Nya sedlar!

 

Här har ni personerna som kommer figurera på Sveriges nya sedlar. Jag tycker det är supercoolt verkligen, för jag har ju ganska bra koll på dessa människor! Jag har ärligt talat superkoll på alla utom Birgit Nilsson... men antar att hon är någon form av sångerska eller skådespelerska... Klart man visste vem Linné var, och Selma Lagerlöf. Men de andra var jag kanske inte jättehigh på. Jag kan i alla fall inte - på rak arm - namnge vilka som var på de övriga sedlarna!

 

Hur som helst - jag blir helt lyrisk, haha. Kan man få bli det av att nya sedlar kommer till Sverige? Eh, ja, faktiskt.
Idag kom nyheten ut på riksbankens hemsida och riksbanksfullmäktige säger att de har valt personer som gjort "positiva och kulturella insatser under 1900-talet". Man har också valt att göra en jämn fördelning av män och kvinnor. De har dock inte bestämt hur sedlarna kommer se ut - mer än att det ska finnas ett porträtt av ikonen samt en naturbild som på något sätt är förenlig med personen i fråga (jag antar att det kommer bli landskapsblommor eller liknande). Men! Riksbanken utlyser under april en tävling där man får vara med och ge förslag på hur sedlarna ska se ut! Det är ju helt galet roligt, tänk att man själv har chansen att få designa en sedel. Haha, ni märker hur lyrisk jag är...

 

Källa: riksbank.se


Kommentarer
Postat av: Rebecca

astrid lindgren och greta garbo kommer nog bli bra men inte de andra.

2011-04-06 @ 11:47:54
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: laura- fotoblogg

haha min kompis bor i dag hammakölds gamla hus :D

2011-04-06 @ 12:58:06
URL: http://lauraflyckts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0