Vart går gränsen?



Innan jag ska ta en nap inför kvällens bravader så måste jag ställa en fråga till er. Vart går gränsen? När ska man sätta ner foten? Jag pratar givetvis om personer som "inspireras" lite väl mycket. Hur stor är chansen att jag lägger ut ett visst inlägg och att det bara några timmar senare hamnar ett nästan exakt likadant inlägg på en blogg vars skribent jag vet kollar min blogg?

Jag började undersöka några bloggar lite närmare och märkte att något så simpelt som texter och idéer gärna "inspirerar" dem, men så till en grad att jag tyvärr blir irriterad. Ett exempel för några år sedan var en "överkategori" i min personliga kategorimeny som jag hade döpt till För dig (där hade jag tips, photoshop osv.), och helt plötsligt hade många som läste min blogg helt plötsligt valt att döpa det till exakt samma sak... Sammanträffande.

Ett exempel från idag är mina Photoshoptips & mina bloggtips, de sidorna har jag byggt upp helt själv, jag har haft en tanke och förverkligat dem (Photoshoptipsen kommer snart vara på bloggtipssidan dock). Jag har skrivit texterna själv, döpt tipsen själv. Men helt plötsligt hittar jag i princip samma text som jag skrivit högst upp på Photoshoptipssidan, samma tips (det bryr jag mig inte om) men att de är döpta till samma grejer som jag har döpt dem till?! Det är ju bara sjukt... MENAR NI ALLVAR?!

Är detta något ni tycker jag borde påpeka för bloggarna i fråga eller ska jag bara se det som smicker? Jag blir bara så förbannad när folk inte ens kan stava egna meningar utan kopierar och byter plats på två ord liksom, helt sjukt! Jag lägger ner så otroligt mycket energi på detta, också sitter folk och bah åh men jag blir sååååå inspirerad av dig, du är såååå duktig, men i själva verket så kopierar de ju faktiskt det som jag har lagt ner timmar på... Vill bara säga detta till er, oavsett om jag kommer ta upp det med dessa bloggare eller ej; ni kommer aldrig komma någonstans inom webbranschen om ni inte inser när det är ett plagiat och när man har inspirerats. Ett gott råd är att tänka; hur hade jag reagerat om någon hade kopierat min text/tips/bild/design/inlägg?

Kommentarer
Postat av: Jungarå Fotografi

Fyfan va jag stör mig på sånt där! Folk får väl för fan hitta på egna grejer! Visst du ska väl ta det som smicker också, men egentligen är det VÄLDIGT fel tycker jag!

Svar: Alltså jag tänker lite såhär; fine när det är en bild - då går jag utan tvekan bananas om det för det är sååå uppenbart att den är stulen (eller grafik eller en design etc.) men när det gäller texter känns det lite svårare. Dock tycker jag att det är sjukt att folk helt plötsligt har mitt vokabulär, som är liiite speciellt (varken på ett bra eller dåligt sätt, men det är ju jag..) och helt plötsligt då använder samma ord som jag i likadana sammanhang så som successivt, skapandeprocess (som inte ens är ett jävla ord!!!) eller bara det enkla att jag har kommit på att kalla ett arkiv där varje år är för sig för "flytande arkiv" också kopierar de rakt av och tar cred för det. Det är billigt och skamlöst. Men det är svårare att bevisa så att säga.
sannas rum

2013-05-04 @ 16:09:48
URL: http://www.jfotografi.se
Postat av: rebecca

tycker absolut att du ska säga till, med tanke på att du faktiskt bryr dig & blir irriterad också. stå på dig, för det är inte okej att sno sådär rakt av om det så är inlägg, design,.. ja, whatever! jag hade sagt något iaf. det finns gränser!

kram!

Svar: Ja nej, nu när jag kollade dessa bloggar på morgonen så verkade inlägget ha gjort sitt, de hade plockat bort det mest avslöjande och genomskinliga :) Nu vet jag varför de aldrig kommenterar min blogg längre i alla fall; de hoppas säkert att jag ska glömma bort dem så att de kan få kopiera i fred... kram kram
sannas rum

2013-05-04 @ 16:30:38
URL: http://bexkan.blogg.se
Postat av: ❥ Daniella Järpenberg

Jag tycker att dina bloggdesigner är skitsnygga varje gång, och jag kan säga att jag inspireras av dina designer. Jag inspireras av dig - men försöker inte kopiera av dig, så om du uppfattat det, förlåt!
Jag känner själv att vissa av mina designer kanske efterliknar dina ibland, men jag ber så mycket om ursäkt om du tycker att det är så och om du är irriterad över det. Vet ej om du menar mig, men känner mig lite träffad på vissa punkter.

Svar: Det ska du absolut inte göra. De jag har känt att de plagierar min blogg är sådana som dagen efter bloggar om exakt samma sak som jag gjorde en viss dag, som kopierat hur jag har gjort mina bloggtips/photoshoptips (hur jag lagt upp alla tips i ett inlägg till exempelk) och döpt sina tips till samma sak som jag döpt mina tips till. Dessutom ser jag flera delar utav bloggen som är "äckligt" likt. Din må vara inspirerad om du känner att du varit inspirerad; men du har ju satt din egen prägel på det, det är Daniellas, liksom. Dessa människor har även gått in i min stilmall/kodmall och kopierat mina koder (som jag själv har skrivit). Så känn dig inte träffad, jag tycker du har koll på vad som är inspiration och vad som är plagiat. ❤
sannas rum

2013-05-04 @ 17:04:05
URL: http://ddaniellaa.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Sätt ner foten och säg ifrån. Har lovat mig själv att alltid göra det hädanefter. Annars blir man bara irriterad och arg. Genom att säga ifrån blir man också av med en del av ilskan. För mig handlar det naturligtvis om bildstöld. KRAM <3

Svar: Gick in och kollade på bloggarna här på mogronen; majoriteten av dem fattade vinken i inlägget och hade ändrat lite grann. Dock kvarstår det fortfarande grejer som jag veeet är mina texter (till exempel informationen under Beställ bloggdesign), men jag har ändrat det nu och kan således inte bevisa att det är ett plagiat. Och sedan orkar jag inte lägga ner energi på det egentligen... Men men, skönt att de fattade vinken, ska göra ALLT så jäääkla mycket bättre från och med nu så att det ser ut som att min sida är 100% bättre än deras ;P That's how I am going to fight it!
sannas rum

2013-05-04 @ 20:08:39
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: Clara

Så otroligt snäll du är! Tack fina du!

2013-05-04 @ 23:57:54
URL: http://clararingqvist.blogg.se
Postat av: Tobbe » Kreativ webbdesigner och egen företagare!

Jag tycker du ska säga till bloggarna i fråga.Visst det är inte förbjudet att inspireras men ser man att personen har kopierat rakt av så är det en annan femma. :(
Jag hade faktiskt även tagit det som lite smicker. :)

Samma sak som har hänt dig har hänt mig. En del folk är helt fantasilösa och kopierar en och härmar en. :(

Som förra året när jag hade några gratis bloggdesigner så kom jag in på en blogg och där försökte bloggaren i fråga sälja mina gratis designer. Men efter lite mailkontakt så blev bloggen borttagen. ;)

Men tråkigt när sånthär händer. :(

Svar: Det har hänt mig med. Tyvärr så har jag sett att flera designer på designadinblogg (där man kan ladda ner) i själva verket är mina designer där man ändrat bakgrund/header osv. Det är ju inte Lari som har gjort dem, utan andra... Och några av dem har jag typ länkbyten med eller jag anser i alla fall att vi är typ "bloggkompisar" så gör de så... Så väldigt tråkigt! Och jag har sett att folk försöker sälja/sätta sina egna namn på mina designer, då blir jag bara vansinnig. Detta gällde ju dock att de har tagit vissa texter av mig, "inspirerats" till att göra exakt likadana inlägg osv :( Så sjuuukt tråkigt!
sannas rum

2013-05-05 @ 12:39:42
URL: http://tobbees.com
Postat av: ALEXANDRASRUM ♥

Hej!
Hur mår du? Har en liten fråga kring design, finns det någon lust till att göra en gratis sommardesign som inte är så bred? :') Kram ♥

Svar: Står klart och tydligt att jag inte gör gratisdesigner! Du är välkommen att ladda ner ngn utav mina nedladdningsbara gratisdesigner isf, annars gäller beställningsdesign, vilket står alldeles här ovanför!!
sannas rum

2013-05-05 @ 14:01:56
URL: http://alexandrasrum.se
Postat av: Charlotte

SV: Det låter bra vännen! :)

2013-05-05 @ 15:30:42
URL: http://charlottethoren.blogg.se/
Postat av: Ditte

Skönt om dessa plagierande typer har plockat bort en del av det som är "ditt." Väldigt lågt och dålig stil tycker jag. Kanske har de nu fattat vinken att du och andra genomskådat det de gjort. Hoppas! Du är så duktig och lägger så mycket tid på allt så ingen skall ta det du producerat. Kanske skall du avvakkta någon dag och händer det igen så stampa till ordentligt.

Svar: Verkligen! Jag är på ditt spår, jag låter dem hållas lite till, och om det fortsätter i samma takt så får jag helt enkelt säga till :) Det tråkiga med dessa personer är att de ens gör det, att de inte skäms över det, de bara gör det och tror att det är lugnt! Så himla tråkigt..
sannas rum

2013-05-05 @ 15:49:14
URL: http://akker.blogg.se
Postat av: ALEXANDRASRUM ♥

Jag menade en som alla kan ladda ner & inte personlig, förlåt om du tog illa upp! :)

Svar: Åh då missuppfattade jag, sorry :) jag har ju den summer's coming :) http://gratisdesign.blo.gg/2013/april/8-summers-coming.html#post-comments den är ganska somrig :)
sannas rum

2013-05-05 @ 16:12:31
URL: http://alexandrasrum.se
Postat av: ALEXANDRASRUM ♥

Hihi, det är lugnt! :) Okey, får ta & kika in då. :D Kram

Svar: Kram kram :)
sannas rum

2013-05-05 @ 16:16:20
URL: http://alexandrasrum.se
Postat av: Carro - en emo/scene bloggerska

Usch, det är sjukt irriterande när folk kopierar :( Jag har lärt mig en massa om blogg av dig vilket jag delar med mig till mina läsare, men jag försöker ändå göra det på mitt sätt och hoppas att jag inte tagit några av dina texten och/eller rubriker? :O Tycker helt klart att du borde sätta ner foten och berätta för bloggarna i fråga att de gör fel och be dom ändra namn på t.ex. kategorin :) Kramisar Carro

Svar: Jaaa... Saken är att jag blir mörkrädd när jag ser hur mycket de kopierar, så därför blir jag typ frågande och funderar på om det är fel på dem, om de saknar skam i kroppen eller vad det är som gått snett. Eller förstår du? Jag blir inte så jättearg egentligen, tror jag inte, jag blir mer... jag tycker synd om dem! Samitdigt som jag inte gör det, för vissa kanske tror att det är DE som skapat allt det där, när det egentligen är JAG!
sannas rum

2013-05-05 @ 18:46:13
URL: http://quiethell.blogg.se/
Postat av: E B B A

Jag vet inte om det anses som kopiering om som jag gjorde lånade en icon du hade i en rubrik förut :) Den såg ut som ett headset och jag tyckte den var lite charmig men jag skulle aldrig kopiera en hel text, det är bara fel. Jag skrev ett inlägg om några minuter senare var den uppe på en annans blogg och då hade hen lagt på copyright dessutom, så jag skulle inte få kopiera en hel text jag själv skrivit? Det är lite läskigt... Sedan att bloggen heter exakt likadant som min bara ett utbyte av en enda bokstav är ju en annan sak, efter ett tag orkar man inte mer och då sa jag till. Tycker det är fel att kopiera för mycket, inspiration är ju en sak. Kram och lycka till :)

Svar: Ja nej sånt har jag inget problem med :) Som jag skrivit till de flesta andra här så handlar detta om ett visst antal bloggar som har en förkärlek till att gå in i mina kodmallar/stilmallar och hämta grejer... Till exempel då så är det ju mina tips; det är jag som har hittat på "flytande arkiv" för jag hittade inget bättre ord/mening för det. också helt plötsligt har de lagt upp ett sådant tips och döpt det till det... Ingen fara om det bara är den lilla detaljen (alla kanske inte vet det) men när ALLA tips de har är tips som jag redan har gjort, som är döpta till exakt samma sak (eller en bokstav/ett ord hit och dit) så blir jag förbannad. Nu fattade de flesta vinken efter att jag la ut det här inlägget, men jag tänker fortsätta hålla koll på dem och om det blir mer så kommer jag säga till! KRAMAR
sannas rum

2013-05-06 @ 07:22:40
URL: http://snorptorpan.bloggplatsen.se
Postat av: Jeanette - En mammas vardag

När det går till överdrift så förstår jag ju att det måste vara otroligt irriterande:-/

2013-05-06 @ 10:47:07
URL: http://jiaslife.blogg.se/
Postat av: Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Trist att det ska behöva vara så.. :/

2013-05-08 @ 21:47:07
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0