixa mina länkar såsom t.ex. http://auroramohn.blogg.no/ & http://l0ve.blogg.no/ har i headern på sina bloggar (länkar till facebook bloglovin etc. som också ändrar färg på texten vid mouseover. Jag vill att den ska ligga över bilden i headern precis som deras. Dock lyckas jag inte få det att fungera. Det närmaste jag kom var att få dit länkarna på min testblogg fast utan att de ändras vid mouseover. Men på min riktiga blogg funkar det inte över huvudtaget. Vet du hur jag ska göra? Och hur mycket kostar det om jag vill ha hjälp med detta? :)

Svar: Du använder tipset Klickbart i headern och sedan det som heter länkar med övergång. Priset hade varit 15Okr om du ville att jag skulle koda just dessa länkar för dig.
sannas rum

2 Emma:

skriven

Tack för svar! Det enda problemet när jag ska göra "klickbart i headern" Så blir hela headern en länk även fast jag tagit bara den delen jag vill ha som länk med genomskinlig bakgrund och sparat som png. Vad gör jag för fel?

Svar: om hela headern blir en länk beror det på att du lägger div id="header" inom a href="", den ska vara inuti div id="header" inte tvärtom :)
sannas rum

3 Emma:

skriven

Fast jag ska väl inte röra div id "header"? Jag ska väl bara klistra in koden i rutan under "wrapper"?
För div id="wrapper står för sig själv och div id="header" för sig själv så har jag klistrat in koden på en egen rad imellan. Men det fungerar ändå inte.

Sen har jag lagt in min vanliga header bakgrund i stilmallen och inte i kodmallen, spelar det någon roll? :)

Svar: Nej, du ska klistra in den I div id="header". Så att koden ligger i div id="header" KOD HÄR /div
sannas rum

4 Emma:

skriven

Tack för alll hjälp!
Men om jag tar bort den div id="header" som redan finns och klistrar in koden du gjort i rutan istället så blir det ju samma sak? Men det blir ändå så att hela bilden länkas? :)

Svar: Du ska inte ta bort nånting, du ska klistra in dina länkkoder i div id="header" som jag skrev. Då blir inte bilden en länk.
sannas rum

5 Emma J:

skriven

Förlåt för att jag krånglar så mycket haha men den vill inte funka, för om jag sätter in hela koden där du sa nu så blir det ändå hela bilden + att bilden läggs under där inläggen är istället.. :(

Svar: Okej för det första så har du ett ‹/div› för mkt efter ‹div id="header"› ‹/div›. För det andra så är det svårt för mig att se vad du gör fel om koderna inte ligger i din kodmall, har du en testblogg som du kan lägga upp hur du gör då?
sannas rum

6 Emma J:

skriven

Sv: På www.emmajohnsons.blogg.se/testblogg så har jag lagt in den på samma sätt

Svar: Anledningen till att det blir helt galet är för att du har missat > efter <div id="header", och anledningen till att din header blir en länk hela den är för att du har gjort en bild som är lika stor som headern. Bilderna ska vara små, alltså endast texten på bilden ska vara där.
sannas rum

7 Emma J:

skriven

Tack för all hjälp! Äntlig har det löst sig! Men om jag bara vill ha övergång på just de länkarna och inte på alla, vart sätter jag då in koden som finns för "länkar med övergång"?

Svar: I och med att du har gjort bilder så får du använda dig av "bilder med mouseover-tipset", och sedan lägga till detta längst ner i din stilmall:
#header a {
text-decoration: none;
}

#header a:hover {
-o-transition: all 0.7s ease-out 0s;
-webkit-transition: all 0.7s ease-out 0s;
-moz-transition: all 0.7s ease-out 0s;
}
sannas rum

8 Emma J:

skriven

Jag har tyvärr ett sista problem. På testbloggen fungerar allt som det ska men när jag lägger in de på min vanliga blogg så funger inte instagram-länken. Den fungerar på min vanliga blogg när jag har samma mått på left och top som i din kod, men när jag ändrar de så försvinner länken. Det är inte så med någon annan utan bara instagram länken..

Svar: Det är för att du har lagt instagramkoden innan spotifykoden, gör tvärtom så borde det funka.
sannas rum

9 Emma J:

skriven

Åhnej mitt i allt fixande så har min meny hoppat ner under inläggen. Vad har jag gjort nu? Tack för att duu har tålamod och hjälper mig med allt! Nu är det de här tre sista frågorna bara sen när de är lösta så ska jag inte ge dig huvudvärk mer haha :)

Svar: Det kan jag tyvärr inte se, det kan ha att göra med för många/för få /div-taggar. Antingen kan du prova att ta bort eller lägga till /div-taggar innan div id="side" och se vad som händer. Kolla gärna på denna video om grunderna i HTML & CSS: http://sannasrum.blogg.se/bloggtips/2013/july/gor-egna-koder-i-din-stilmall-kodmall.html#comment
sannas rum

10 Emma J:

skriven

tack igen för all hjälp! Det enda jag har kvar som jag inte får att fungera är menyn som hoppat ner och övergångarna som inte vill fungera. Åh jag känner mig så trög... :)

11 Emma J:

skriven

jag provade att lägga till en och då flyttades den upp, men ser du att rutorna i menyn fortsätter långt åt höger?

Svar: Som sagt så kan jag inte se vad det beror på, utan du får testa dig fram och se vad som fungerar och vad som inte gör det, prova att lägga till ännu fler /div-taggar till exempel.
sannas rum

12 Emma J:

skriven

Okej, ska försöka lite till! Vet du också varför de inte vill ändras vid mouseover? Jag har försökt att göra allt enligt ditt inlägg. Ska jag sätta in koden i ruta 2 under varje kod tillhörande varje bild eller vart ska den sättas in?

Svar: Vad jag kan se har du inte lagt in scriptet för mouseoverkoder på din blogg, så det måste göras, och alla bildkoder ska ha oversrc-delen i sig för att det ska funka.
sannas rum

13 Emma J:

skriven

jag har lagt in scriptet nu och försökte att lägga in oversrc delen i varje bild med en ny ljusare bild som jag har gjort för varje bild. men det funkar inte alld, det händer inget?

Svar: Jag kan inte se att du lagt in oversrc-koden vare sig på testbloggen eller din vanliga, som sagt kan jag ju inte hjälpa dig om jag inte kan se vad du gör för fel.
sannas rum

14 Emma J:

skriven

Nu har jag följt alla stegen på den här testbloggen http://tessssstblogg.blogg.se/

Svar: För mig fungerar koderna utmärkt, ser däremot att din scriptkod är inlagd väldigt konstigt. Kopiera om den koden och se till så att den ligger som den ska, så bör det funka.
sannas rum

15 Anonym:

skriven

Men jag har lagt den precis innan men bilderna ändras inte vid mouseover?

Svar: Alltså koden du har lagt in ser helt knasig ut, det är inga radbyten utan allt kommer som en flowtext, och så ska det inte vara, så som sagt får du kopiera och klistra in den igen.
sannas rum

16 ACIRES - Fotograf i Skåne:

skriven

åH hej, har suttit och pillat med koderna nu men får inte alls till det.. Jag skulle vilja ha datumet sen radbryte och sen månaden för att kunna ha det i en bakgrund.. Hur gör jag? Har pillat runt bland dessa koderna men får dom inte att göra ett radbyte..

17 ACIRES - Fotograf i Skåne:

skriven

Och så tittade jag närmare på hur koderna var uppbyggda och jag löste det på 2 sekunder, vilken känsla! hAHHA

18 реактивный артрит лучше лечить дома или в стационаре:

skriven

Wow, marvelous weblog format! How lengthy have you ever been running a
blog for? you make running a blog look easy. The entire look of
your website is magnificent, as smartly as the content!

Kommentera här: