Primärt & sekundärt

När man talar om User Experience Design så talar man ofta om primära och sekundära mål som man hoppas att användaren ska ha. Ett primärt mål är det mål man vill att - jag tar min blogg som exempel, så i det här fallet - läsaren ska ha först. Det sekundära målet är således det målet man vill att läsaren ska ha därefter. Jag drar ett exempel för att illustrera det.



Det primära målet för min blogg är alltså mina inlägg; det är det jag vill ska fånga mina läsare och det är ju det jag bloggar om som ska fånga intresset och göra så att läsaren vill komma tillbaka. Det sekundära målet för mig kan vara att jag vill att man kollar i min meny på något speciellt, eller att man kanske kollar i min övre meny där jag samlat tips, videos, länkar till sociala medier jag använder och lite annat smått och gott. Det är det sekundära målet, när man läst inläggen så hoppas jag att man vill klicka sig vidare till något nytt - men fortfarande vara kvar här.

I nästa tips får ni veta hur man ska positionera saker och ting på sin blogg för att få rätt uppmärksamhet åt rätt saker!

Kommentarer
Postat av: Liborius

bra inlägg:)
sv. tack fina du!

Svar: Kul att du tycker det :)
sannas rum

2013-09-21 @ 08:55:17
URL: http://liborius.se
Postat av: josefine

Hej! Jag har bara en fråga, vet inte om du kan men provar ändå för jag har letat så länge nu haha. Jag ska ha en slags flik längst upp på min blogg (ungefär som Nevnarien.se har, som inte försvinner när man scrollar ner). Jag vet hur jag får dit den, men länkarna i den hamnar under varann och inte bredvid som jag vill ha, vet du hur man fixar det? Tack på förhand! :) Kram!

Svar: I och med att jag inte ser hur du har skrivit koden så kan jag tyvärr inte säga vad det beror på, men återkom gärna med hur du har skrivit HTML-koden så kan jag titta på det :)
sannas rum

2013-09-21 @ 19:08:14
URL: http://jgreen.blogg.se
Postat av: Suad

Hej! Jag mailade ett par veckor sen angående beställning av bloggdesign. Har du möjlighet till det? mvh

Svar: Hej! Det kan jag inte se att jag fått tyvärr. Just nu har jag väldigt mycket för mig, men om du kan tänka dig att vänta ett tag kan jag hjälpa dig :)
sannas rum

2013-09-22 @ 14:47:53
URL: http://suam.se/
Postat av: josefine

Heej igen! Jag följde den här mallen: http://www.designadinblogg.se/flytande-meny-pa-sidan-av-bloggen/
Fast jag gjorde den avlång och flyttade den så den blir högt upp på sidan liksom. Jag vet inte om det finns något bättre sätt att göra på? :)

Svar: Aah, okej, för jag har gjort ett tips om det på min bloggtipsblogg, så om du vill göra p åett annat sätt kan du kolla där.
sannas rum

2013-09-27 @ 18:50:03
URL: http://jgreen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0