Tips för att anordna tävlingar

Som ni har märkt så har jag under det senaste året fått ha tävlingar här i bloggen där jag lottar ut olika saker. Det har varit produkter från olika företag så som önskefoto (lottade ut studentplakat), tvspelsweb (lottade ut star-filter till systemkameror), iphonemekka.com (lottade ut iphoneskal) och barabrillor.se (lottade ut solglasögon).

 

 

 

Det är enormt roligt att få anordna sådana här tävlingar, och jag vill förmedla lite av de tipsen jag har för att ni också ska få anordna.


Hur du får kontakt med företagen

Nätshoppar du? Om det är från små nätbutiker, maila dem och fråga om du kan få lotta ut något ifall du köper något. Det gjorde jag med iphonemekka. Jag skulle ändå köpa produkter från dem, så jag mailade och frågade om inte jag kunde få lotta ut något i min blogg när jag ändå skulle köpa hem saker från dem.
Mailar ett företag dig om länkbyte? Maila tillbaka och säg att du i framtiden gärna vill lotta ut något från dem i utbyte mot den här länken.
Om du handlar på tvspelsweb.se så skriv en recension om produkten, en som du har på bloggen och en som du skickar till dem. Du får sedan anordna en tävling och lotta ut samma produkt.
Var inte blyg! Jag känner inte att jag har något att förlora på att fråga om jag får lotta ut ett företags produkter i min blogg. En enda liten produkt, liksom, det har de ofta råd med.
Kolla med andra bloggare som har anordnat samma tävling som du vill göra, om de kan rekommendera din blogg som en tävlingsplattform till företaget i fråga.


När du väl anordnar tävlingen

Ofta har företaget självt en idé om hur det ska gå till, och då kan ni bolla idéer eller så köper du deras idé.
I min senaste tävling kan man ha olika många chanser att vinna (beroende på om man gör reklam för tävlingen i bloggen), och man behöver inte ens ha en blogg för att vinna. Det är väldigt bra, för det gör att din målgrupp blir större. Prata med företaget om den idén.
Se till så att företaget själva skickar produkten till vinnaren. På så sätt slipper du betala frakten.


När tävlingen är över

Maila företaget och berätta hur det gick.
Tacka så mycket! (var alltid trevlig, det öppnar dörrar)
Kolla om det finns något du kan göra för att de ska vilja ha fortsatt samarbete (kanske en permanent länk i menyn eller en banner eller liknande).

Trackback
RSS 2.0