Spooky Business Inc - inlämningsuppgift

Vi fick för cirka en vecka sedan en uppgift i Programmeringen att skapa en gästbok. Vår lärare är jätterolig och hade skrivit en lång novell om bakgrunden till den här gästboken i form av ett mail från "kunden" som beställde våra gästböcker och det gick ungefär såhär:

"Hej! Inför 100-årsjubilet av vår maskot, The Spooky Monkey, ska vi ha en stor firmafest på alla-helgona-helgen. Runt om i den gigantiska byggnaden ska vi ha 15"-terminaler uppsatta med en webbläsare i full screen (1024x768), där besökare under festen kan skriva korta meddelanden i en enda stor gemensam gästbok (tänk mer typ Twitterflöde). Vi har den här lösningen dels för att det blir mer personligt, och dels för att festen är i ett stort slott i Transsylvanien där varken mobiler eller internet finns att tillgå. Ditt jobb är att skriva den här applikationen åt oss. Förutom fältet för själva inlägget så ska sidan också innehålla fält för namn och e-postadress, så att vi efter festen kan återkoppla om det skulle behövas..."

Vi skulle alltså, via programmeringsspråket PHP koda en gästbok som hade flera olika delar inbyggda; till exempel skulle man inte bara kunna fylla i sitt meddelande utan att skriva ett namn, den skulle validera email-adressen och se så att den var korrekt (om man skrev en mailadress, annars skulle den inte validera det), se till så att man inte kunde skriva mer än 200 tecken/per meddelande m.m. Vi skulle även designa det i HTML och CSS för att det verkligen skulle se ut som en prototyp och temat för det hela var Halloween. Det tog många timmar att koda ihop det kan jag säga, och fram tills sista sekund var de saker som var tvunget att ordnas om och ändras hit och dit. Men nu är jag äntligen klar, och jag är såååå glad över det!



Här är min prototyp. Jag har blurrat bilderna för att de kan ge vilken tuffing som helst mardrömmar (jag har haft svårt att ens titta på vad jag har kodat för att bilderna i den har vart så himla obehagliga), men om ni vill se den på riktigt så finns den upplagd i min skolmapp, det är dock helt på egen risk!

Designinspirationen kommer från Natalie Torpenbergs blogg. Detta kommer inte användas till
något mer än att min lärare ska se att jag klarade det!

Kommentarer
Postat av: Liie

Snyggt snyggt! Men gissa om jag är sugen på att klicka på länken, men jag avskyr äckliga och skrämmande bilder så jag låter bli, för tillfället i alla fall :)

Svar: HAHAHA klicka inte, jag har vart illamående sedan jag valde bilderna ;P
sannas rum

2013-11-01 @ 02:18:37
URL: http://heyli.blogg.se/
Postat av: Chawo

Gud vad läskigt, men riktigt snyggt och läskigt ändå hahahah.
Love it :D

Svar: Haha ;D tack!
sannas rum

2013-11-01 @ 09:04:46
URL: http://chawo.blogg.se
Postat av: Julia

så snyggt! :)

sv: vill gärna testa det men vet inte om jag har råd just nu :)

Svar: Ja okej, men jag kommer fortsätta ha den här rabattkoden, så om du vill så kan du ju beställa senare :)
sannas rum

2013-11-01 @ 11:37:12
URL: http://jjuliees.blogg.se/
Postat av: Emelie

Tack så mycket!!! :D
Spännande uppgift :)

2013-11-01 @ 11:55:08
URL: http://www.ayeartogo.blogg.se
Postat av: Ella Stork

önskar jag också fick göra sånt i skolan :(

Svar: Alltså själva utseendeuppgiften var ju jättekul (för det är sådant man kan ganska bra) men som jag skrev så låg det ju många timmar bakom och innan jag ens kunde börja trixa med designen, för först skulle vi ju bygga gästboken :) Men om du läser ngt efter gymnasiet så kan du ju säkert få göra sådana här saker ;D
sannas rum

2013-11-01 @ 12:20:23
URL: http://ellastork.blogg.se/
Postat av: Jessica Högberg

Vilken kul uppgift!! Mycket fint blev det=))

Svar: Tack så mycket :)
sannas rum

2013-11-01 @ 13:37:19
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Nathalie - Film/TV

Fint det blev! Såg den 'på riktigt' när vissa bilder rörde sig osv, asballt! Passade verkligen till temat också, :)

Svar: Åh, ja den är ju helt inspirerad av din blogg! Så tack för det :) Som sagt ska den inte användas till ngt, så jag hoppas att det var okej att jag plockade inspirationen från dig!
sannas rum

2013-11-01 @ 13:39:44
URL: http://torpenbergs.blogg.se/
Postat av: Nathalie - Film/TV

Ja herregud! Helt OK, :)

Svar: Toppen :*
sannas rum

2013-11-01 @ 14:57:46
URL: http://torpenbergs.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Duktig du är Sanna! :)

2013-11-01 @ 19:02:09
URL: http://charlottethoren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0