Viktnedgång

Precis som Lillage skrev häromdagen så handlar viktnedgång och träning endast om att själv må bra. För mig är det samma sak; och det gäller inte bara träning och att gå ned i vikt - håret, sminket, kläderna. ALLT! Jag gör allt för min egen skull. Jag trivs och tror mer på mig själv när jag känner mig vacker. Och visst - det är säkert tråkigt att jag inte känner mig lika vacker utan smink, men så är det, när jag ser mig i spegeln med smink blir jag gladare än när jag ser mig i spegeln utan. Det må vara format av ideal, av omgivning eller något helt annat; men det är så det är. Och jag tycker att det fungerar. Jag eftersträvar inte ett liv där jag kan gå utan smink, sätta på mig vad för trashigt som helst och trivas med mig själv. Nej jag eftersträvar ett liv där jag hela tiden kan förbättra mitt utseende. För det menar jag ju inte att jag ska börja göra skönhetsingrepp {även om ett ögonbrynslyft är på väg, och borttagning av ärr vid mitt öga på grund av en skada jag fick vid 9 års ålder}, men att kunna påverka sin hårfärg, sin hållning, sin klädstil, sitt smink, sin vikt och allt sådant - de ser jag inte som något negativt. Faktum är att personer som inte sminkar sig och har annorlunda kläder ofta följer ett annat mode eller en annan stil där sådant inte är viktigt. Jag däremot tycker om den delen av modevärlden där jag passar in - där folk ser ut som jag.

Jag tänker inte med siffror räkna upp mitt mål utan istället säga det i procent. Mest för att jag inte vill att ni ska veta hur mycket jag väger och för att jag inte vill höra:
❝Men jag tycker du är jättefin, du behöver inte gå ner i vikt!❞
Face it, det handlar inte om vad du tycker, det handlar om vad jag tycker. Tycker jag att jag är tjock, så är det det perspektivet som jag utgår ifrån. För det börjar jag inte mixtra med maten {jag har sett vad ätstörningar gör med familjer och människor man älskar}, nej, jag väljer en hälsosammare livsstil. Mer promenader, mindre cola {att dricka flera liter cola per vecka är inte hälsosamt för vare sig hjärta eller kärl, och då spelar det ingen roll om jag är ❝jättefin❞}, mer gymmande - jag ska hitta den sablans motivationen, och ta hand om mitt yttre bättre. Jag vill meditera, jag vill bli bättre på att fixa mitt hår, jag vill vakna tidigare och äta en smoothie på morgonen och slippa stressa. Jag tror på att en viktnedgång kommer att ge mig bättre självkänsla. Och jag försöker inte passa in i någon form av mall, jag försöker bara bli nöjd och belåten med mig själv. Jag tror på att en starkare kropp kommer ge mig fler fördelar i livet, inte minst när jag blir äldre. Jag investerar för framtiden genom att minska mitt socker- och fettintag redan nu. Kroppen är en förbrukningsvara, och jag är jävligt duktig på att förbruka den på fel sätt. Nu får det vara slut på det!

Delmål 1: 2,7 % av min nuvarande vikt
Delmål 2: 6,9 % av min nuvarande vikt
Delmål 3: 9,7 % av min nuvarande vikt
Delmål 4: 13,8 % av min nuvarande vikt
Mål: 16,6 % av min nuvarande vikt



Kommentarer
Postat av: Lillage

Jättebra tänk! Socker i stora mängder är inte bra för någon. Inte heller alla e ämnen som finns i bland annat cola. Jag är också inne på att sluta som sagt. Kämpa på, nu är vi två ;)

2012-04-22 @ 13:27:27
URL: http://lillages.blogg.se/
Postat av: Camilla

Åh, så bra skrivit! Så motiverande och peppade! Du klarar det & jag skall också klara det, vi gör det tillsammans - för oss. Mot ett hälsosammare och gladare liv. Vi ska älska allt vi ser, en dag.



Lycka till babe!

Tur att man älskar personligheten mer än utsidan, för du är en göör fin människa - på alla plan, utsidan, insida you name it.

Lets do this :-)

2012-04-22 @ 14:48:46
URL: http://soglam.blogg.se/
Postat av: Tilda

Älskar att läsa sådana här inlägg!

Inget handlar om vad andra tycker, det är ju bara löjligt! Allt handlar om vad man SJÄLV tycker om sig själv.. jag är en satans människa som älskar att pudra mig, pudrar mig flera gånger per dag för att jag vet att jag ser finast ut när jag är nypudrad och trivs bäst i mig själv då, men kompisar klagar på att jag 'pudrar mig alldeles för mycket osv' , det har dem inte med att göra! Alla ser vi olika ut, alla gör vi olika saker som är oss själva, så är det :)

2012-04-22 @ 15:30:14
Postat av: Ditte

Det viktigaste tror jag är att man själv känner att man mår bra och också definieraar vad det innebär. Jag tycker du är jättetydlig med det.

Du gör det du gör för din egen skull. Bravo!

Lycka till med dina mål!

Beijinghälsningar

2012-04-22 @ 18:03:10
URL: http://akker.blogg.se/
Postat av: Blopparna - Alexandra

Bra där Sanna!

2012-04-24 @ 23:45:56
URL: http://blopparna.bloppfashion.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0