Tapet

Jag har länge funderat på att tapetsera hemma. Det ger ju liv åt annars ganska tråkiga vita väggar. Våra väggar har dessutom målats så många gånger att det börjar tära på dem, det ser dumt ut, tycker jag. Jag vill ha en ljus, nästan osynlig fondvägg i vardagsrummet, men är rädd att det inte passar med alla andra mönster vi har på tavlor, kuddar etc. Att det blir för mycket helt enkelt. Jag önskar mig också en liknande vägg i köket (nu är det dock förhandling angående en renovering i köket, så håll tummarna!) - också ljus, men att den ändå bryter av med mönster. I vårt sovrum vill jag tapetsera med vitrandiga tapeter, lite gammaldags sådär. Tjocka ränder, ena går i matt, det andra i lite mer glansigt, känns som en lyxig feeling. Mina favorittapeter, som plånboken hittills inte tillåtit mig att köpa kommer från Cole & Son. Å andra sidan, i och med att jag bara vill ha någon vägg här och var så blir det inte jättedyrt, men dyrt blir det ju ändå. Sedan är jag faktiskt lite orolig över själva tapetserandet i sig - jag är ju lite av en perfektionist och vill absolut inte ha några bubblor i tapeten eller ens någon som helst ojämnhet. Det ska vara helt perfekt! Därför så undrar jag om man vågar göra det själv eller om man ska ta in någon som gör det åt en... Många frågor, lite svar.



Lite tapetinspo från weheartit
Vad tycker ni om tapeter, och har ni tapetserat någon gång?


Detta är ett sponsrat inlägg.

Kommentarer
Postat av: Miss Capricorn ♡

Gillade nr 2 & 4 =) Jag är inte så duktig på att tapetsera men däremot målar jag på väggen, just nu har jag svartvita breda ränder som är den röda tråden i mitt hem =)

Svar: Det låter väldigt snyggt :)
sannas rum

2013-09-26 @ 11:39:07
URL: http://misscapricorn.blogg.se
Postat av: Emelie

Det är så otroligt svårt med tapeter. För ett år sen när vi flyttade hit här så fixade vi alla väggar, spackla & målade dem vita. Förra ägaren hade en "psykedelisk" tapet på "tv-väggen" och den fick vi bredspackla över och sen gick vi till affären. Där letade vi länge efter en tapet som skulle passa oss (första lägenheten tillsammans!). Vi hittade en tapet som var blommig; http://www.wallstore.se/pub_images/medium/2921_4403.jpg . Den passar faktiskt jätte bra, vi har hängt tvn på den väggen och tv nästan smälter in i tapeten. Toppen snyggt! Vår inredning matchar också tapeten, vit, grått, svart, lite beige, lite indiskt och lite modernt. Allt möjligt. Haha :)

Svar: Veeerkligen! Jag är ju mer för lite "klassiska" om jag ska tapetsera, helst inga knasiga mönster för att jag så lätt tröttnar på allt hela tiden. Jag tror att vi kommer behöva en ordentlig spackling, alternativt får vi nog slipa tills händerna blöder... Men men, vi får kolla på det när det blir lite mer aktuellt, just nu är jag ju sjuk och har massa IKEA-möbler som ska snickras ihop, garderober och dörrar som ska målas.. Ja, jag tror jag drar täcket över huvudet igen :) ;P
sannas rum

2013-09-26 @ 11:47:27
URL: http://seperti.blogg.se/
Postat av: MADDISENJ.SE

så mycket fina tapeter!

2013-09-26 @ 12:44:38
URL: http://maddisenj.se
Postat av: Pernilla

Man behöver inte kolla dyra tapeter, rusta har ett tapetutbud som är helt fantastiskt, där kommer vår tapet ifrån. I mitt vardagsrum tog vi en ganska vågad tapet som fondvägg. Den är randig med olika nyanser av blå/grön/brun och guld. Därför har vi inte så mycket färg i vardagsrummet, mest svart, vit, brun och guld. Men det fungerar. Man måste bara våga!

Svar: Det har du helt rätt i, de randiga tapeterna till sovrummet har jag hittat på Rusta och de är superfina :) Hoppas att det är fin kvalitet också! Cole & Son är mest att de är så unika och roliga mönster, samt mkt metallic och sånt i tapeten ;D
sannas rum

2013-09-26 @ 13:12:14
URL: http://infiniite.blogg.se
Postat av: Saraisabellah♥

Åh, den tapeten nere i högra hörnet var ju helt underbar!

Tänk på att det inte är säkert att en målare gör ett bra jobb med tapetseringen bara för att hen är målare -jag är amatörernas amatör men det jag tapetserat sitter iallafall kvar på väggen till skillnad från hos min mormor&morfar där en målare snålat med limmet vilket gjorde att tapeten krullade ihop sig nertill! Ska ni tapetsera själva och inte har så mycket erfarenhet, välj en billigare (men ändå fin!) tapet och köp en extra rulle för säkerhets skull. Gärna en EasyUp, alltså att man limmar på väggen och sedan drar på tapeten, det är superenkelt! En randig tapet är ju inte mönsterpassning på samma sätt som tex en blommig och därför är det en bra "förstatapet". Se till att underlaget är jämnt och sen är det bara att tuta&köra! I mitt rum har jag tapeter från Rusta och dom har lika bra kvalitet som dom flesta svindyra tapeterna har. Det som är bäst med billiga tapeter är att om man tröttnar så är det inget jättekostnad att byta ut dom och man gråter inte blod om man måste riva ner en vård för att de blivit snett på väggen ;)

Svar: Så bra att få tips :D Jag tvivlar på att det blir jag som tapetserar i slutändan, vill ju ha det perfekt så vill ha ngn med erfarenhet som gör det - målare eller ej. Dessutom bor ju vi i hyresrätt - då måste det vara "perfekt" så att vi inte behöver göra om det innan eventuell flytt. Vi hoppas få en annan lägenhet, så kan vara så att vi avvaktar tills vi vet mer om den här kommande lägenheten. Jag har hittat ett par på Rusta som jag älskar, det är de vitrandiga som jag skriver om i inlägget. Som sagt; jätteskönt att få tips från folk som kan :D
sannas rum

2013-09-26 @ 16:55:46
URL: http://saraisabellah.blogg.se
Postat av: victoria johnsson

Jag jobbar med tapeter! och jag kan säga såhär, har du aldrig tapetserat förr, så ska du inte börja med en från Cole & Son. inte billigt att slarva bort massa våder på att det blir bubbligt och fult. Dock är de flesta cole & son easy up tapeter (tapeter som man sätter upp genom att man har limmat på väggen är mycket enklare att sätta upp, vilket gör att du lätt kan släta ut de där bubblorna, än om du hade haft lim redan på tapeten!) :)

Svar: Jaaa okej, tack för tipsen :D Jag tror dock inte att det kommer vara jag som tapetserar, haha. Får antingen bli sambon eller pappa eller mamma eller ngn. Jag vågar inte göra sådant av prestationsångest haha, i och med att jag vill ha allt perfekt. Och det är drömtapeter, blir nog inte till vår nuvarande lägenhet då vi står i kö för andra :)
sannas rum

2013-09-26 @ 17:22:52
URL: http://vicjohnsson.blogg.se
Postat av: Suad

hej, har du möjlighet att svara på mail? :)

Svar: Absolut, har svarat.
sannas rum

2013-09-26 @ 21:14:04
URL: http://suam.se/
Postat av: frida

gillade nr 4=)

2013-09-26 @ 23:05:18
URL: http://www.friidas.se%20www.mystyle.blo.gg
Postat av: victoria johnsson

Btw, såg att du skrev något om rusta .. jag råder verkligen inte dig till det! de tål inte avtorkning mm som de flesta andra tapeter gör och de kan lätt bli fettfläckar vid uppsättning mm, bättre att vänta tills man kan lägga någon 100lapp mer, som också kommer hålla bättre! :)
Kolla gärna in butiken jag jobbar för, vi har även en webbutik! Där finns tapeter för alla prisklasser :)

Svar: ja, men okej, då förstår jag :) vi får se om det blir nu till hösten eller längre fram, förhoppningsvis ska vi flytta till större inom det kommande året, men kan ju tyvärr dröja längre.
sannas rum

2013-09-27 @ 16:46:39
URL: http://vicjohnsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0