Adobe

 
 
Idag fick vi äntligen våra licenser till Adobe, så att jag kan ha det på min nya Macbook Pro 15" också. I och med att vi fick dem idag betyder det också att jag haft min första lektion i Visuell kommunikation. Vi har en jätteduktig kvinna i detta ämne, och vi kommer att lära oss grafisk formgivning, Photoshop och ... Illustrator! Jag kan inte vänta, kommer ni ihåg när jag skrev inlägget om Teknikmagasinet? Då skrev jag ju också att jag ville kunna erbjuda prints och kanske till och med illustrerade porträtt i min blogg/hos mitt företag. Well, jag hoppas att kursen i Visuell kommunikation kommer att hjälpa mig med det! Jag har inte så mycket utav ett rithuvud så att säga, men förhoppningsvis så kommer det bli bättre när jag lärt mig Illustrator. Nu kommer jag säkert bli en riktig fena på Photoshop också; fine att man kan det ganska bra, men inte bäst. Nu ska jag bli bäst!
 
På dagens lektion hade vi dock lite teambuilding i form av Pecha Kucha - 2O slides med 2O sekunder per slide = 5 minuterspresentation. Vi gjorde om något så enkelt som hjulet, och jag hade fem slides om roliga fakta. Jag hann 2-3 meningar per slide, det är ett roligt sätt att presentera saker. Våra lektioner kommer trycka väldigt mycket på hur man uttrycker sig på internet m.m. (inte så mycket analogt antar jag, i och med att jag går Webbutvecklare) för att få genomslag (lite copywriting och lite grafisk formgivning), och inte så mycket "såhär klipper du ut en bild i Photoshop". Men det ska bli roligt, absolut! 

Kommentarer
Postat av: Linda Jungarå

Vi ska också börja lära oss Illustrator den här veckan, det har jag längtat efter :D

Svar: Vad roligt :) Vi kommer dock inte göra det förrän nästa termin :) Men det ska bli väldigt kul!
sannas rum

2013-09-09 @ 23:10:46
URL: http://www.jfotografi.se
Postat av: Jessica Högberg

Låter som du är nöjd med den kurs du valt, härligt, det blir så mycket roligare då!

Svar: Jag är jättenöjd med mitt val :D
sannas rum

2013-09-10 @ 08:22:45
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Ida

Åh vad kul! Önskar jag kunde lära mig PS också men är svårt när man måste köpa det först och det kostar ju en del!

Svar: Det gör det, man kan dock ladda ner det om det skulle vara så. Annars finns billigare Photoshop Elements, eller ett gratisprogram som heter GIMP. Man får ju ta ställning själv till hur man gör där :)
sannas rum

2013-09-10 @ 08:46:58
Postat av: Emelie

Gud vad kul allt detta låter :D

Svar: Det är hysteriskt roligt, men minst lika svårt som det är kul :) Igår hade jag ett bryt, men idag är jag återigen entusiastisk som bara den! Det är sååå kul :D
sannas rum

2013-09-10 @ 18:53:13
URL: http://seperti.blogg.se/
Postat av: Ditte

Vad spännande och roligt det låter. När jag läser ditt inlägg så lyser din entusiasm igenom. Härligt!

Svar: Åh, ja jag är otroligt entusiastisk kan jag säga! Jag älskart :D
sannas rum

2013-09-10 @ 19:39:38
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: anna-shanelle

Hej! Alltså, jag laddade ner din gratisdesign nr 5. Jag undrar bara: hur ändrar man profilbild?:)

Svar: Då kollar man på den filmen jag har gjort om det!
sannas rum

2013-09-10 @ 20:31:59
URL: http://annashanelle.blo.gg/
Postat av: Charlotte

Gud vad det låter spännande och utvecklande!

Svar: Det är det :D
sannas rum

2013-09-10 @ 20:47:21
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: lillsannas.org

Ååååh! Ser verkligen framemot Designen när den blir klar, känns som att bloggandet kommer gå mycket bättre då när jag har en lite mer personligare Design. Tack för att du tar dig tid till att fixa den :) Kram på dig bruden! ♥

Svar: Åh, men det är jätteroligt att få utveckla din blogg, jag är ledsen att det dröjer lite, men imorgon är jag ledig, samt under helgen och på måndag. Dock måste jag ju plugga lite ibland också, men du ska inte tro att jag skiter i det, jag lägger all vaken tid på att fixa med designerna :) Kram
sannas rum

2013-09-10 @ 21:08:00
URL: http://lillsannas.org
Postat av: Shanelle

Jag letade på image source.. hittade inget alls. Alltså jag letade igenom hela kodmallen och det fanns inte:o

Svar: I HTML förkortar man saker och image source blir då img src, och det finns. Annars hade det inte kunnat vara en bild där..
sannas rum

2013-09-10 @ 21:15:04
URL: http://shanellefoto.blogg.se
Postat av: Lovisa

Hej! Jag ville bara säga TACK!
Tack för att du gör en design PRECIS som jag alltid velat ha. Jag laddade ner din gratisdesign nr 11, och jag är hur nöjd som helst.
Vill du titta så: tjejsnacka.blogg.se

Svar: Vad kul att du tycker det :) Jag var inne och kollade och det ser ut som ett roligt projektarbete, lägger till dig på bloglovin' då jag är lite nyfiken på vad det kommer handla om :)
sannas rum

2013-09-10 @ 22:30:25
URL: http://tjejsnacka.blogg.se
Postat av: Emma

Hej :) måste fråga dig en sak om Mac datorer. Jag har haft en macbook pro i 3 år nu. Den är kanon förutom att den låter som ett flygplan och blir JÄTTE varm. Jag har försökt dammsuga på utsidan där fläkten är utan framgång samt tänkt på att inte ha den på täcken eller så. Men de blir inte bättre :( har du någon ide?? kram

Svar: Har tyvärr samma problem, nu har jag dock en ny Macbook, använder inte in gamla så mycket. Jag är dock övertygad om att Apples produkter har som en inbyggd timer så att produkterna inte är bra efter ett tag. Har vart så med alla mina Apple-produkter; iPhone, iPods, iPads, laptops.. Min lärare säger detsamma. Så tyvärr tror jag inte du kan göra något. Men så länge datorn FUNGERAR bra, så tkr jag inte att det mullrande ljudet är så farligt (använder ändå min gamla då och då). Märker dock att man bör undvika att ha för mycket igång samtidigt, och man ska verkligen se upp för Candy Crush Saga på Facebook ;P haha, min dator blir som galen då.
sannas rum

2013-09-11 @ 22:05:09
Postat av: amanda

vilket typsnitt är det på bilden i detta inlägg? :)
kram

Svar: Inget, det är min autograf :)
sannas rum

2013-09-13 @ 19:36:57
Postat av: Olivia

Åh, men skapligt med gratis lincenser till Adobe-program!
SV: Men gud, tack snälla!! Måste medge att du är förjäkla skicklig på allt som har med bloggdesign att göra!!

Svar: Haha det är det verkligen :) Lyckligt lottad!
sannas rum

2013-09-14 @ 00:26:54
URL: http://www.solglans.blogg.se
Postat av: Charlotte

Kan tänka mig det! Är avis. Haha!

2013-09-14 @ 09:25:18
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: lillsannas.org

Okej, nej herregud! Ju längre tid det tar desto bättre blir resultatet, dock vill man ju inte vänta allt för länge. Hehe! ;) Kram

Svar: Nej det förstår jag, men designer kan ta mellan 1-3 veckor och jag har ju precis börjat skolan så det är därför det går lite långsamt, men känns som att vi har ett bra flow idag ;D
sannas rum

2013-09-16 @ 14:15:33
URL: http://lillsannas.org
Postat av: lillsannas.org

Oj, det var inte dåligt! :'D Ja, det tycker jag också :)

2013-09-16 @ 14:58:55
URL: http://lillsannas.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0