Bildspel i headern





FÅR MÅNGA FRÅGOR FRÅN PERSONER VARS SLIDESHOW/BILDSPEL HOPPAR OMKRING. DET FINNS TVÅ FEL MAN DÅ KAN HA GJORT.
1 MAN HAR STÄLLT IN WIDTH & HEIGHT I KODMALLSKODEN PÅ FEL PIXLAR. (VANLIGAST)
2 MAN HAR LADDAT UPP BILDERNA VIA TINYPIC ELLER ANNAN EXTERN UPPLADDNINGSSIDA. SÅ OM DET HOPPAR OMKRING, PROVA ATT ÄNDRA DET FÖRST INNAN DU FRÅGAR (FÅR SOM SAGT MÅNGA FRÅGOR PÅ DET.)


Stilmallskoden (klistra in vart som helst i stilmallen):


Scriptkoden (klistra in innan /head):


Kodmallskoden (klistra in efter div id="wrapper"):



Sanna tipsar:
Som sagt; om ditt bildspel hoppar omkring beror det antingen på att du har laddat upp bilderna via en extern uppladdningssite eller så har du ställt in width och height fel. Width och height måste alltid ställas in så att de är exakt lika stora som bilden, man kan inte ändra och göra mindre/större där, då hoppar det!
För att justera vart denna slideshow/bildspelet ligger så kan du ändra i stilmallskoden vid margin. Om du lägger till margin-left etc. så kan du flytta runt den så att den passar din blogg.

Kommentarer:

1 Sanna Brandt:

skriven

Hej Sanna, tänkte bara fråga vad typsnittet på texten i headern du gör heter?
Både den där det står photography och även den mer kusiva texten.
Skulle bli grymt tacksam för svar!
Kram

Svar: Gerogia & Carlotta (:
sannas rum

2 Jackie:

skriven

ååh tack du är BÄST! Har letat efter en sån här hur länge som helst och ÄNTLIGEN hittade jag din som är sjukt bra! TACK :D

Svar: Åh vad kul att höra :D
sannas rum

3 Emelie:

skriven

Hej! Gjorde allt som du sa man skulle göra, och det funkade super! Men, dropdown-menyn jag hade har som hoppat ned under headern. Hur ska jag fixa det och få tillbaka dropdownen till sin vanliga plats, dvs i rutorna över headern? :)

Svar: Använd koden som jag har i tipset "positionera vad du vill" så kan du göra det (: alternativt kolla under margin och padding i stilmallen för dropdownen så kan du fixa det (:
sannas rum

4 Julia:

skriven

Men hur gör man om man vill ha en dropdown meny också? Så som det exemplet du visade i videon. Då hade ju du en meny ovanför bilderna.
Hur får sen den att fungera?:)

Svar: Det är bara att lägga in de koderna också helt enkelt, inte mer än så !
sannas rum

5 magda':

skriven

Ska man lägga in koderna i alla kodmallar? :)

Svar: Japp, annars syns det inte på alla sidor :)
sannas rum

6 Cornelia Holm:

skriven

Hur kan jag göra om jag vill ha flera bilder i bildspelet samtidigt. Alltså att jag har typ fyra mindre bilder bredvid varandra i ett bildspel?

Svar: Då gör du varje bild som fyra bilder, och sedan byter du bara dem för nästa bild då.
sannas rum

7 Elina:

skriven

Hejsan!
Denna beskrivning funkar inte helt på min blogg,
i bildspelet "hoppar" bilderna när de byts.
Alla bilder byter alltså mellan 2 olika storlekar osv. Svårt att förklara men om du går in på min blogg kanske du ser och vet vad som är felet? TACKSAM FÖR HJÄLP! :)

Svar: Detta händer mig ibland också, men jag kan inte komma på vad det beror på tyvärr . Man får testa igen helt enkelt, göra om det :)
sannas rum

8 ▲ S A N N A:

skriven

hej! jag testade detta på min testblogg men headern hamnar inte där den ska, gå gärna in här: http://almasannaperssonsdesign.blogg.se/
så kanske du förstår vad felet är.
tack :)

Svar: Du får lägga till stilmallskoden och styra headern med den .
sannas rum

9 Anna:

skriven

Hej ! Tack gode dug att du hade ett sånt här inlägg som funkade!
Dock hoppade min inläggs dida ner eller vad man ska säga..
Gå gärna in på min test blogg och kolla om du inte försår vad jag menar!
Uppskattar verkligen svar snabbt!

Här är min test blogg: http://bgybnaeloiubn.blogg.se

Svar: Jag kan tyvärr inte se det du beskriver.
sannas rum

10 emma:

skriven

hej sanna!
älskar dina guider och de funkar alltid utmärkt, du är super på att förklara :)
jag har dock en liten fråga, jag har försökt att få till detta bilspel i headern på min blogg ett tag nu, men det är något som går fel. Den hoppar mellan bilder hela tiden och stannar ibland till jättelänge på någon av dem. Jag vet att alla bilder är lika stora, jag har inte ändrat något i koden, jag har både testat att ta bort alla koder för bildspelet och lägga till dem igen, jag har också lagt in koderna i en kodmall jag inte alls ändrat något i (jag tänkte om koderna krockade eller nåt) men det verkar inte fungera :( skulle vara jättesnällt om du kunde kika in och se om du vet vad som gått fel :) men såklart gör det inget om du inte har tid osv, tack för en bra blogg iaf! :D
kram

Svar: Ibland blir det så för mig också, jag vet inte till 100% vad det beror på tyvärr. Däremot ser jag att du inte skrivit px efter värdena efter width & height, då kan vissa webbläsare bli "735 vaddå?", skulle man kunna säga. Men i alla fall, jag kan dock se att du har en knasig grej i din kodmall, efter första långa scriptet står det < head > - det ska inte vara där, head förekommer endast en gång och det är på tredje raden i din kodmall, så det får du ta bort i alla fall :)
sannas rum

11 Julia!:

skriven

Gud det här var sjukt svårt...
Vilken av allalänkar på tinypick är det? och ska man lägga in alla var försig,eller varför lägger man alla lager som ett då? åh :(

Svar: Jag ahr kommit fram till att man inte ska använda tinypic, utan ladda upp från sin egen blogg, annars blir scriptet för långsamt och fungerar inte. hur du gör i Photoshop gör du som du vill, jag gör på detta sätt för att alla bilder ska bli exakt likadana.
sannas rum

12 Nora:

skriven

Hej! Tack så jättemycket för bra beskrivningar!

Jag har lyckats lägga in headern nu, dock blir det en väldigt konstig övergång? Skulle du bara vilja ta en titt, det skulle vara jättesnällt!


Tack också för bra blogg i övrigt! :)

/Nora

Svar: Prova att ladda upp bilderna via din blogg ist för annan server, brukar fungera bättre!
sannas rum

13 Nora:

skriven

Jag har gjort det, alltså laddat upp bilderna så att de ligger i arkivet och sedan kopierat adressen därifrån...

Hur ska jag göra? :S

Svar: Dina bilder som du har gjort är 1000px gånger 431px, men i koden har du skrivit 836px gånger 361px, det är därför.
sannas rum

14 Nora:

skriven

Åh tack så jättemycket! Du är bäst <3

15 Nora:

skriven

Åh tack så mycket! Du är bäst <3

Finns det något sätt att ställa in hur lång tid varje bild ska visas? Alltså, kan man göra så att varje bild visas kortare?

Svar: Inte vad jag vet, i och med att detta är ett script så är det förinställt och man kan inte pilla i scriptet.
sannas rum

16 Lisa:

skriven

Asså jag har kämpat med detta i strax två timmar, men nu när jag har gjort allt och så så ser det bra ut, fast headern byter inte bilder. Det är bara den första bilden som visas. Vad kan jag ha gjort för fel? jag har kollat igenom både så jag klistrade in rätt i stilmallen och så jag klistrade in rätt i kodmallen, men jag hittar inget fel. Hjälp tack :)

Svar: Du har tagit bort " efter sista bilden, innan ,5); det är därför det inte fungerar.
sannas rum

17 Lisa (igen):

skriven

Asså jag fattar inte..? detta har typ förstört min blogg, men det ka inte vara mycket jag har gjort fel. Kolla in på min blogg en gång så är du snäll.. Klicka på en kategori tex. och så serdu att det inte änns är någon inläggssida. Jag får typ panik snart! Tacksam för hjälp!! :(

Svar: Som sagt, du har missat " efter sista bilden, det är ett enda litet tecken som du har missat, sätt dit det så kommer det fungera. På inläggssidan har du tagit bort slutet av koden, så det är därför. Om man klipper och klistrar på de olika sidorna är det ju viktigt att man kollar så att man får med sig hela koden. Heller inte asball att du får det att låta som att detta är mitt fel i ditt inlägg på din blogg - du har ju inte gjort rätt och det är därför det inte fungerar.
sannas rum

18 Malva:

skriven

Hej! Tack så hemskt mycket för hjälpen, det tog riktigt lång tid innan jag äntligen fick det att fugera! Jag har bara en liten fråga... Om du går in på min testblogg; http://hejmalva.blogg.se/ så ser du att bilderna liksom "ändrar storlek" eller hoppar ut, när de byter bild. Är
det något du vet hur man ändrar?
Tack igen!

Svar: Det är för att dina bilder är 820x531 och du har ställt in det på 828x528. Man kan INTE ställa in width och height på något annat än bildernas riktiga storlek, så det är därför de hoppar.
sannas rum

19 Malva:

skriven

Okej, tack så jättemycket! :)

20 Lina:

skriven

Hej! Tack så mycket för dina tips, de är jättebra! :) Har lite problem med mitt bildspel, det är högt uppe till vänster när jag skulle vilja att det skulle vara där nere där headern ursprungligen varit... Har försökt ändra på margin i stilmallen och gjorde som du sa i "positionera din header" men får det ändå inte att funka. Har laddat upp bilderna via blogg.se, så där borde det inte vara nåt fel... Kolla gärna http://themagicalme.blogg.se/
Tacksam för hjälp!!

Svar: Du kan prova att lägga kodmallskod 2 efter < div id="header" > istället för wrappern och se vad som händer så. Men ibland får man prova PADDING också, inte bara margin.
sannas rum

21 Lina:

skriven

Okej, nu fick jag det! Tack så mycket! :)

22 Linda:

skriven

Hej!

Har haft ditt script ett tag nu och ville bara byta ut några av bilderna och länkade in de nya på de gamlas plats.
Men man kanske inte kan göra så, för nu funkar inte bildspelet längre utan visar bara första bilden.
Har kollat flera ggr och tycker inte jag ser något konstigt i koden.
Tacksam för svar, men bara om du har tid och lust:)

Trevlig helg!

~Linda

Svar: Så ska man absolut kunna göra, men det du har gjort är att du tagit bort delar av koden och sådär. Jag kan inte skriva ut <> här för då blir det galet, men jag skickar ett mail till dig.
sannas rum

23 Linda:

skriven

Tack snälla rara du - nu funkar det igen!:)

Svar: Vad bra :)
sannas rum

24 Emma :

skriven

Kan man få bilderna att byta snabbare? :)

Svar: Inte med detta script tyvärr.
sannas rum

25 Julia:

skriven

Jag har inget "/head" i min stilmall? Jag hittar inte och har även provat att söka (ctrl+f). Vad ska jag göra? Jag utgår från stilmallen "fashion" på blogg.se. :)

Svar: /head har alla, annars hade du itne kunnat ha en stilmall eller något knutet till bloggen, så den kan man inte vara utan. Men bra att du hittade. Ctrl+f funkar inte alltid :)
sannas rum

26 Julia:

skriven

Jag hittade!!:D

27 Julia:

skriven

Hej igen. haha. Nu behöver jag verkligen lite hjälp. det är så att övergången är superkonstig. Till en början ser det bra ut men mitt i övergången förskjuts bilden och sedan kommer den tillbaka. Kolla in på bloggen och se om du förstår vad jag menar. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra åt det eller vad det beror på. Var tror du? Jätte tacksam för svar:)

Svar: Jag har ingen aning, jag kan inte ens se att du har ett bildspel på din blogg /:
sannas rum

28 Olivia:

skriven

kan man göra det om man har nattstad?

Svar: Jag tror inte att man har tillgång till HTML på nattstad tyvärr.
sannas rum

29 Iman:

skriven

jag har problem med min slideshow.. har prövat så många gånger men det går inte, kan du tänka dig ta en titt på mina mallar & se varför det inte funkar?
Maila mig, skulle varit enormt tacksam:)

Svar: Jag kollar på andras kodmallar osv. på fixar-fredag som kommer i min vanliga blogg - sannasrum.se, så kolla gärna där på fredag så är det möjligt att jag har fixarfredag då med :) Annars får du bara läsa igenom inlägget här igen och försöka igen :)
sannas rum

30 selma:

skriven

Jag har inte mycket kunskap när det gäller bloggdesigner och så, men jag gjorde som du sa osv. Jag ser en bild, men inte den andra, alltså bildspelet byts aldrig ut.
Jag har gjort ett inlägg på min testblogg med hela kodmallskoden och hela stilmallskoden, om du kunde kolla vad som är fel skulle det helt underbart! Kram.

(bloggen jag skrev in är min testblogg)

Svar: Jag kollar endast andras kodmallar & stilmallar under fixar-fredagar numera, så du får hålla utkik på min vanliga blogg och ställa frågor när jag har fixar-fredag :)
sannas rum

31 Inga-Linn:

skriven

Jag undrar var jag kan ha gjort för fel om bilderna inte byts ut. jag har försökt föra om och så men lysckas inte;/

32 Inga-Linn:

skriven

Fel av mig det funkar precis som det ska!:) Tack för ett bra inlägg!:D

33 Nathalie - Film/TV:

skriven

Använder mig också av den här koden! Den funkar jättebra och smidigt. DOCK, får inte jag in klickbara saker i headern? Det är som att koden blockar alla länakr.. några tips? :0

Tack för en väldigt bra och hjälpsam blogg Sanna!

Svar: Det viktiga är ju att det klickbara ligger efter bildspelet i kodmallen, därefter för det inte vara några problem egentligen.
sannas rum

34 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Hej :) Hur får man roterande bilder i sidomenyn? Tack för svar

Svar: Roterande eller bildspel?
sannas rum

35 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Vad är skillnaden ?

Svar: Jag har rullande bilder i min meny på sannasrum.se, men ett bildspel är som bildspel i headern fast i mindre format.
sannas rum

36 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Så som i din meny :)

Svar: Man använder marquee-tagg, men kan enkelt och smidigt göra en här: http://www.quackit.com/html/codes/html_marquee_code.cfm
sannas rum

37 Alva:

skriven

Hej!
Skulle lägga in den andra koden (som ska ligga ovanför /head), men då märkte jag att det inte finns något head-stycke.. Ska jag bara lägga den ovanför wrapper-stycket då, där head-stycket skulle vara? Letat rätt mycket, men ja, det finns inget. Sökt och allt.

Svar: Använder du en av de nya temana? Isf ska du bara behöva lägga in det på startsidan. Head finns alltid på alla, men ibland anropas det från framsidan på knläggssidan eller vad det nu är. Men på framsidan måste det finnas, annars funkar inte sidan :)
sannas rum

38 Ida:

skriven

Hej Sanna! Detta är ett super bra tips! :D
Dock vill inte mina bilder byta utan den visar första bilden hela tiden, vad är det jag gjort fel och hur ska jag fixa det?
och sedan så undrar jag hur jag får headern nerflyttad fast till inläggen (oj nu blev det en konstig förklaring, men vet inte hur jag ska förklara) jag fick headern flyttad mer åt häger men hur får jag den neråt?
Tack på förhand! (:

39 Ida:

skriven

Jag fixade problemet med att bilderna inte ville byta själv men ännu vet jag inte hur jag ska få headern ner flyttad.. Kan du hjälpa mej?
-Ida

Svar: Då justerar du margin i stilmallskoden som finns i detta inlägg :) Alternativt flyttar du upp content med margin-top: -antalpx;
sannas rum

40 Sandra A:

skriven

hejsan!

Oj vad jag blev glad när jag hittade denna kod, har sökt efter en liknande i evigheter! Jag gjorde ändå precis som du gjorde på videon och tycker inte att jag gjort några fel, men övergångarna blir jätte konstiga och första bilden hoppar på mellan bilderna i en helt annan storlek? Jag fattar noll ;)

Tror du att du kunde hjälpa mig på något sätt? :)

Tusen tack på förhand! Det vore jätte snällt om du orkade ta dig tid att hjälpa mig! :)

Kommentera här: