Bilderna går ända ut i kanten i inlägget, men det gör inte texten





Sanna tipsar:
På grund av att man lägger in att bilderna ska börja längre ut än texten så fungerar det inte att lägga bilder bredvid varandra när man använder detta. Om man har en content på 8OOpx och lägger in två bilder á 4OOpx så kommer den högra bilden att överlappa den vänstra med 4Opx, vilket inte blir snyggt. Detta gäller dock oavsett hur stora bilderna är; lägger du dem bredvid varandra så kommer de överlappa varandra. Jag rekommenderar därför om man ska använda detta tips att man, om man vill lägga in två stycken mindre bilder bredvid varandra, gör två bilder till en i Photoshop först, och sedan lägger in dem på bloggen som en bild. Då slipper man detta problem.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Det funkar utmärkt... på första bilden! Scrollar jag ner till nästa inlägg är det normalt. Varför blir det så?

Svar: Ingen aning, kan ju inte se din blogg = kan inte se vad du gjort.
sannas rum

2 Anonym:

skriven

Oj, jag glömde fylla i den!

Svar: Ser ut som att du har centrerat bilderna i de andra inläggen, det kan man inte göra.
sannas rum

3 fjärilsknut:

skriven

Har letat efter den här koden i evigheter, har försökt trixat och så själv men har inte funkat, tack så mycket!! :)

4 Li:

skriven

Försöker få det här och fungera på min testblogg men det blir liksom en kant på höger sida ändå :( Har bilderna på 800px och Content på 800px och tagit bort all padding från content men det vill fortfarande inte försvinna??

Svar: vad jag ser har du padding under entrybody?
sannas rum

5 Linnea:

skriven

Oj glömde länka bloggen! mylifeaslinnea.blogg.se/testing

6 Linnéa Olsson:

skriven

Den är fortfarande kvar när jag tagit bort all padding under entrybody samt hamnar texten ute i kanterna då o:

Svar: Har du padding under content?
sannas rum

7 Linnéa Olsson:

skriven

Nej ingen alls :(

8 Linnéa Olsson:

skriven

Felet var att jag hade margin på entrybody img tog bort det då funkar det men då är det ingen padding på texten haha :(

9 Linnéa Olsson:

skriven

Nu har jag identifierat problemet! Jag studerade Nevnariens stilmall med webbutvecklar verktyget. Hennes entrybody har en Width som är mindre än content. Jag la in liknande på min nu men bilden som är uppladdad i 800px förminskas automatiskt för att passa in (jag la entrybody 700px width) och då blir även bilden 700px i width fast de vanligtvis brukar "försvinna" för att de är för stora för inläggen. Har du någon aning om vart man kan hitta det?! Dubbelkollade även att min teori stämde genom att öppna bildens direktlänk och med hjälp av fingermått mäta om den var likabred som i inlägget men det var den inte! Har googlat jättemycket men verkar som ingen upplevt samma problem med blogg.se ännu. Inte vad jag kan hitta i alla fall..

Svar: om du har en maxwidth på entrybody img eller entrybody så minskas bilden, men det har inte jag med i detta tips. Jag förstår faktiskt inte varför du har en width på entrybody? Det behöver man inte, men om det har fungerat för dig så kan du ju fortsätta med det :)
sannas rum

10 Linnéa Olsson:

skriven

Well kollade på koderna i videon och i min blogg och de såg identiska ut men ändå förminskades bilden. Men så fort jag la till widthen fungerade det så jag vet inte :)

11 Viktoria:

skriven

Hur gör man med videos från t.ex youtube? Dom ligger snett nu :(

12 therese:

skriven

Var trevlig, och försök så mycket du kan själv innan du frågar! Kom ihåg att man lär sig inget om man inte provar.

13 therese:

skriven

Haha oj förlåt, det var inte meningen att skicka iväg din egen text! Måste fråga en sak som inte rör just det här med att få ut bilderna ända ut i kanterna utan om själva bredden på bilderna i varje inlägg. Har nämligen uppstått ett problem, om jag t.ex. laddar upp en bild som är mindre än 800px så blir den ändå så stor (maxad eller vad man ska kalla det) vilket resulterar i en suddig och för stor bild. Här kan du se ett exempel: http://theresegustavsson.se/2014/may/handlat-utemobler.html
Vet du hur man kan lösa det här? :D Kram

14 Moa - hobbyfotograf:

skriven

Hur gör man för att få videos till att gå ända ut i kanterna? Jag har kollat runt hur mycket som helst, men hittar ingenstans :(

Kommentera här: